Approaches for University Students and their Relationship to Academic Performance
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-2.3Keywords:
Learning approaches, academic performance, academic year, university studentsAbstract
The way students perceive learning is influenced by multiple factors. The present study aimed at establishing relationships between the learning approaches, academic performance, and the academic year in a sample of students from different courses of Universidad Central “Marta Abreu”, Las Villas. For this ex post facto study, a probabilistic sample was used based on a simple random sampling of 524 university students who participated in the Study Process Questionnaire. The analysis of variance (MANOVA and ANOVA) and the analysis of clusters reported associations between a deep approach to learning and a better academic performance. These analyses showed differences in the learning approach in the different courses, predominantly a soft approach.
References
Álvarez, E., Rodríguez, A. e Inda, M. (2012). Percepciones de los estudiantes universitarios sobre elección de la carrera, los apoyos institucionales y la docencia en la licenciatura de pedagogía. Aula Abierta, 40(1), 103-114. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3791896
Andrés, A., Solanas, A. y Salafranca, L. (2012). Interpersonal perception, personality, and academic achievement: a dyadic approach for the study of undergraduate performance [Percepción interpersonal, la personalidad y el rendimiento académico: Un enfoque diádico para el estudio de rendimiento de pregrado]. Anales de psicología, 28(1), 97-106. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16723161012
Avello, R., López, C. R., Álvarez, H., Vázquez, C. S., Gómez, A. E. y Alpízar, R. (Julio-septiembre, 2014). Experiencia cubana sobre la formación del docente latinoamericano en tecnologías para la educación. Educación Médica Superior, 28(3). Recuperado de http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/303/197
Baeten, M., Kyndt, E., Struyven, K. y Dochy, F. (2010). Using student-centred learning environments to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness [El uso de entornos de aprendizaje centrados en el estudiante para estimular enfoques profundos de aprendizaje: Factores alentadores o desalentadores de su eficacia]. Educational Research Review, 5, 243-260. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2010.06.001
Batista, O., Reyes, R., Álvarez, Z., García, A. M., Alonso, C. I. y Velázquez, L. E. (2011). Factores relacionados con el rendimiento académico en las asignaturas Clínica I y II. EDUMECENTRO, 3(3), 83-91. Recuperado de http://www.imbiomed.com.mx/1/1/articulos.php?method=showDetail&id_articulo=78705&id_seccion=4634&id_ejemplar=7801&id_revista=302
Biggs, J. B. (1987). The Study Process Questionnaire: Manual [Manual: Cuestionario de procesos de estudio]. Hawthorn: Australian Council for Educational research. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED308200.pdf
Biggs, J. B. (1988). Assessing Student Approaches to Learning [La evaluación de los estudiantes se acerca al aprendizaje]. Australian Psychologist, 23(2), 197-206. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00050068808255604
Biggs, J. B. (1993). From Theory to Practice: A Cognitive Systems Approach. [De la teoría a la práctica: un enfoque de sistemas cognitivo]. Higher Education Research & Development, 12(1), 73-85. doi: http://dx.doi.org/10.1080/0729436930120107
Biggs, J. B. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
Biggs, J. B., Kember, D. y Leung, D. Y. P. (2001). The Revised Two-Factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F [Revisión del cuestionario de procesos de estudio de dos factores: R-SPQ-2F]. British Journal of Educational Psychology, 71, 133-149. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1348/000709901158433
Cano, F. y Berbén, A. B. (2009). University Students’ Achievement Goals and Approaches to Learning in Mathematics [Las metas de logro de los estudiantes universitarios y enfoques de aprendizaje en matemáticas]. The British Journal of Educational Psychology, 79(1), 131-153. doi: http://dx.doi.org/10.1348/000709908X314928
Chamorro-Premuzic, T. y Furnham, A. (2008). Personality, Intelligence and Approaches to Learning as Predictors of Academic Performance [Personalidad, inteligencia y enfoques de aprendizaje como predictores del rendimiento académico]. Personality and Individual Differences, 44(7), 1596-1603. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2008.01.003
Climént, J. B. (2014). Supuestos básicos del enfoque de competencias en educación superior. La educación veterinaria como marco de análisis. redie. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 71-90. Recuperado de http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/710/903
De la Fuente, J. y Martínez, J. M. (2003). Cuestionario revisado del proceso de estudio. Versión castellana. Universidad de Almería. Documento inédito.
De la Fuente, J., Pichardo, M. C., Justicia, F. y Berbén, A. (2008). Enfoques de aprendizaje, autorregulación y rendimiento en tres universidades europeas. Psicothema, 20(4), 705-711. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/727/72720430.pdf
Echavarri, M., Godoy, J. C. y Olaz, F. (Mayo-agosto, 2007). Diferencias de género en habilidades cognitivas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica, 6(2), 319-329. Recuperado de revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/download/120/105
Felman, L., Goncalves, L., Chacón-Puig, G. C., Zaragoza, J., Bagés, N. y de Pablo, J. (Septiembre-diciembre, 2008). Relaciones entre el estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos. Universitas Psychologica, 7(3), 739-751. http://revistas.javeriana.edu.co/sitio/psychologica/sccs/articulo.php?id=406
Fernández-Castillo, E., Nieves-Achón, Z. I. y Grau-Ábalos, R. (2013). Validación del cuestionario de procesos de estudio en estudiantes universitarios (Tesis de maestría). Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas, Santa Clara, Cuba.
Gargallo, B., Garfella, P. R. y Pérez, C. (2006). Enfoques de aprendizaje y rendimiento academico en estudiantes universitarios. Bordón, 58(3), 45-61. Recuperado de http://www.uv.es/~gargallo/Enfoques.pdf
González-Cabanach, R. (1997). Concepciones y enfoques de aprendizaje. Revista de Psicodidáctica, 4, 5-39. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17517797002
Hernández-Moreno, E. M. (2010). Aprendizajes, competencias y rendimiento academico en la titulación de estudios socioculturales de la univesidad de Cienfuegos (Tesis doctoral). Univesridad de Granada, España. Recuprado de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/4971/1/18709576.pdf
Hernández-Pina, F., García, M. P., Martínez, P., Hervás, R. M. y Maquilón, J. (2002). Consistencia entre motivos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 487-510. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/99031
Kember, D. (1996). The Intention to Both Memorise and Understand: Another Approach to Learning? [La intención de ambos memorizar y entender: ¿Otro enfoque para el aprendizaje?] Higher Education, 31, 341-351. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/3447651
Kember, D. (2000). Misconceptions About Learning Approaches, Motivation and Study Practices of Asian Students [Las ideas falsas sobre los enfoques de aprendizaje, prácticas de motivación y de estudio de los estudiantes asiáticos]. Higher Education, 40, 99-21. doi: http://dx.doi.org/10.1023/A:1004036826490
Loyens, S. M. M., Gijbels, D., Coertjens, L. y Côté´c, D. J. (Marzo, 2013). Students’ Approaches to Learning in Problem-Based Learning: Taking into Account Professional Behavior in the Tutorial Groups, Self-Study Time, and Different Assessment Aspects [Enfoques de aprendizaje de los estudiantes en el aprendizaje basado en problemas: Teniendo en cuenta el comportamiento profesional en los grupos de tutoría, tiempo de auto-estudio, y diferentes aspectos de evaluación]. Studies in Educational Evaluation, 39(1) 23-32. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2012.10.004
Maquilón, J. J. y Hernández, F. (2011). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de los estudiantes de formación profesional. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 81-100. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217017192007
Monroy, F. y Hernández-Pina, F. (2014). Factores que influyen en los enfoques de aprendizaje universitario. Una revisión sistemática. Educación XX1, 17(2), 105-124. doi: http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11481
Omar, A. G. (2004). La evaluación del rendimiento académico según los criterios de los profesores y la autopercepción de los alumnos. Revista Latinoamericana de Estudios Educactivos, 34(2), 9-27. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27034202
Richardson, J. T. E. (Junio, 1994). Cultural Specificity of Approaches to Studying in Higher Educational. A literature Survey [Especificidad cultural de los enfoques para estudiar en la educación superior. Un estudio de la bibliografía]. Higher Education, 27(4), 449-468. doi: http://dx.doi.org/10.1007/BF01384904
Rodríguez, L. (2005). Análisis de las creencias epistemológicas, concepciones y enfoques de aprendizaje de los futuros profesores (Tesis de doctorado). Universidad de Granada. Granada, España. Recuperada de http://hera.ugr.es/tesisugr/15480112.pdf
Rodríguez, M. C., Padilla, V. M. y Esquivel, J. E. (2007). Aproximación al aprendizaje: Punto de vista del estudiante. Revista de la Educación Superior, 36(4), 144, 99-110. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60414406
Rosário, P., Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., Almeida, L., Soares, S. y Rubio, M. (2005). El aprendizaje escolar examinado desde la perspectiva del “Modelo 3P” de J. Biggs. Psicothema, 17(1), 20-30. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/3059.pdf
Sarzoza, S. (2007). Enfoques de aprendizaje y formación por competencias en la educación superior (Tesis de doctorado). Universidad de Granada. Granada España. Recuperado de http://hera.ugr.es/tesisugr/17295981.pdf
Taher, A. M. M. y Jin, C. (Noviembre, 2011) Assessing Learning Approaches of Chinese Local MBA Students: An Investigation Using the Revised Two-Factor Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F). [La evaluación de los enfoques de aprendizaje de los estudiantes de MBA locales chinas: investigación empleando el Cuestionario de procesos estudio de dos factores revisado (R-SPQ-2F] Educational Research and Reviews, 6(19), 974-978. doi: 10.5897/ERR11.152
Valle, A., González, R., Vieiro, P., Cuevas, L. M., Rodríguez, S. y Baspino, M. (1997). Características diferenciales de los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 4, 41-58. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/175/17517797003.pdf
Vanthournout, G., Coertjens, L., Gijbels, D., Donche, V. y Van Petegem, P. (2013). Assessing Students’ Development in Learning Approaches According to Initial Learning Profiles: A person-Oriented Perspective [Evaluar el desarrollo de los estudiantes en los enfoques de aprendizaje de acuerdo a los perfiles iniciales de aprendizaje: Una perspectiva orientada a la persona]. Studies in Educational Evaluation, 39(1), 33-40. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2012.08.002
Vázquez-Martínez, A. I. (Enero, 2013). Relación entre el enfoque de aprendizaje y el rendimiento académico universitario. Un estudio de caso. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 42, 7-21. Recuperado de http://acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p42/01.pdf
Zeegers, P. (2001). Approach to Lerning in Science: A Longitudinal Study [Enfoque de aprendizaje en la ciencia: Un estudio longitudinal]. British Journal of Educactional Psychology, 71(1), 115-132. doi: http://dx.doi.org/10.1348/000709901158424
Zuffianò, A., Alessandri, G., Gerbino, M., Luengo, B. P., Di Giunta, L., Milioni, M. y Caprara, G. V. (2013). Academic Achievement: The Unique Contribution of Self-Efficacy Beliefs in Self-Regulated Learning Beyond Intelligence, Personality Traits, and Self-Esteem [El rendimiento académico: La contribución única de las creencias de autoeficacia en el aprendizaje autorregulado más allá de la inteligencia, rasgos de personalidad y autoestima]. Learning and Individual Differences, 23, 158-162. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2012.07.010
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: