Multimodality and Educational Discourse

Authors

  • Dulce María Santamaría Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela, Bolivarian Republic of

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-2.7

Keywords:

Multimodality, multimodal practice virtual culture.

Abstract

This article refers to multimodality and the educational environment. It analyzes this discipline and how the discourse it uses modifies the educational environment until it generates a new virtual culture, thus transforming students and teachers into active participants of this new culture and its resources. The mediate analysis of discourse suggested by Scollon (2008) was used as analysis methodology. There, he indicated the way related to discursive practices applied in the virtual multimodal mappings, and how they affected the educational practice. Finally, after analyzing those social practices, we reached some conclusions of interest: multimodality transforms the current educational environment into an interactive one, where teachers and students must be trained regarding virtuality and where they must be aware of the new cyberculture being generated. Teachers and students are now interrelated since

Author Biography

Dulce María Santamaría, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Profesora graduada en la especialidad de Literatura y Lengua Castellana en la UPEL-IPC, con Maestría en Literatura Latinoamericana en la misma universidad. Desarrolla tesis doctoral en la actualidad de su doctorado de Pedagogía del discurso. Directora del Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello” y profesora de la asignatura lengua española.

References

Bajtin, M. (2011). Las fronteras del discurso. Buenos Aires: Las cuarenta.

Barrera, L. (2008). Habla pública, internet y otros enredos literarios. Caracas: Equinoccio.

Bolívar, A. (2008). Didáctica y curriculum: De la modernidad a la postmodernidad. Málaga: Ediciones Aljibe.

Borràs, L. (2005). Teorías literarias y retos digitales (Cap. I). En L. Borràs (Ed.), Textualidades electrónicas: Nuevos escenarios para la literatura (pp. 23-78). Barcelona: UOC

Cabero, J. (abril, 2006). Bases pedagógicas del e-learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1), 1-10. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/3/1/dt/esp/cabero.pdf

Fainholc, B. (2004). Lectura crítica en internet: Análisis y utilización de los recursos tecnológicos en educación. Santa Fe, Argentina: HomoSapiens. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/aula/tecnicatura/3/biblio/FAINHOLC-Beatriz-La-necesid.pdf

Fischman, G. E. y Haas, E. M. (2011). Nostalgia, emprendedorismo y redención: Modelos discursivos sobre la universidad. RIES, 2(3), 3-34. Recuperado de http://ries.universia.net/article/view/42/nostalgia-emprendedorismo-redencion-modelos-discursivos-universidad

Huxley, A. (1970). Un mundo feliz. Buenos Aires: Salvat.

Kuhn, T. S. (1985). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica. Recuperado de http://www.conductitlan.net/libros_y_lecturas_basicas_gratuitos/t_s_kuhn_la_estructura_de_las_revoluciones_cientificas.pdf

Martos, A. E. (2009). Tecnología de la palabra en la era digital: De la cultura letrada a la cibercultura. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 8(2), 15-37. Recuperado de http://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/relatec/article/viewFile/529/419

Plaz, I. y Vessuri, H. (2000). La telematización de la educación superior en Venezuela, entre la equidad y la exclusión. Educación Superior y Sociedad, 11(1-2), 157-180. Recuperado de http://ess.iesalc.unesco.org.ve/index.php/ess/article/view/363/302

Scollon, R. (2001): Acción y texto: Para una comprensión conjunta del lugar del texto en la (inter) acción social, el análisis mediato del discurso y el problema de la acción social (Capítulo 7). En R. Wodak y M. Meyer (Comps.), Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 205-266). Barcelona: Gedisa.

UNESCO. (1998). Informe 1996-1997 de la Oficina UNESCO-Caracas. Caracas: CRESALC. Recuperado en http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001495/149506sb.pdf

Vygotsky, L. (1934): Pensamiento y lenguaje: Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: La pléyade. Recuperado de http://www.academia.edu/6557906/PENSAMIENTO_Y_LENGUAJE_Teor%C3%ADa_del_desarrollo_cultural_de_las_funciones_ps%C3%ADquicas

Published

2015-05-01

How to Cite

Multimodality and Educational Discourse (D. M. Santamaría , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 105-118. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Multimodality and Educational Discourse (D. M. Santamaría , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 105-118. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.7

Comentarios (ver términos de uso)