Tracking Research Practices within the Elementary Education Division (DEB) at Universidad Nacional: Rupture, Innovation, and Change of Paradigms

Authors

  • Cecilia Dobles-Trejos Universidad Nacional, Costa Rica
  • Rafael Esteban Jiménez-Corrales Universidad Nacional, Costa Rica
  • Lillian Susana Ruiz-Guevara Universidad Nacional, Costa Rica
  • Marie Claire Vargas-Dengo Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-2.21

Keywords:

Basic education, higher education, research, theses, university

Abstract

This paper established the different paradigms and trends in research practices that take place within the División de Educación Básica (Elementary Education Division-DEB, for its name in Spanish) of Centro de Investigacion y Docencia en Educación (CIDE, from its name in Spanish) at Universidad Nacional (UNA) in Costa Rica. As such, these research practices have established diverse trends towards conceiving and doing research within DEB. As a process, these practices have been created and developed throughout time while establishing a historical constant in the academic curricular dynamics of DEB -as it can be observed in the study career programs, course syllabus and final graduation projects as well. In the 1990s, research at DEB was mainly descriptive-exploratory and it was characterized by data analysis focused on descriptive statistics and linearity from a positivist approach. At the same time, educational practices linked to a social approach in communities at risk were developed, and a quality-oriented research line emerged. Currently, research work at DEB is developed from a qualitative paradigm approach, thus allowing research circularity and recursiveness. It is then concluded, that this research trend allows new possibilities regarding current socio-pedagogical demands as well as developing teaching abilities to respond to socio educational problems and social transformation.

Author Biographies

Cecilia Dobles-Trejos, Universidad Nacional

Antropóloga social. Actualmente es profesora e investigadora del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional en Costa Rica, sus funciones como académica se concentran en las áreas de investigación en educación inclusiva y acción social. Además ha sido profesora de la Escuela de Antropología y Sociología de la Universidad de Costa Rica, espacio en lo que ha trabajado en las áreas de gestión de la investigación y acción social. Ha realizado investigación en poblaciones específicas en temáticas como trabajo infantil, derechos indígenas y participación ciudadana; así como trabajos investigación y gestión sobre patrimonio cultural inmaterial.

Rafael Esteban Jiménez-Corrales, Universidad Nacional

Doctor en Educación con mención en Mediación Pedagógica. Máster en Evaluación Educativa y Licenciado en Historia. Ha ocupado cargos de subdirector de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica y coordinador de la Maestría en Pedagogía con énfasis en Diversidad en los procesos Educativos. Además, formó parte del equipo de Diseño Curricular de la Dirección de Docencia en esa misma institución. Actualmente, se desempeña como docente, investigador en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica.

Lillian Susana Ruiz-Guevara, Universidad Nacional

Doctora en Educación de la Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Máster en Administración Educativa de la Universidad de La Salle y Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Nacional, Costa Rica. Académica de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA) en Costa Rica. Investigadora de temáticas relacionadas con la transición de la primaria a la secundaria, acreditación de carreras de Educación, creencias en la práctica docente. Forma parte del proyecto de gestión académico administrativa “La autoevaluación como estrategia de fortalecimiento de la calidad”, así como de la Comisión de Trabajos Finales de Graduación de la de la DEB-CIDE, UNA.

Marie Claire Vargas-Dengo, Universidad Nacional

Doctora en Educación del Programa Latinoamericano de Doctorado en Educación, Universidad de Costa Rica. Máster en Currículo e Instrucción con énfasis en Educación Especial Bilingüe de The George Washington University, USA. Académica investigadora de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica. Actualmente forma parte de la Comisión de Trabajos Finales de Graduación de la DEB-CIDE, UNA.

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Published

2015-05-01

How to Cite

Tracking Research Practices within the Elementary Education Division (DEB) at Universidad Nacional: Rupture, Innovation, and Change of Paradigms (C. Dobles-Trejos, R. E. Jiménez-Corrales, L. S. Ruiz-Guevara, & M. C. Vargas-Dengo , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 383-404. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.21

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Tracking Research Practices within the Elementary Education Division (DEB) at Universidad Nacional: Rupture, Innovation, and Change of Paradigms (C. Dobles-Trejos, R. E. Jiménez-Corrales, L. S. Ruiz-Guevara, & M. C. Vargas-Dengo , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(2), 383-404. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.21

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