Identifying Demographic and Academic Issues that Influence the Passing or Failing of the Physiology Course in the Medicine Study Program of UCIMED (University of Medical Sciences)

Authors

  • Juan Carlos Vanegas-Pissa Universidad de Ciencias Médicas, Costa Rica
  • Hilda Sancho-Ugalde Universidad de Ciencias Médicas, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-2.5

Keywords:

Passing, Failing, Physiology, Medicine, Logistic regression

Abstract

(This paper, product of a research project, analyzes some academic and demographic issues that might influence students passing or failing Physiology in the Licentiate Study Program in Medicine and Surgery at UCIMED (University of Medical Sciences) between 2008 and 2011. This was a retrospective cohort study. We analyzed the grades obtained by the students who were taking Physiology for the first, second or third time during the research period, the semesters in which the grades were obtained, who passed or failed the course, their sociodemographic characteristics, and other courses passed or failed previously with their corresponding grades. For the data analysis, we used the Stata 13 software (Data Analysis and Statistical Software) with a logistic regression model to determine the variables, which explain the passing or failing of the Physiology course. The results showed that the variables with a greater effect on the probability of p

Author Biographies

Juan Carlos Vanegas-Pissa, Universidad de Ciencias Médicas

Maestría Académica en Estadística por la Universidad de Costa Rica. Egresado del Programa en Bioestadística de la Universidad de Chile. Licenciado en Matemáticas y Física por la Universidad de los Llanos, Colombia. Profesor de la UCIMED. Actualmente es el Estadístico de la UCIMED.

Hilda Sancho-Ugalde, Universidad de Ciencias Médicas

Maestría Académica en Ciencias Biomédicas la Universidad Autónoma de México. Actualmente es la Directora de la Unidad de Aseguramiento de la calidad académica de la UCIMED.

 

References

Ferguson, E., James, D. y Madeley, L. (Abril, 2002). Factors Associated With Success in Medical School: Systematic Review of the Literature [Los factores asociados con el éxito en la escuela de medicina: Revisión sistemática de literatura]. BMJ, 324(7343), 952-957. doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.324.7343.952

Frischenschlager, O., Haidinger, G. y Mitterauer, L. (2005). Factors Associated with Academic Success at Vienna Medical School: Prospective Survey [Los factores asociados con el éxito académico en la escuela de Medicina de Viena: Encuesta prospectiva]. Croatian Medical Journal, 46(1), 58-65. Recuperado de http://www.cmj.hr/2005/46/1/15726677.htm

Hernández-Mata, J. M., Hernández-Castro, R., Nieto-Caraveo, A. y Hernández-Sierra, J. F. (Septiembre-octubre, 2005). Factores de riesgo para la deserción de estudiantes en la Facultad de Medicina de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí (UASLP), México. Gaceta Médica de México, 141(5), 445-447. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/gmm/v141n5/v141n5a16.pdf

Nava, G., Rodríguez, P., y Zambrano, R. (Octubre-diciembre, 2007). Factores de reprobación en los alumnos del Centro Universitario de Ciencias de la Salud de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo, 7, 17-25. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/7/007_Nava.pdf

Ramírez, R. (2012). Cambiar, interrumpir o abandonar. La construcción de experiencias de los estudiantes en su tránsito por una institución de educación superior tecnológica (Colección Biblioteca de la Educación Superior). México: ANUIES.

Romo, A. y Fresán, M. (2001). Los factores curriculares y académicos relacionados con el abandono y el rezago (Cap. 4). En C. R. Ragueb (Comp.), Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES. Propuesta metodológica para el estudio (pp. 124-197). México: ANUIES.

Vélez, A. y Roa, C. N. (Junio, 2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Educación Médica, 8(2): 74-82. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v8n2/original1.pdf

Published

2015-05-01

How to Cite

Identifying Demographic and Academic Issues that Influence the Passing or Failing of the Physiology Course in the Medicine Study Program of UCIMED (University of Medical Sciences) (J. C. Vanegas-Pissa & H. Sancho-Ugalde , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 83-92. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Identifying Demographic and Academic Issues that Influence the Passing or Failing of the Physiology Course in the Medicine Study Program of UCIMED (University of Medical Sciences) (J. C. Vanegas-Pissa & H. Sancho-Ugalde , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 83-92. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.5

Comentarios (ver términos de uso)