Identification of Transversal Competences for Curriculum Reform: The Case of Multiculturalism
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-2.19Keywords:
Education, competencies, transversally, multiculturalism, expert knowledgeAbstract
This scientific research article presents the results of a research conducted in the field of generic competencies –a new subject driven by the UNESCO in recent years as a way to change the inefficient performance of education systems. It covers the general theory on the subject, but deepens into the Competence to Interact in Multicultural Environments. The aim was to identify a set of qualities that distinguish those people who are skillful at interacting in multicultural environments from those people who are not so skillful. The mixed methods strategy was used –first, with an equitable, sequential and qualitative status and, then, with a quantitative one. The sample included six experts and fifty-two college students who participated in a case study with a semi-structured interview –for the first group; and the implementation of a self-report instrument –for the second group. For the analysis of qualitative data, the process included reduction, display and verification of data. The quantitative phase included three statistical analyses: descriptive, psychometric and relational. The main results are the creation of a profile that allowed promoting educational activities for developing key competencies, and the identification of a methodology suitable for this purpose – beginners’ theory and experts. The most important conclusion is the need to have the current educational systems make curricular changes that build skilled human resources for knowledge society, as well as specific ideas about the development process of the competency, the performance areas, motivations, and the variety of strategies to develop it.References
Alonso-Martín, P. (Enero-junio, 2010). La importancia y el nivel de desarrollo de las competencias en psicología. Psicología desde el Caribe, 25, 84-107. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/viewFile/40/607
American Psychological Association. (2002). Guidelines on Multicultural Education, Training, Research, Practice, and Organizational Change for Psychologists [Directrices sobre la educación multicultural, la formación, la investigación, la práctica y el cambio organizacional para los psicólogos]. Recuperado de http://www.apa.org/pi/oema/resources/policy/multicultural-guideline.pdf
Bustos, I. y Richmond, V. (2007). Fundamentos del enfoque de competencias para la vida y de la transversalidad en el Ministerio de Educación Pública. Revista Electrónica Educare, 11 (2), 45-61. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194119273004
Byram, M. (2000). Assessing Intercultural Competence in Language Teaching [La evaluación de la competencia intercultural en la enseñanza de idiomas]. Sprogforum, 18(6), 8-13. Recuperado de http://inet.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum/Espr18/byram.html
Collins, S. y Arthur, N. (2010). Culture-Infused Counselling: A Model for Developing Multicultural Competence [Consejería con infusión cultural: Un modelo para el desarrollo de la competencia multicultural]. Counselling Psychology Quarterly, 23(2), 217-233. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09515071003798212
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590so.pdf
Ericsson, K. A., y Smith, J. (1991). Prospects and Limits of the Empirical Study of Expertise: An Introduction [Perspectivas y límites del studio empírico de la expertez: Una introducción]. En K. A. Ericsson y J. Smith (Eds.), Toward a General Theory of Expertise (pp.1-38) [Hacia una teoría general de la expertez]. Nueva York: Cambridge University Press.
Gardner, H. (2011). Frames of Mind: The Theory of Multiples Intelligences [Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples]. New York: Basic Books.
Gilar, R. (2003). Adquisición de habilidades cognitivas. Factores en el desarrollo inicial de la competencia experta (tesis de doctorado). Universidd de Alicante Alicante, España. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/9906/1/Gilar%20Corbi,%20Raquel.pdf
Goldman, S. (2003). Learning in Complex Domains: When and Why do Multiple Representations Helps? [El aprendizaje en dominios complejos: ¿Cuándo y por qué las múltiples representaciones ayudan?]. Learning and Instruction, 13(2), 239-244. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00023-3
Hernández, G. y Guzmán, J. (1993). Fundamentos del desarrollo de la tecnología educativa I. Bases socio-psicopedagógicas. México: ILCE-OEA.
Hoffman, R. R. (1998). How Can Expertise be Defined? Implications of Research from Cognitive Psychology [¿Cómo se puede definir la expertez? Implicaciones de la investigación de la psicología cognitiva]. En R. William, W. Faulkner y J. Fleck (Eds.), Exploring Expertise. Issues and Perspectives [Explorando la expertez. Problemas y perspectivas] (pp. 81-100). Londres: Macmillan. Recuperado de http://www.culik.com/1180summer2013/Paper-1_files/Defining%20Expertise.pdf
Johnson, R. B. y Onwuegbuzie, A. J. (Octubre, 2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time has Come [La investigación de métodos mixtos: Un paradigma de investigación cuyo tiempo ha llegado]. Educational Researcher, 33(7), 14-26. Recuperado de http://www.tc.umn.edu/~dillon/CI%208148%20Qual%20Research/Session%2014/Johnson%20&%20Onwuegbuzie%20PDF.pdf
Lee, C. C. (2012, primavera). A Conceptual Framework for Culturally Competent Career Counseling Practice. [Un marco conceptual para la práctica culturalmente competente en el asesoramiento profesional]. Career Planning & Adult Development Journal, 28(1), 7-14.
Marbán, J. (s. f.). Ventajas y retos en el trabajo multicultural de hoy. Istmo Liderazgo y valores, 29), 1-2. Recuperado de http://istmo.mx/2008/11/ventajas_y_retos_en_el_trabajo_multicultural_de_hoy-2/
Martín-Barbero, J. (Febrero-julio, 2003). Competencias transversales del sujeto que aprende. Sinéctica, 22, 30-36. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99817932005
Martínez, P. (2006). El método de estudio de caso: Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, 20, 165-193. Recuperado de http://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www.redalyc.org/pdf/646/64602005.pdf
Mérida, R. (2006). La convergencia europea y la formación universitaria en competencias para la docencia en educación infantil. Revista de Educación, 341, 663-686. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re341/re341_27.pdf
Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook [El análisis de datos culitativos: Una guía de recursos ampliada] (2a Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. México: UNESCO. Recuperado de http://www.virtual.unal.edu.co/cursos/humanas/mtria_edu/2021082/und1/anexos/sietesaberes.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2005). The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary [La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo]. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2010). Habilidades y competencias del siglo XXI para los aprendices del nuevo milenio en los países de la OCDE. España: Instituto de Tecnologías Educativas. Recuperado de http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/media/blogs/europa/informes/Habilidades_y_competencias_siglo21_OCDE.pdf
Pedersen, P. (2001). Multiculturalism and The Paradigm Shift in Counselling: Controversies and Alternative Futures. [Multiculturalismo y el cambio de paradigma en la consejería: Controversias y alternativas futuras]. Canadian Journal of Counselling, 35(1), 15-25. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ622695.pdf
Pereira, Z. (Enero-junio, 2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1941/194118804003.pdf
Poblete, M. (2006). Las competencias, instrumento para un cambio de paradigma. En M. P. Bolea, M. Moreno y M. J González (Coords.), Investigación en educación matemática: Actas del X Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (pp. 1-23). Huesca: Instituto de Estudios Altoaragoneses. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2264720
Posner, M. (1988). Introduction: What is it to be an Expert? En Chi, M. T. H., Glaser, R. y Farr, M. J. (Eds.), The Nature of Expertise (xxix-xxvi) [La naturaleza de la expertez]. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Real Academia de la Lengua Española. (2001). Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española (DRAE). Recuperado de http://www.rae.es/recursos/diccionarios/drae
Ruiz, J. I. (1999). Metodología de la investigación cualitativa (Serie Ciencias Sociales, Vol. 15, 2a ed.). Bilbao: Universidad de Deusto.
Ruiz, M., Jaraba, B. y Romero, L. (2008). La formación en psicología y las nuevas exigencias del mundo laboral: Competencias laborales exigidas a los psicólogos. Psicología desde el Caribe, 21, 136-157. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/213/21302108.pdf
Segura, M. (2006). Los valores en el planeamiento didáctico eje transversal del currículo costarricense. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. Programa Nacional de formación en Valores. Comisión institucional de valores. Recuperado de http://www.educadem.oas.org/documentos/boletin3/valoresyplaneamiento%20costa%20rica.pdf
Schein, E. (1980). Organizational Psychology [Psicología organizacional] (3a ed). New York, USA: Prentice-Hall.
Sternberg, R. J. (1998). Abilities are Forms of Developing Expertise [Las habilidades son formas de desarrollar la expertez]. Educational Researcher, 27(3), 11-20. doi: http://dx.doi.org/10.3102/0013189X027003011
Tejada, C. y Tobón, S. (Coords.). (2006). El diseño del plan docente en información y documentación acorde con el espacio europeo de educación superior: Un enfoque por competencias. Facultad de Ciencias de la Documentación. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://eprints.ucm.es/6005/1/MANUAL.pdf
Ulloa, A., Durlak, J. A. y Juarez, S. (Abril, 2002). Developing Multicultural Counseling Competencies in Undergraduate Students [El desarrollo de las competencias de consejería multicultural en los estudiantes de pregrado]. Journal of Multicultural Counseling and Development, 30(2), 110-123. doi: http://dx.doi.org/10.1002/j.2161-1912.2002.tb00483.x
UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: