Affectivity in the Preschool Classroom: Reflections from Teaching

Authors

  • Carmen María Villalobos González Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-1.15

Keywords:

Childhood, affection, tenderness, empathy.

Abstract

This essay reflects on those teaching experiences that have a strong influence on students and allow teachers to grow as individuals as well as professionals.  The author approaches positive affection towards students, which allows children to be emotionally well adjusted, consequently, promoting their desire to learn, attend classes, and have good social relationships with their peers, and allows teachers to have confidence and high self-esteem. Emphasis is placed on the fact that educators must treat students well, know their family environment, solve their emotional deficiencies, if any, and show empathy towards them. In short, teachers are encouraged to give priority to affective relationships in their pedagogical practice.  The author also includes some experiences from her professional practices, where affection towards children was essential.   

Author Biography

Carmen María Villalobos González, Profesional Independiente

Máster en Ciencias de la Educación con énfasis en Docencia Universitaria, posee licenciaturas en Ciencias de la Educación con énfasis en Administración Educativa de la Universidad de Costa Rica y con énfasis en Educación Preescolar de la Universidad Nacional. Laboró como asesora en el Programa de Capacitación para Administradores de la Educación del Ministerio de Educación Pública durante el periodo 1990-1994, programa para el cual escribió módulos de Instrucción en temas como Estrategias para mejorar el rendimiento académico y Fundamentos de planificación educativa, entre otros. Experiencia como directora del Centro Infantil del Instituto Nacional de Aprendizaje (CIINA). Ha laborado como académica en la Carrera de Educación Preescolar en la Unidad de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional. En la actualidad se desempeña como profesora de Educación Preescolar en la Escuela Invu Las Cañas de la Ciudad de Alajuela, Costa Rica.

References

Afectividad (s. f.). Divulgación, 12. Recuperado de http://matap.dmae.upm.es/cienciaficcion/DIVULGACION/12/AFECTIVIDAD.html

Definición abc. (s. f.). Definición de afectividad. Recuperado de http://www.definicionabc.com/social/afectividad.php

Desarrollo de competencias afectivas durante la primera infancia. (2002). Bogotá: Secretaría de Educación del Distrito. Recuperado de http://educinicialvenezuela.blogspot.com/2012/02/desarrollo-de-competencias-afectivas.html

Garnier, L. (2007). Aprender de preescolar. San José: Costa Rica: Asesoría de Preescolar, MEP. Recuperado de http://www.leonardogarnier.com/articles/mep-subversivo/aprender-de-preescolar-635

Maya, A. (2003). Conceptos básicos para una pedagogía de la ternura. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Ministerio de Educación Pública. (MEP). (1995). Educación preescolar: Ciclo de transición. Nuevos programas que se aplicarán a partir de 1996. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://controlmasproducciones.com/educatewp/wp-content/uploads/2013/04/programa-de-transicion.pdf

Pinto, R. (2012). Principios filosóficos y epistemológicos del ser docente. San José, Costa Rica: CECC/SICA. Recuperado de http://www.universidadfutura.org/wp-content/uploads/2012/10/principios-filosoficos-y-epistemologicos-de-ser-docente.pdf

Quindós, M., Rodríguez, L., Cundíns, S., Rodríguez, C., Novoa, B., Rocha, N. … Muíños, F. (2010). El desarrollo del niño/a de 0 a 6 años. Lexington KY: Lulupres-Incorporate.

Real Academia Española. (s. f.). Diccionario de la lengua española. Recuperado de http://www.rae.es

Restrepo, L. C. (2000). La pedagogía de la ternura en la educación primaria. Educación. Revista de la Universidad de Costa Rica, 24 (especial), 11-23.

Sequeira, A. (2000). Un enfoque para la educación y la escuela del nuevo siglo. Educación. Revista de la Universidad de Costa Rica, 24 (especial), 65-73.

Published

2013-11-06

How to Cite

Affectivity in the Preschool Classroom: Reflections from Teaching (C. M. Villalobos González , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 18(1), 303-314. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.15

Issue

Section

Essays (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Affectivity in the Preschool Classroom: Reflections from Teaching (C. M. Villalobos González , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 18(1), 303-314. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.15

Comentarios (ver términos de uso)