Dialogues and Historical Reconstruction of the Department of Basic Education (División de Educación Básica)

Authors

  • Cecilia Dobles-Trejos Universidad Nacional, Costa Rica
  • Luz Emilia Flores-Davis Universidad Nacional, Costa Rica
  • Pablo Sisfontes-Guilarte Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-1.19

Keywords:

Training on education, pedagogy, higher education, basic education, historical research.

Abstract

The present article is aimed at contributing to the historical development of the academic unit in charge of training teachers at Universidad Nacional de Costa Rica (UNA).  In 1983 a group of educators with many dreams and ideas built the bases of what we know today as the Department of Basic Education (División de Educación Básica-DEB), part of the Center for Research and Teaching in Education (Centro de Investigación y Docencia en Educación-CIDE) at Universidad Nacional de Costa Rica.  The DEB inherited the capacity to reflect and make proposals from the Escuela Normal, the institution that took the first steps in training teachers in the country.  In this way, an ongoing process of revision, reflection, and proposals was started full of good ideas and continues to form part of the daily labors of this academic unit. Throughout the history of the DEB, its reflective vision has allowed it to establish its main purpose: searching for innovative proposals to fill the country’s educational needs.  As part of the 30th anniversary, this article is an overview of the history of this academic unit, paying special attention to the social and economic changes occurring during the 1980’s in the country, and how they influenced the current direction of the unit and how it defines its future orientation towards a diversified academic offering and participation in the development of the country as well as the Central American region.  The foregoing is to be established according to the social and economic demands that characterize the XXI century, such as a balance between the classroom and the social context, the influence of technology and the introduction of virtual education, and the consequent expansion of its social pedagogical influence in the current time and space.  This fact is characterized by an educational global and planetary vision that brings new challenges concerning international cooperation, the command of several languages and the chance to extend DEB’s influence beyond its current limits.  The methodology used in this article was the triangulation of evidence obtained from interviews with DEB directors, a sensitization and reflection workshop developed with DEB’s current academic team in order to recover information, as well as the analysis of regulations, curricula and other institutional documents.

Author Biographies

Cecilia Dobles-Trejos, Universidad Nacional

Antropóloga social. Profesora e investigadora de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica. Como académica y consultora de organismos nacionales e internacionales se ha desarrollado en los campos de investigación y gestión en educación, investigación y salvaguarda del patrimonio cultural inmaterial, en derechos de poblaciones específicas y gestión de las organizaciones de la sociedad civil.

Luz Emilia Flores-Davis, Universidad Nacional

Doctora en Educación, Máster en Educación Superior, catedrática universitaria. Ha ocupado los cargos de directora de Docencia, directora de Desarrollo Profesional y Cooperación Universitaria, presidenta de la Junta de Becas y coordinadora de la Comisión Técnica de Admisión de la Universidad Nacional de Costa Rica. Actualmente, se desempeña como investigadora, extensionista y docente en la División de Educación Básica del CIDE.

Pablo Sisfontes-Guilarte, Universidad Nacional

Educador graduado de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Doctor en Educación de la Universidad La Salle, Costa Rica. Profesor e investigador. Actualmente es director de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (29 de mayo de 1996). Ley 7600 Igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad. Diario Oficial La Gaceta No. 112. Recuperado de http://www.fonabe.go.cr/Informacion/Reglamento/Documents/Ley%207600%20Reglamento%20Igualdad%20de%20Oportunidades.pdf

Belderbos. (s. f.). Maestría Pedagogía. Recuperado de http://www.cide-basica.una.ac.cr/index.php?view=article&catid=47%3Amaestria-en-pedagogia&id=53%3Amaestria-pedagogia&format=pdf&option=com_content&Itemid=142

Benavides, O. (2008). Los comienzos del CIDE. Revista Electrónica Educare, 12(1), 153-157. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1425

Jiménez, R. (2007). Una necesidad curricular ante los procesos homogeneizantes de la educación contemporánea. Revista Electrónica Educare, 1 (Extraordinario), 11-26. Recperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1353

Núñez, B. (1974). Hacia la universidad necesaria. Heredia, Costa Rica: Editorial Universidad Nacional.

Pacto Internacional sobre los Derechos Económicos, Sociales y Culturales (16 de diciembre 1966). Recuperado de http://www.acnur.org/t3/fileadmin/scripts/doc.php?file=biblioteca/pdf/0014

Ruiz, S. (2013). Seguimiento permanente a los planes de mejoramiento derivados de la reacreditación de las carreras de la DEB. Enero 2008-diciembre 2012. (Informe Final Código 050607). Universidad Nacional. División Educación Básica. Manuscrito inédito.

Universidad Nacional. (1976). Estatuto Orgánico de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica: EUNA.

Universidad Nacional. (1993). Estatuto Orgánico de la Universidad Nacional. Recuperado de http://www.sia.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Itemid=76&func=startdown&id=19

Universidad Nacional. División de Educación Básica. (2005). Plan de Estudios Licenciatura en Pedagogía con énfasis en I y II Ciclos de la Educación General Básica. Bachillerato en Pedagogía con énfasis en I y II Ciclos de la Educación General Básica con salida lateral de Diplomado. Heredia, Costa Rica: Autor.

Universidad Nacional. División de Educación Básica. (2008). Plan de Estudios Licenciatura en Pedagogía con énfasis en I y II Ciclos de la Educación General Básica. Bachillerato en Pedagogía con énfasis en I y II Ciclos de la Educación General Básica con salida lateral de Diplomado (Reimpresión). Heredia, Costa Rica: Autor.

Vargas, C. A. (2008). Diagnóstico situacional de la labor docente y de la oferta de formación de educadores rurales en Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 12 (Extraordinario), 79-97. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1458

Published

2015-01-01

How to Cite

Dialogues and Historical Reconstruction of the Department of Basic Education (División de Educación Básica) (C. Dobles-Trejos, L. E. Flores-Davis, & P. Sisfontes-Guilarte , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 353-373. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.19

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Dialogues and Historical Reconstruction of the Department of Basic Education (División de Educación Básica) (C. Dobles-Trejos, L. E. Flores-Davis, & P. Sisfontes-Guilarte , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 353-373. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.19

Comentarios (ver términos de uso)