The Role of the Adult with Disabilities’ Family in the Labor Inclusion Processes: A Challenge for Special Education in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-2.12Keywords:
Person with disabilities, equity, human rights, labor, family, barriers, inclusionAbstract
The following essay presents the author’s thoughts regarding positive and negative family impacts of the process of including the adult with disabilities. It also discusses the significance and challenges faced by those teachers and schools in charge of special education based on the responsibility of establishing the most mechanisms possible to provide, along with their families, a free environment when it comes to decision making for the population with disabilities in regards to their job future and the special skills needed to provide a free independent lifestyle. The essay focuses on a social model in an inclusive paradigm based on a human rights perspective. In accordance with Vargas (2012), it suggests a social model that highlights social barriers and their environment with a holistic view, which does not exclude individual intervention but emphasizes the inclusion of this population in a world which has been designed by and for people that do not experience any disability. When shifting from the medical model to the social one, responsibility is also transferred to the social and political aspects, hence making the family a relevant pillar to be considered in different training and information environments in support of the adult with disabilities who needs and deserves the opportunity of having a job as a way to be autonomous and independent.References
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (29 de mayo de 1996). Ley 7600 Igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad. San José, Costa Rica: Diario Oficial La Gaceta N° 112. Recuperado de http://www.munialajuela.go.cr/app/documentos/LEY7600.pdf
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (29 de setiembre de 2008). Ley 8661. Aprobación de la Convención sobre los Derechos de las personas con discapacidad. San José, Costa Rica: La Gaceta 187.
Buceta, C., Burgés, H., Ferioli, G., Laynes, M. G., López, R. … Soza, Á. M. (2014). Transición a la vida adulta de jóvenes con discapacidad múltiple y sordoceguera. America Latina. Madrid: FOAL Perkins Internacional América Latina. Recuperado de http://www.ciapat.org/biblioteca/pdf/987-Transicion_a_la_vida_adulta_de_jovenes_con_discapacidad_multiple_y_sordoceguera_america_latina.pdf
Centro Nacional de Recursos para la Inclusión Educativa (CENARC). (2012). Orientación para promover la transición a la vida adulta de estudiantes III y IV ciclo en centros de educación especial. San José: Procesos Litográficos de Centroamérica.
Córdoba, L., Mora, A., Bedoya, Á. y Verdugo, M. Á. (2007). Familias de adultos con discapacidad intelectual en Cali, Colombia. Desde el modelo de la calidad de vida. PSYKHE, 16(2), 29-42. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/psykhe/v16n2/art03.pdf
Gutiérrez, M. L. (2006). Fuertes y capaces: Estrategias metodológicas para el trabajo con niños, niñas y adolescentes con discapacidad. San José, Costa Rica: Ediciones Proniñ@. Recuperado de http://paniamor.org/_literature_49967/Fuertes_y_Capaces.
Holst, B. y Madrigal, M. (2014). Proyecto UNA Oportunidad de Empleo (Informe final). Heredia: Universidad Nacional de Costa Rica.
Instituto Nacional de estadística y Censos Costa Rica (INEC). (2011). Censo de Población de Costa Rica. Recuperado de http://www.inec.go.cr/Web/Home/GeneradorPagina.aspx
Leach, S. (2002). Empleo con apoyo: Buenas prácticas basadas en principios claros. En M. Á. Verdugo y B. J. de Urríes (Coords.), Hacia la integración plena mediante el empleo (pp. 13-34). Salamanca: KADMOS. Recuperado de http://campus.usal.es/~inico/newsletter/actasempleo.pdf
López, R. (2011). Evolución histórica y conceptual de la discapacidad y el respaldo jurídico-político internacional. El paradigma de los derechos humanos y la accesibilidad. Alteridad, Revista de Educación, 6(2), 102-108. Recuperado de http://alteridad.ups.edu.ec/documents/1999102/3570292/v6n2_Lopez.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2005). Normas y procedimientos para el manejo técnico-administrativo de los servicios educativos para estudiantes de III y IV ciclo de educación especial en colegios técnicos y académicos. San José, Costa Rica: División Desarrollo Curricular, Departamento de Educación Especial, Sección de Desarrollo Vocacional.
Ministerio de Trabajo y Seguridad Social de Costa Rica. (2012). Plan nacional de inserción laboral para la población con discapacidad en Costa Rica. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.pnud.or.cr/images/stories/planmaf.pdf
New Economics Foundation. (2012). The Happy Planet Index: 2012 Report [índice del planeta feliz: 2012 informe]. Recuperado de http://www.happyplanetindex.org/assets/happy-planet-index-poster.pdf
Silva, M. (2013) Habilidades blandas, fundamentales para el desarrollo personal. Revista Educar. Recuperado de http://www.cide.cl/documentos/Revista_educar_Habilidades_blandas_MJValdebenito.pdf
Vargas, M. (2012). Dimensión político-ideológica de la discapacidad: Un análisis desde el enfoque socio-crítico. Revista Electrónica Educare, 16(2), 171-183. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3938
Verdugo, M. Á. (2000). Educación y calidad de vida: La autodeterminación de alumnos con necesidades educativas especiales. En III Congreso “La atención a la diversidad en el sistema educativo” (pp. 1-9). Salamanca: Universidad de Salamanca. Instituto Universitario de Integración en la comunidad. Recuperado de https://campus.usal.es/~inico/actividades/actasuruguay2001/14.pdf
COMO%20CITAR.jpg
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: