The Attitude of Math Teachers toward Cooperative Learning and Institutional Elements that May Help or Hinder its Use as a Teaching Methodology
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-1.1Keywords:
Learning, teachers, teaching, educational innovation, mathematics, methodology, cooperative work.Abstract
This paper presents the results of research conducted in high schools in the central region of the Cartago province, Costa Rica. The goal of the research was to determine the attitude of high school math teachers toward cooperative learning in math and identify factors in secondary education institutions that can help or hinder the implementation of cooperative learning as a strategy for teaching mathematics. The research was conducted with 39 secondary education math teachers, who participated in a workshop on cooperative learning in mathematics. The attitude toward this methodology was measured by using semantic differential. This information was triangulated with data obtained from non-participant observation. A combination of in-depth interviews and non-participant observation was used to access data that identifies institutional factors helping or hindering the implementation of math cooperative learning. Findings suggest a positive attitude from teachers toward integrating cooperative work as a teaching strategy to promote math learning and toward the role played by school principals in the adoption of educational innovations. It also reveals that high schools have adequate material conditions to implement the methodology, although the need for training is considered. This finding should be taken into account by the proponents of this methodological option.References
Alarcón, J. (2004). Estudio sobre los beneficios académicos e interpersonales de una técnica del aprendizaje cooperativo en alumnos de octavo grado en la clase de matemáticas. Revista EMA 9(2), 106-128. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/1513/1/114_Alarcon2004Estudio_RevEMA.pdf
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1990). Ley de Promoción del Desarrollo Científico y Tecnológico, N° 7169. Recuperado de http://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/es/cr/cr078es.pdf
Bará, J. y Domingo, J. (abril, 2005). Taller de formación: Técnicas de aprendizaje cooperativo. Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de http://www.uam.es/calidad/documentos/cursoEPS.pdf
Barraza, A. (enero, 2007). ¿Cómo valorar un coeficiente de confiabilidad? Revista INED, 6, 1-10 Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2292993.pdf
Bolívar, A. (1993). Cambio educativo y cultura escolar: Resistencia y reconstrucción. Revista de Innovación Educativa, 2, 13-22. Recuperado de http://dspace.usc.es/bitstream/10347/5317/1/pg_015-024_inneduc2.pdf
Buendía, L., Colás, M. P. y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
Candela, A. (julio-diciembre, 1999). Prácticas discursivas en el aula y calidad educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 4(8), 273-298. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14000804
Crespo, S. (1997). Algunas consideraciones sobre el uso de tecnología para enseñar y aprender matemática. Boletín informativo del Comité Interamericano de Educación matemática, 5(1), 2-8.
Denegri, M., Opazo, C. y Martínez, G. (enero-abril, 2007). Aprendizaje cooperativo y desarrollo del autoconcepto en estudiantes chilenos. Revista de Pedagogía, 28(81), 13-41. Recuperado http://www.scielo.org.ve/pdf/p/v28n81/art02.pdf
De Miguel, M., Pascual, J., San Fabián, J. L. y Santiago, P. (2012). Innovación educativa y desarrollo profesional docente. Recuperado de http://cvonline.uaeh.edu.mx/Cursos/Especialidad/TecnologiaEducativaG13/Modulo4/unidad_1/lec_2_innov-educ_y_des_profes.pdf
Fernández, M. J. (2005). La innovación como factor de calidad en las organizaciones educativas. Educación 21(8), 67-86. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/revistasuned/index.php/educacionXX1/article/view/343
Ferreiro, R. (2007). Una visión de conjunto a una de las alternativas educativas más impactante de los últimos años: El aprendizaje cooperativo. REDIE. Revista Electrónica de Investigación educativa, 9(2), 1-9. Recuperado de http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/176/306
Goikoetxea, E. y Pascual, G. (2002). Aprendizaje cooperativo: Bases teóricas y hallazgos empíricos que explican su eficiencia. Educación 21(5), 227-247. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/revistasuned/index.php/educacionXX1/article/view/392
Hernández, G. (2010). Influencia del líder de la organización educativa en la incorporación de innovaciones educativas (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida de Yucatán, México. Recuperado de http://posgradofeuady.org.mx/wp-content/uploads/2010/07/Tesis_Gabriel_Mayo_2010.pdf
Hernández, F., Maquillón, J. J. y Cuesta, J. D. (2008). El proceso de investigación y el análisis de datos en ciencias sociales. Madrid: La Muralla.
León, B. (2002). Elementos mediadores en la eficacia del aprendizaje cooperativo: Entrenamiento en habilidades sociales y dinámicas de grupo (Tesis doctoral). Universidad de Extremadura, Cáceres, España. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=310
McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual (5ª ed.). Madrid: Pearson.
Meza, L. (2003). Hacia perfiles de cambio en la enseñanza y el aprendizaje de la matemática: Un caso de estudio en sétimo año de un colegio oficial urbano (Tesis de doctorado). Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica.
Meza, L. G., Agüero, E. y Calderón, M. (agosto-febrero, 2012). La teoría en la práctica educativa: Una perspectiva desde la experiencia de docentes graduados/as de la carrera “Enseñanza de la matemática asistida por computadora. Revista digital Matemática, Educación e Internet, 13(1), 1-24. Recuperado de http://www.tec-digital.itcr.ac.cr/revistamatematica/ARTICULOS_V13_N1_2012/RevistaDigital_Meza_V13_n1_2012/RevistaDigital_Meza_V13_n1_2012.pdf
Meza, L. G., Suárez, Z. y García, P. (enero-junio, 2010). Actitud de maestras y maestros hacia el trabajo cooperativo en el aprendizaje de la matemática. Revista Electrónica Educare, 14(1),113-129. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1514
Meza, L. G., Suárez, Z. y Schmidt, S. (2013). Actitud de los/as docentes de matemática de la educación media hacia el trabajo cooperativo en el aprendizaje (informe final). Instituto Tecnológico de Costa Rica. Cartago, Costa Rica. Recuperado de http://bibliodigital.itcr.ac.cr/xmlui/bitstream/handle/2238/3156/actitud_docentes_matematica_educacion_media.pdf?sequence=1
Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded Sourcebook [Análisis de datos cualitativos. Un libro de consulta] (2a ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Ojeda, G. P. y Reyes, I. (2006). Las estrategias de aprendizaje cooperativo y el desarrollo de habilidades cognitivas (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional de Piura, Perú.
Pérez-Sánchez, A. M. y Poveda-Serra, P. (2008). Efectos del aprendizaje cooperativo en la adaptación escolar. Revista de Investigación Educativa, 26(1), 73-94. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?url=http://www.redalyc.org/pdf/2833/283321884005.pdf&chrome=true
Poggi, M. (2006). Innovaciones educativas y escuelas en contextos de pobreza. Evidencias para las políticas de algunas experiencias en América Latina. México: Editorial del Magisterio Benito Juárez. Recuperado de http://eduardoandere.net/publicaciones/articulos/arbitradas-o-con-revision/alta_politica.pdf#page=215
Pons, R. M., González-Herrero, M. E. y Serrano, J. M. (diciembre, 2008). Aprendizaje cooperativo en matemáticas: Un estudio intracontenido. Anales de Psicología, 24(2), 253-261. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps/article/view/42761/41071
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe.
Sánchez, J. (28 de octubre de 2012). Liderazgo para la innovación en la educación [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://practicadocentemexico.blogspot.com/2011/03/liderazfo-para-la-innovacion-en-la.html
Sánchez, M. (2000). Una nueva mirada a los procesos de lectura y escritura (Tesis de doctorado). Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica.
Serrano, J. M., González-Herrero, M. E. y Martínez-Artero, M. (1997). Aprendizaje cooperativo en matemáticas: Un aprendizaje cooperativo-individualizado para la enseñanza de las matemáticas. Murcia: EDITUM.
Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos (2a ed.) Madrid: Morata.
Stigliano, D. y Gentile, D. (2006). ¿Qué es un grupo cooperativo? (Capítulo 1). En D. Stigliano y D. Gentile (Auts.), Enseñar y aprender en grupos cooperativos. Comunidades de diálogo y encuentro (pp. 13-30). Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas. Recuperado dehttp://www.terras.edu.ar/jornadas/14/biblio/143STIGLIANO-Daniel-GENTILE-Daniel-cap1Quees-un-grupo-cooperativo.pdf
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados. Barcelona: Paidós.
Zaccagnini, M. C. (2012). Reformas educativas: Espejismos de innovación. Revista Iberoamericana de Educación, 1-20. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/338Zaccagnini.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: