New Approach to reduce High School Dropout Rates
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-2.17Keywords:
Dropping out, dropouts, student engagementAbstract
From 2006 to 2014, the Ministry of Public Education of Costa Rica implemented four strategic actions to reduce high school dropout rates. The main purpose of these actions was to promote student participation and student identification with their school. Studies prepared by the Ministry of Education and the Comptroller of the Republic were revised to assess the impact of these actions. The result of these actions does not show an actual decrease in the number of students who leave high school. Therefore, a more holistic view is necessary to ensure the students’ stay. This review suggests using use the concept of student engagement and applying a three tier system-wide dropout preventive actions: universal, targeted and intensive.References
Bruce, M., Bridgeland, J. M., Fox, J. H. y Balfanz, R. (2011). On Track for Success: The Use of Early Warning Indicator and Intervention Systems to Build a Grad Nation [En camino al éxito: El uso de indicadores de alerta temprana y de sistemas de intervención para construir una nación graduada]. Recuperado de http://new.every1graduates.org/wp-content/uploads/2012/03/on_track_for_success.pdf
Chavarría, D., Escalante, C. y Vargas, L., (2013). Principales alcances de las actividades educativas complementarias relacionadas con el Festival Estudiantil de las Artes, Gobiernos Estudiantiles, Juegos Deportivos Estudiantiles y Programa Convivencia: Un estudio de caso en centros educativos de primaria y secundaria. San José, Costa Rica: MEP, Departamento de Estudios e Investigación Educativa.
Contraloría General de la República (CGR). (2011). Informe sobre el resultado de las acciones públicas implementadas en el Ministerio de Educación Pública para mejorar la cobertura en educación secundaria (Informe Nº DFOE-SOC-IF-13-2011). San José, Costa Rica: División de Fiscalización Operativa y Evaluativa. Recuperado de http://www.asamblea.go.cr/Informes_de_la_Contraloria/Informes%202011/k-%20informes_noviembre_2011/DFOE-SOC-IF-13-2011.pdf
Dotterer. A. M., McHale, S. M. y Crouter, A. C. (2007). Implications of Out-of-School Activities and School Engagement in African American Adolescents [Consecuencias de las actividades fuera de clase y la participación escolar en adolescentes afro americanos]. Journal of Youth and Adolescence, 36, 391-401. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10964-006-9161-3
Dunleavy, J. y Milton, P. (2011). Student Engagement for Effective Teaching ad Deep Learning [El compromiso del estudiante para la enseñanza efectiva y el aprendizaje profundo]. Education Canada, 48(5), 4-8. Recuperado de http://www.cea-ace.ca/sites/default/files/EdCan-2008-v48-n5-Dunleavy.pdf
Finn, J. D. (1993). School Engagement & Students at Risk [Compromiso escolar y estudiantes en riesgo]. Washington: National Center for Education Statistics. Recuperado de http://nces.ed.gov/pubs93/93470a.pdf
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C. y Paris, A. H. (2004, primavera). School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence [Compromiso escolar: Potencial del concepto, estado de la evidencia]. Review of Educational Research, 74(1), 59-109. doi: http://dx.doi.org/10.3102/00346543074001059
Hatch, T. (2014). The Use of Data in School Counseling: Hatching Results for Students, Programs and the Profession [El uso de datos en la orientación escolar: Abriendo resultados para estudiantes, programas y la profesión]. USA: Corwin.
Jiménez, W. y Gaete, M. (Enero-abril, 2013). Estudio de la exclusión educativa y abandono en la enseñanza secundaria en algunas instituciones públicas de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 17(1), 105-128. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/4975
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2009a). Programas de estudio educación física: Tercer ciclo de educación general básica y educación diversificada. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/descargas/programas-de-estudio/educfisica3cicloydiversificada.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2009b). Reglamento de evaluación de los aprendizajes. San José, Costa Rica: Autor Recuperado de http://www.mep.go.cr/educatico/reglamento-de-evaluacion-de-los-aprendizajes-2009
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2010). Proyecto el cole en nuestras manos (Informe interno). San José, Costa Rica. Manuscrito inédito.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2013a). Circular DM-009-02-2013. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/pregunta_frecuente/documentos/circular_dm_009_02_2013.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2013b). Programa de Estudios de Artes Industriales Tercer Ciclo de Educación General Básica. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/blog/ajduntos/programas-artes-industriales.pdf.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2014). Memoria institucional 2006-2014. La educación subversiva: Atreverse a construir el país que queremos. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/memoriainstitucional20062014pdf.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP). Departamento de Análisis Estadístico. (2014). Deserción intra-anual en educación regular. Recuperado de http://www.mep.go.cr/indicadores_edu/cifras_desercion_Intra_Anual.html
Poder Ejecutivo. (Jueves 13 de febrero, 2014). Decreto Ejecutivo Nº38170-MEP. La Gaceta Diario Oficial N° 31. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=76554&nValor3=95625&strTipM=TC
Programa Estado de la Nación. (2013). Cuarto informe estado de la educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/estado-educacion/educacion-informe-ultimo
Sistema Costarricense de Información Jurídica (SCIJ). (Noviembre, 2008). Reforma integral de las normas reguladoras de la promoción y repitencia dentro del sistema educativo público costarricense (Decreto N° 31635-MEP, reglamento de evaluación de los aprendizajes). N° 34886-MEP. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=64393&nValor3=77073&strTipM=TC
Segura, F., Amador. M., Díaz, Y. y Gaete, M. (2013). Estudio exploratorio: Opiniones sobre cambio en las Normas de Evaluación de los Aprendizajes, con énfasis en la opinión entorno al adelantamiento de asignaturas. San José, Costa Rica: MEP.
Unesco. (2012). Compendio mundial de educación. Oportunidades perdidas: El impacto de la repetición y de la salida prematura de la escuela. Montreal: Instituto de Estadística de la UNESCO. Recuperado de http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/ged-2012-sp.pdf
Unicef. (2012). Completar la escuela: Un derecho para crecer un deber para compartir. Recuperado de http://www.unicef.org/lac/Datos_Claves_Completar_la_Escuela.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: