The Role of the Adult with Disabilities’ Family in the Labor Inclusion Processes: A Challenge for Special Education in Costa Rica

Authors

  • Ana Magaly Madrigal-Lizano Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-2.12

Keywords:

Person with disabilities, equity, human rights, labor, family, barriers, inclusion

Abstract

The following essay presents the author’s thoughts regarding positive and negative family impacts of the process of including the adult with disabilities. It also discusses the significance and challenges faced by those teachers and schools in charge of special education based on the responsibility of establishing the most mechanisms possible to provide, along with their families, a free environment when it comes to decision making for the population with disabilities in regards to their job future and the special skills needed to provide a free independent lifestyle.  The essay focuses on a social model in an inclusive paradigm based on a human rights perspective. In accordance with Vargas (2012), it suggests a social model that highlights social barriers and their environment with a holistic view, which does not exclude individual intervention but emphasizes the inclusion of this population in a world which has been designed by and for people that do not experience any disability.  When shifting from the medical model to the social one, responsibility is also transferred to the social and political aspects, hence making the family a relevant pillar to be considered in different training and information environments in support of the adult with disabilities who needs and deserves the opportunity of having a job as a way to be autonomous and independent.

Author Biography

Ana Magaly Madrigal-Lizano, Universidad Nacional

Es actualmente académica de la Universidad Nacional de Costa Rica. Ofrece consultorías en temáticas relacionadas con la inclusión laboral de personas adultas con discapacidad a organizaciones como Programa de Naciones Unidas PNUD, Agencia de Cooperación Técnica Alemana GIZ. Trabaja en equipo para el Consejo de la Persona Joven CPJ, en cursos relacionados a habilidades blandas para adultos con discapacidad. Ha trabajado para el Ministerio de Educación Pública por 12 años en servicios de apoyo en educación especial y ha producido documentos y manuales de apoyo vinculados a la capacitación y estrategias de trabajo, en procesos de inclusión laboral de adultos con discapacidad, así como guías de apoyo para docentes y posibles empleadores. Su campo de especialización es la educación especial con énfasis en integración y actualmente cursa una maestría en diversidad en los procesos pedagógicos. Ha participado en seminarios, coloquios, talleres y otras actividades tanto a nivel nacional e internacional. Colabora, como académica participante en proyectos de investigación y extensión de la Universidad Nacional. En dichos procesos de inserción laboral se articulan las bolsas de empleo, los gobiernos locales y las iniciativas tanto gubernamentales y del sector privado, en materia de adultos y discapacidad en relación con el empleo.

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Published

2015-05-01

How to Cite

The Role of the Adult with Disabilities’ Family in the Labor Inclusion Processes: A Challenge for Special Education in Costa Rica (A. M. Madrigal-Lizano , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 197-211. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.12

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Role of the Adult with Disabilities’ Family in the Labor Inclusion Processes: A Challenge for Special Education in Costa Rica (A. M. Madrigal-Lizano , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 197-211. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.12

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