Diagnostic Study of School Opportunities for High School Alumni in the City of Tlalnepantla, State of Mexico

Authors

  • Fernando Briseño Hurtado Instituto Politécnico Nacional, Mexico
  • Edgar Oliver Cardoso Espinosa Instituto Politécnico Nacional, Mexico
  • Jorge Mejía Bricaire Instituto Politécnico Nacional, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-2.7

Keywords:

Opportunities, academic education, work insertion, professional performance, alumni.

Abstract

It is vital that the school system currently promotes an equal distribution of educational opportunities between all social sectors and encourages alumni to have the opportunity to work in positions where they can take full advantage of the education they received. Therefore, the objective of this study was to diagnose the school opportunities that high school alumni have regarding their academic education and the relationship with their professional and job performance. The research was exploratory since it determined school opportunities for alumni as well as descriptive since it identified means for work insertion, continuity in higher education, and the degree of satisfaction of the educational services received. The design was cross-sectional because data was collected at one specific point in time, using a 44-item questionnaire applied to 65 alumni (36 male and 29 female).  Results showed that the jobs they have are similar to those of their parents: 36.9% employees and 13.8% laborers. Only 41.5% were able to continue with higher education in public institutions, which reflects that poor students are disadvantaged due to their socio-economic and cultural background.

Author Biographies

Fernando Briseño Hurtado, Instituto Politécnico Nacional

Estudiante del Programa de Maestría en Administración en Gestión y Desarrollo de la Educación en la Sección de Estudios de Posgrado e Investigación (SEPI) de la Escuela Superior de Comercio y Administración (ESCA), Unidad Santo Tomás, del Instituto Politécnico Nacional (IPN). Especialidad en Competencias Docentes en Educación Media Superior en la Universidad Pedagógica Nacional (UPN). Ingeniero Químico Industrial de la ESIQIE del IPN.

Edgar Oliver Cardoso Espinosa, Instituto Politécnico Nacional

Profesor-investigador de la Sección de Estudios de Posgrado e Investigación de la Escuela Superior de Comercio y Administración (ESCA) del Instituto Politécnico Nacional (IPN). Doctor en Ciencias Administrativas por la ESCA-IPN.

Jorge Mejía Bricaire, Instituto Politécnico Nacional

Estudiante del Programa de Maestría en Administración en Gestión y Desarrollo de la Educación en la Sección de Estudios de Posgrado e Investigación (SEPI) de la Escuela Superior de Comercio y Administración (ESCA), Unidad Santo Tomás, del Instituto Politécnico Nacional (IPN). Licenciado en Educación Secundaria con Especialidad en Lengua Extranjera (Inglés) en la Normal 4 de Neza.

References

Barrón, M. C. (Coord.), Barajas, G., Ibarra, J. M., Fernández, J., Islas, R. M., Jiménez, M. S. … Vázquez, M. (2003). Los estudios de seguimiento de egresados en el periodo 1992-2002. (Cap. 1: Un acercamiento al estudio de egresados). En S. Reynaga (Coord.), Educación, trabajo, ciencia y tecnología (Vol. 6, pp. 31-38). México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Recuperado de http://www.comie.org.mx/doc/portal/publicaciones/ec2002/ec2002_v06.pdf

Berverley, C. (agosto, 2002). Educación y mercado del trabajo en América Latina, frente a la globalización. Revista de la CEPAL, 77, 123-141. Recuperado de http://www.eclac.org/publicaciones/xml/9/19289/lcg2180e_Carlson.pdf

De Ibarrola, M. (2009). El incremento de la escolaridad de la PEA en México y los efectos sobre su situación laboral y sus ingresos, 1992-2004 REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(2), 1-19. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15512151002

Fernández-Huerga, E. (julio-setiembre, 2010). La teoría de la segmentación del mercado de trabajo: Enfoques, situación actual y perspectivas de futuro. Investigación Económica, 69(273), 115-150, Recuperado de 2012 de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60114744004

Garrido-Trejo, C. (enero-abril, 2011). Funcionalidad técnica de la educación y demanda de profesionales. Zona metropolitana de Toluca, 1995-2005. Convergencia, Revista Ciencias Sociales, 55, 69-85. Recuperado de http://scielo.unam.mx/pdf/conver/v18n55/v18n55a3

Gutiérrez, L (enero-junio, 2009). El devenir de la educación media superior. El caso del estado de México. Tiempo de Educar, 10(19), 171-204, Universidad Autónoma del Estado de México, México. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31113164007

Muñoz, C. (2001). Implicaciones de la escolaridad en la calidad del empleo. En E. Pieck (Coord.), Los jóvenes y el trabajo: La educación frente a la exclusión social (pp. 155-200). México D.F.: Universidad Iberoamericana. Recuperado de http://www.oei.es/etp/jovenes_trabajo.pdf

Muñoz, C. (s. f.). Implicaciones de la escolaridad en la calidad del empleo en los jóvenes. Recuperado de http://www.uia.mx/campus/publicaciones/jovenes/pdf/epieck5.pdf

Navarro, M. (2003). Consideraciones teóricas para el estudio de egresados. En ANUIES (Aut.), Esquema básico para estudios de egresados (pp. 11-18). México, DF.: ANUIES.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2013). Bachillerato general. Recuperado de http://www.dgb.sep.gob.mx/02-m1/01-dgb/bachillerato_general.php

Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (2004). Programa institucional de seguimiento de egresados y opinión de empleadores. Recuperado de http://www.archivos.ujat.mx/dese/programas_proyectos_estrategicos/seguimiento_egresados/Programaegresadosempleadores.pdf

Villa, L. (enero-marzo, 2007). La educación media superior: ¿Igualdad de oportunidades? Revista de la Educación Superior, 36(1), 141, 93-110, Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60414105

Villalobos, G. y Pedroza, R. (julio-diciembre, 2009). Perspectiva de la teoría del capital humano acerca de la relación entre educación y desarrollo económico. Tiempo de Educar, 10(20), 273-306. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31112987002

Published

2014-04-02

How to Cite

Diagnostic Study of School Opportunities for High School Alumni in the City of Tlalnepantla, State of Mexico (F. Briseño Hurtado, E. O. Cardoso Espinosa, & J. Mejía Bricaire , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 141-157. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Diagnostic Study of School Opportunities for High School Alumni in the City of Tlalnepantla, State of Mexico (F. Briseño Hurtado, E. O. Cardoso Espinosa, & J. Mejía Bricaire , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 141-157. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.7

Comentarios (ver términos de uso)