Challenges of Teacher Training in Sex Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-1.5Keywords:
Sex education, sexuality, higher education, university.Abstract
This article identifies the existing gaps in sex education in the student population of the Center for Research in Teaching and Education of the National University of Costa Rica, and its purpose is to contribute to the decision-making process to improve training for these students. A questionnaire was applied, using a structured sample stratified by unequal clusters, to 242 regular undergraduate students. The margin of error was 1.5 % and the confidence level was 95%. Data was tabulated using the CSPRO software and analyzed with the R software. A focus group was also held with teachers in sexuality courses in order to reflect on the results of the questionnaire application. Data was analyzed through the Integral Sexuality Approach and suggests that students lack the information necessary to exercise healthy, safe, and violence-free sexuality. This condition leads them to high risk situations because of the rare or lack of contraceptive use and the practice of coitus interruptus and makes them experience fears and guilt when being sexually active. Students have low sexual autonomy, which makes them vulnerable to violent situations and gives them stereotypes and prejudices that lead them to discriminate others for their sexual orientation or to become victims. In general, they are unaware of their reproductive and sexual rights and, therefore, are not capable of demanding them. These indicators should warn teacher training institutions to improve and strengthen their sexual education processes.
References
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1998). Código de la Niñez y Adolescencia. Recuperado de http://cpj.go.cr/docs/derechos/codigo-ninez.pdf
Barragán, F. (1991). La educación sexual. Guía teórica y práctica (2ª ed.). Barcelona: Paidós.
Basaglia, F. (1985). Mujer, locura y sociedad (2ª ed.). México: Universidad Autónoma de Puebla.
Carvajal, Z., Preinfalk, M. L. y Arce, P. (2008). La responsabilidad escolar en el embarazo adolescente. Heredia, Costa Rica: Instituto de Estudios de la Mujer.
Collado, A. (julio-diciembre, 2003). Fecundidad adolescente en el gran área metropolitana de Costa Rica. Población y Salud en Mesoamérica,1(1), 1-39. doi: http://dx.doi.org/10.15517/psm.v1i1.13914
Consejo Nacional de la Política Pública de la Persona Joven. (2008). Primera Encuesta Nacional de Juventud, Costa Rica 2008: Principales resultados. San José, Costa Rica: Fondo de Población de las Naciones Unidas.
Consejo Nacional de Rectores. Oficina de Planificación de la Educación Superior. (CONARE). (2011). Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal 2011-2015. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://163.178.170.71/rid=1L6RSS4N6-4Z2MQD-6GY/documento%20planes%202011-2015.pdf
Escalante, A. C., Delvó P. e Hío, M. (2011). Igualdad y equidad de género en la educación básica pública. San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rectores.
Fallas, M. A., Artavia, C. y Gamboa, A. (2012). Educación sexual: Orientadores y orientadoras desde el modelo biográfico y profesional. Revista Electrónica Educare, 16 (Especial), 53-71. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/issue/view/418
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2013). Costa Rica. Encuesta de indicadores múltiples por conglomerados 2011: Situación de la niñez y las mujeres. San José, Costa Rica: Ministerio de Salud y UNICEF.
Lagarde, M. (1994). Género e identidades. Metodología de trabajo con mujeres. Quito: FUNDATEC/UNICEF.
López, A. (setiembre, 2012). Comportamiento responsable de los estudiantes de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala en torno al uso de métodos anticonceptivos. Revista Electrónica Psicología Iztacala, 15(3), 843-870. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2012/epi123d.pdf
López, F. (2009). La educación sexual. Madrid: Biblioteca Nueva.
López, N. (2003). Curso de educación afectivo-sexual. A. Coruña, España: Netbiblo.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2004). Políticas de educación integral de la expresión de la sexualidad humana. San José, Costa Rica: Consejo Superior de Educación.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2012). Programa de Estudio de Educación para la Afectividad y la Sexualidad Integral. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Salud (2011). Informe de los resultados de la encuesta de salud sexual y reproductiva 2010. San José, Costa Rica: Autor.
Muñoz, V. (2010). Educación sexual. Derecho humano: La piedra y el viento. Montevideo: CLADEM. Recuperado de http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/La%20piedra%20y%20el%20viento%20Educación%20Sexual,%20Derecho%20Humano..pdf
Penna, M. (2012). Formación del profesorado en la atención a la diversidad afectivo-sexual (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España. Recuperada de http://eprints.ucm.es/16718/1/T34011.pdf
Preinfalk, M. L. (2014). La educación sexual en el ámbito universitario: Estudio diagnóstico en la Universidad Nacional, Costa Rica (Tesis doctoral). Universidad Pablo de Olavide, España.
Quirós, E. (2007). Módulo para la promoción de una sexualidad segura, solidaria y desde el cuidado mutuo en la adolescencia. Heredia, Costa Rica: Instituto de Estudios de la Mujer.
Salas, J. M. y Campos, Á. (2002). El placer de la vida. Sexualidad infantil y adolescente: Su pedagogía a cargo de personas adultas. San José, Costa Rica: Lara Segura Editores.
Soto, V. (2006). Factores asociados al no uso del condón: Estudio en adolescentes y adultos jóvenes de Chiclayo. Anales de la Facultad de Medicina, 67(2), 152-159. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v67n2/a08v67n2.pdf
Vargas, R. (2007). La salud sexual y la salud reproductiva de la población estudiantil de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica: Instituto de Estudios en Población.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: