Environmental Education and Sustainable Development in the Colombian Context

Authors

  • Gloria Yaneth Flórez-Yepes Universidad de Manizales, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-3.5

Keywords:

Environmental education, sustainable development, participative action research, transformation processes

Abstract

The aim of this discussion is to analyze environmental education in Colombia and its context in view of sustainable development, considering how to approach sustainability as a process of inclusion of educational institutions and based on the guidelines of national policy. Further, it highlights the importance of addressing environmental education in a context of social participation as a form of appropriation and action; in this sense, some conceptual bases are methodologically taken up and, from that point, we will be able to establish an analytical and critical stance. Its analysis considers four important aspects: i) sustainable development from its concept and evolution, ii) the concept of sustainability in education, iii) environmental education in Colombia, its evolution and impacts and iv) participatory action research as an important strategy to address the environmental education processes. The following conclusions were obtained: i) it is necessary to analyze the impacts generated by environmental education processes in Colombia, to determine whether its approach has been the most effective or if, on the contrary, there is a need to rethink and promote new scenarios for effective transformation processes; ii) environmental education is a challenge for all and it must be managed systemically and comprehensively. The analysis helps us to conclude that despite the great efforts that have been made in Colombia regarding environmental education, the country is still suffering from the problematization and adoption of an education for sustainable development that will allow for comprehensive training systemically involving all the scenarios that comprise sustainability.

 

Author Biography

Gloria Yaneth Flórez-Yepes, Universidad de Manizales

Administradora ambiental, Magister en Desarrollo Sostenible y Medio Ambiente, estudiante de doctorado en Desarrollo Sostenible, Universidad de Manizales. Docente Universidad Católica de Manizales y docente Universidad de Manizales.

References

Ciudades y Gobiernos Locales Unidos (CGLU). (17 de noviembre de 2010). Documento de orientación política, cumbre mundial de líderes locales y regionales. En 3er Congreso Mundial de CGLU, México.

Colmenares, A. M. (2012). Investigación-acción participativa: Una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4054232

Daly, H. E. (1997). De la economía del mundo vacío a la economía del mundo lleno. En R. Goodland (Coord.), Medio ambiente y desarrollo sostenible: Más allá del informe Brundtland (pp. 37-50). Madrid: Trotta.

Gallopín, G. (2003). Sostenibilidad y desarrollo sostenible: Un enfoque sistémico (Serie medio ambiente y desarrollo 64). Santiago de Chile: Naciones Unidas. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5763/S033120_es.pdf?sequence=1

Gallopin, G. (1994). Impoverishment and Sustainable Development. A Systems Approach [Empobrecimiento y desarrollo sostenible]. Canadá: HSD. Recuperado de http://www.iisd.org/pdf/impoverishment_and_sd.pdf

Guillén, F. C. (Mayo-Agosto, 1996). Educación, medio ambiente y desarrollo sostenible. Revista Iberoameriana de Educación, 11, 103-110. Recuperado de http://www.oei.es/oeivirt/rie11a03.pdf

Estrada, R. A., Monroy, G. S. y Ramírez, H. T. (Diciembre, 2005). Ética-responsabilidad-social- desarrollo sustentable en las organizaciones. Administración y Organizaciones, 8(15), 27-45. Recuperado de http://148.206.107.15/biblioteca_digital/estadistica.php?id_host=6&tipo=ARTICULO&id=2341&archivo=9-155-2341yny.pdf&titulo=%C3%89tica-responsabilidad%20social-desarrollo%20sustentable%20en%20las%20organizaciones

Luffiego, M. y Rabadán, J. M. (2000). La evolución del concepto de sostenibilidad y su introducción a la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 18(3), 473-486. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21701/21535

Macedo, B. Y Salgado, C. (2007). Educación ambiental y educación para el desarrollo sostenible en América Latina. Revista Forum de Sostenibilidad. 1, 29-37. Recuperado de http://www.ehu.eus/cdsea/web/revista/numero_1/01_03macedo.pdf

Ministerio del Medio Ambiente (MINAMBIENTE) y Ministerio de Educación Nacional (MINEDUCACIÓN). (2002). Política nacional de educación ambiental Sina. Bogotá: Autor. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:l1zUzPxwXtoJ:cmap.upb.edu.co/rid%3D1195259861703_152904399_919/politi-ca_educacion_amb.pdf+&cd=1&hl=es&ct=clnk

MinEducación. (Agosto-Setiembre de 2005). Educación ambiental construir educación y país. Altablero, 36. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-90891.html

Naredo, J. M. (1994). Fundamentos de la economía ecológica. En F. Aguilera y V. Alcántara (Comps.), De la economía ambiental a la economía ecológica (pp. 231-252). Barcelona: ICARIA y FUHEM. Recuperado de http://www.fuhem.es/media/ecosocial/File/Actualidad/2011/LibroEA_EE.pdf

Riechmann, J. (1995). Desarrollo sostenible: La lucha por la interpretación. En J. Riechman, J. M. Naredo, R. B. Gómez, A. Esteban, C. Taibo, J. C. Rodríguez y J. Nieto (Auts.), De la economía a la ecología (pp. 11-36). Madrid: Trotta.

Torres, M. (1998). La educación ambiental: Una estrategia flexible, un proceso y unos propósitos en permanente construcción. La experiencia de Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, 16, 23-48. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie16a02.pdf

UNESCO, World Conference on Education for Sustainable Development. (31 de marzo a 2 abril, 2009). World Conference on Education for Sustainable Development. Bonn Declaration [Conferencia Mundial sobre educación para el desarrollo sostenible. Declaración de Bonn]. Bonn, Germany: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001887/188799e.pdf

Urrego, A. J. (Mayo-Agosto, 2009). La investigación acción participativa en el contexto socioeducativo: Estrategia metodológica en la producción del conocimiento para la acción social. Revista Educare, 13(2), 154-166. Recuperado de http://revistas.upel.edu.ve/index.php/educare/article/view/236/146

Published

2015-07-31

How to Cite

Environmental Education and Sustainable Development in the Colombian Context (G. Y. Flórez-Yepes , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-12. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.5

How to Cite

Environmental Education and Sustainable Development in the Colombian Context (G. Y. Flórez-Yepes , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-12. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.5

Comentarios (ver términos de uso)