Early Education from Birth to Age 3: Three Analylitical Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.18-3.5Keywords:
Early education, teachers’ perceptions, families, development from 0 to 3 years of age, day cares, comprehensive care.Abstract
This paper shows the results of a diagnostic study conducted to learn the perceptions and opinions of a group of educators, families and child care centers about formal education during the first three years of life. The paper includes the pedagogic principles and practices considered important by the participants regarding attention, education and care for children 3 and younger. A qualitative approach was used to carry out the research because it allowed knowing the participants’ impressions and thoughts related to early education. Participants included pre-school and special education teachers with early stimulation expertise, families whose children were 0 to 3 years and child care centers that offer attention, education and care services for the aforementioned ages. The information was gathered through observation in the centers along with other instruments such as questionnaires and an observation guide with field notes. Data analysis has a descriptive scope and data triangulation of results is used to validate the study. Among the main conclusions it is determined that the educators, families and child care centers observed agree that quality affective and cognitive relations must be a priority within this age range. In addition, the educational environment must allow for the child’s development focusing on principles such as respect for his/her individual learning pace and daily life. This paper contributes to formulate pedagogic proposals for the education of children ages 0 to 3.References
Bredekamp, S. y Copple, C. (Eds.). (2006). Developmentally Approriate Practice in Early Childhood Programs [Desarrollo de prácticas apropiadas en programas de niñez temprana] (Edición revisada). Washington DC: National Association for the Education of Young Children.
Fujimoto, G. (mayo, 2002). La atención integral en la primera infancia: Los desafíos del siglo XXI. Ponencia presentada en 2º Encuentro de Educación Inicial y Preescolar, México, Monterrey. Recuperado de http://www.cendi.org/interiores/encuentro2002/arch/p_gaby.htm
Gamboa, E., Patiño, V. y Ramírez, P. (2008). Principios y prácticas pertinentes para la atención de niños y niñas menores de tres años (Tesis de maestría inédita). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Gerstenhaber, C. (2001). John Bowlby y la teoría del apego. En B. Kaplan (Ed.), El mundo del bebé. Las necesidades emocionales de los más pequeños (Colección 0 a 5: La educación en los primeros años 35, pp. 30-55). Buenos Aires: Novedades Educativas.
Gutman, L. (2001). Maternar bebés ajenos en el jardín maternal. En B. Kaplan (Ed.), El mundo del bebé, las necesidades emocionales de los más pequeños (Colección 0 a 5: La educación en los primeros años 35, pp.76-91). Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
Katz, L. (2005). Perspectivas educativas en la primera infancia. Santiago, Chile: Ediciones Lom.
León, A. T. (1998). El maestro y los niños. La humanización en el aula. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
León, A. T. (2002). Desarrollo y atención del niño de 0 a 6 años (segunda parte: El desarrollo humano desde la concepción hasta los dos años). San José, Costa Rica: EUNED.
Meléndez, L. (27 de mayo de 2003). Nuevas ideas acerca de la estimulación del desarrollo integral en los infantes. Charla de apertura presentada en la celebración del 15 Aniversario del INEINA. Heredia, Costa Rica: Instituto de Estudios Interdisciplinarios de la Niñez y Adolescencia, Universidad Nacional. Recuperado de http://66.160.203.127/CMS/images/stories/variospdfs/ladyestimulacion2003.pdf
Moreau, L. y Pitluk, L. (2001). Escenarios para la didáctica en el jadín maternal. En L. Pitluk (Coord.), Jardín maternal III. Undesafío a favor de la infancia (Colcción 0 a 5, La educación de los primerosaños, pp. 22-38). Buenos Aires: Edicones Novedades Educativas.
Myers, R. (enero-abril, 2000). Atención y desarrollo de la primera infancia en Latinoamérica y el Caribe: Una revisión de los diez últimos años y una mirada hacia el futuro [Monografía]. Revista Iberoamericana de Educación, 22, 17-39. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie22a01.PDF
Peralta, M. V. (2002). Una pedagogía de las oportunidades. Nuevas ventanas para los párvulos latinoamericanos del siglo XXI. Buenos Aires: Editorial Andrés Bello.
Peralta, M. V. (2004). En la construcción de una pedagogía para párvulos del siglo XXI. Aportes desde Latinoamérica. Madrid: OEI.
Peralta, M. V. (2005). Nacidos para ser y aprender. Buenos Aires: Editorial Infanto Juvenil.
Peralta, M. V. y Fujimoto, G. (1998). La atención integral de la primera infancia en América Latina: Ejes centrales y los desafíos para el siglo XXI. Santiago, Chile: OEA. Recuperado de http://www.oei.es/inicial/articulos/atencion_primera_infancia.pdf
Pitluk, L. (2001). El jardín maternal: Una institución educativa. En L. Pitluk (Coord.), Jardín Maternal III, Un desafío a favor de la infancia (Colección 0 a 5, La educación de los primeros años, pp. 6-21). Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
Sanz, R. (2006). Educación Infantil de 0 a 3 años. Una guía práctica. Valladolid, España: Editorial de la Infancia.
Sauma, P. (2010). El cuidado de niños y niñas en Costa Rica: Análisis del contexto actual y lineamientos para la acción de Unicef en el corto plazo. Madrid: Fondo Naciones Unidas-España para el Logro de los Objetivos del Milenio.
Torralba, F. (2006). La educación en valores y la escuela en la primera infancia. En Á. Geis y J. Longás (Coords.), Dirigir la escuela de 0 a 3. Refleixiones y propuestas (pp. 25-41). Barcelona: Graó.
Wright, J. (2007). Masaje infantil. Compendio del instructor. San José, Costa Rica: Asociación Internacional de Masaje.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: