New Proposals for a Quality Education in Chile: The Acciona Program and its Scope

Authors

  • Carmen Gloria Burgos-Videla Universidad de la Frontera, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-2.15

Keywords:

Creative action, teacher training, quality

Abstract

This research is a diagnosis generated from the document analysis of reports issued by the cultural council regarding the results obtained with the implementation of the Acciona program (2011-2013). This program is promoted throughout the Chilean territory with the aim of improving the quality of education through the development of creativity, cultural and artistic training, and the development of the students’ socio-emotional abilities. The analysis criteria include consistency, coverage, and timing. The main results of the diagnosis are that government initiatives and programs to improve the quality of education do not consider appropriateness. It is inferred that evaluation is superficial and general. Findings indicate that a creative education should start by training teachers and by implementing programs that procedurally assess progress at all levels taught, but by keeping a common goal –human development in its full creative expression. Additionally, we believe that educational policies should change the technological approach for a critical-practical approach to include curricular programs such as Acciona.

Author Biography

Carmen Gloria Burgos-Videla, Universidad de la Frontera

El proceso de formación profesional comienza por los estudios de actuación y cine conducentes al título de actriz profesional con un excelente desempeño en el ámbito artístico. Es profesora y licenciada de Educación General Básica, mención Lenguaje y Comunicación, Tecnología y Medio ambiente, con grado de magister en ciencias de la educación, mención diseño curricular basado en competencias, actualmente doctoranda en el programa de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad de la Frontera, Temuco, Chile y cuenta con la beca de estudios para Capital Humano avanzado financiada por CONICYT. Se ha desempeñado en distintos establecimientos educacionales como docente, realiza asesorías educacionales a nivel regional, ha realizado investigaciones en educación, entre otras tareas con adecuaciones curriculares a nivel nacional para incrementar la creatividad en el alumnado y profesorado a través de estrategias didácticas innovadoras. Su línea de investigación está centrada en el desarrollo de la acción creativa y formación en creatividad para docentes. Actualmente se encuentra desarrollando la tesis doctoral Acción creativa en el currículo vívido de profesores de educación general básica y media de Temuco-Chile, Tulum -México. Una propuesta de modelo curricular para la formación inicial del profesorado latinoamericano, que espera abra nuevos ejes de conocimiento así como que anime nuevas investigaciones sobre creatividad y sus implicaciones educativas.

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Published

2015-05-01

How to Cite

New Proposals for a Quality Education in Chile: The Acciona Program and its Scope (C. G. Burgos-Videla , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 257-283. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.15

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

New Proposals for a Quality Education in Chile: The Acciona Program and its Scope (C. G. Burgos-Videla , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 257-283. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.15

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