Classroom Environments That Promote Learning from the Perspective of School Children
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-3.11Keywords:
Environment, learning, classroom, education qualityAbstract
The following paper is based on a research41 made on school environments that promote learning in children. Its objective was “to determine the physical and socio-emotional factors of school environments that promote learning.” To this end, the investigation had both an exploratory and descriptive approach in terms of the various physical and emotional elements that influence the classroom environment and, therefore, the learning process. In this paper, reference is made only to the data provided by the child population. Such group was comprised of 307 boys and girls of public schools from six provinces in the country, intentionally selected through coordination and negotiation with the authorities of schools that agreed to participate. The data collection instruments used were two questionnaires with closed and open questions, an anecdotal record, and a guide on which the observation technique was performed. The analysis of the information derived from the technique and instruments used was developed by complementing quantitative data with qualitative data. Emerging categories were created to interpret the latter. The information provided by the boys and girls will hopefully serve as input to raise awareness among universities, authorities and teachers about the imperative need for school environments that are aesthetic, pleasant, motivating, comfortable, clean and promote the emotional stability every human being requires for the learning process to be successful.
References
Abad, J. (2006). Configuración del espacio en la escuela infantil. La escuela como ámbito estético según la pedagogía Reggiana. Recuperado de http://es.slideshare.net/CepLaredo1/ configuracin-del-espacio-en-la-escuela-infantil
Bohórquez, M. A. (2007). La motivación extrínseca e intrínseca. Recuperado de http:// www.buenastareas.com/ensayos/Sobre-La-Motivacion-Extrinseca-e-Intr%C3% ADnseca/259512.html
Bonell, M. P. (2003). El aula escolar, escenario propicio para gestionar una cultura para prevención de desastres. Bogotá: Alcaldía Mayor y Dirección de Prevención y Atención de Emergencias Secretaría de Gobierno. Recuperado de http://www.proteccioncivil.org/ documents/11803/65816/El%2Baula%2Bescolar%2C%2Bescenario%2Bpropicio%2Bpar a%2Bgestionar%2Buna%2Bcultura%2Bde%2Bprevenci%C3%B3n%2Bde%2Bdesastres.. pdf
Bruner, J. (2009). Escuelas de la infancia: Algunas especificaciones para el espacio. Reggio Children y Domus Academy Research Center (Auts.), Niños, espacios y relaciones: Metaproyecto de ambiente para la infancia (p. 137). Buenos Aires: Red Solare de School of Art and Comunication.
Castro, M. y Morales, M. E. (2013). Ambientes de aula que promueven el aprendizaje (Informe de Investigación, código 0137-11). Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional, INEINA.
De Corso, L. (2008). Color y arquitectura y estados de ánimo. Universidad de Morón. Facultad de Arquitectura. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos5/colarq/colarq. shtml
De la Peña, X. (2006). Motivación en el aula. Recuperado de http://www.psicopedagogia.com/ motivacion-aula
Duarte, J. (2003). Ambientes de Aprendizaje. Una aproximación conceptual. Estudios Pedagógicos, 29, 97-113. doi: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052003000100007
Favretto, F. (Noviembre, 2008). Beauty and Learning [Belleza y aprendizaje]. NAEYC Annual Conferente & Expo. Dallas, USA.
García-Chato, G. I. (Abril-Junio, 2014). Ambiente de aprendizaje: Su significado en educación preescolar. Revista de Educación y Desarrollo, 29. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/ revistas/edu_desarrollo/anteriores/29/029_Garcia.pdf
Herrera, M. Á. (2006) Consideraciones para el diseño didáctico de ambientes virtuales de aprendizaje: Una propuesta basada en las funciones cognitivas del aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 38(5), 1-19. Recuperado de http://www.rieoei.org/ deloslectores/1326Herrera.pdf
Hoyuelos, A. (2005a). Estrategias constructivas espaciales en la escuela. En I. Cabanellas y C. Eslava (Coords.), Territorios de la infancia. Diálogos entre la arquitectura y la pedagogía (pp. 175-180). Barcelona: Editorial Graó.
Hoyuelos, A. (2005b). La escuela, ámbito estético educativo. En I. Cabanellas y C. Eslava (Coords.), Territorios de la infancia. Diálogos entre la arquitectura y la pedagogía (pp. 166- 175). Barcelona: Editorial Graó.
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar, Ministerio de Cultura, Fundación Carvajal. (2014).
Lenguajes y ambientes de lectura. Derechos y orientaciones culturales para la primera infancia. Colombia: Autor. Recuperado de http://www.icbf.gov.co/portal/page/portal/ ContenidoPrimeraInfanciaICBF/Documentaci%C3%B3n/Documentos-2014/Junio/ AMBIENTES.PDF
Jaramillo, L. (2007). Planta física a nivel interno y externo. Disposición del ambiente en el aula. Universidad del Norte. Instituto de Estudios Superiores en Educación. Recuperado de http://ylang-ylang.uninorte.edu.co:8080/drupal /files/DisposicionAmbienteAula.pdf
Laguna, L. (2013). Derechos de los niños y espacios jugables. La reconceptualización del juego y el niño como una estrategia para la definición de un nuevo paradigma de espacios públicos abiertos a escala vecinal para la ciudad de Puebla (Tesis doctoral). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Facultad de Arquitectura, Puebla, México. Recuperado de http://www.unicef.org/mexico/spanish/mx_179I-Derechos_de_los_ninos_y_espacios… pdf
León, A. T., Arguedas A. L. y Morales, M. E. (2010). La mirada de los niños y las niñas de I° y II° ciclos de la educación general básica acerca de las características profesionales y humanas de los y las docentes exitosas: Implicaciones para la selección, formación, capacitación y evaluación de docentes (Informe de Investigación, Código 080352-0300). San José, Costa Rica: Universidad Nacional. INEINA.
López, C. S. (Febrero-Abril, 2011). El papel del color en los espacios inmateriales: Caso en una interfaz histórica. Razón y Palabra, 16(75). Recuperado de http://www.razonypalabra.org. mx/N/N75/varia_75/varia3parte/39_Lopez_V75.pdf
Loughlin, C. E. y Suina, J. H. (1995). El ambiente de aprendizaje: Diseño y organización (3a ed.). Madrid: Morata.
Ministerio de Educación Pública (MEP), Centro Nacional de Infraestructura Física Educativa (CENIFE), Banco Interamericano de Desarrollo (BID), Asesoría en Proyectos Técnicos. (2012). Normas de infraestructura física educativa. San José. Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.
Naranjo, M. L. (2009). Motivación: Perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2). 153-170. doi: http://dx.doi. org/10.15517/revedu.v33i2.510
Nitke, H. (Noviembre, 2008). Designing Enviroments for Infants and Toddlers [Diseñando ambientes para bebés y niños pequeños]. NAEYC Annual Conferente & Expo. Dallas, USA.
Programa Estado de la Nación. (2011). Tercer Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/ educacion/003/Parte_1_Capitulo_2-edu03.pdf
Reggio Children y Domus Academy Research Center. (2009). Niños, espacios, relaciones: Metaproyecto de ambiente para la infancia. Buenos Aires: Red Solare de School of Art and Comunication.
Retamal, L. (Abril, 2006). El juego como instrumento educativo y de desarrollo integral. Revista de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, 78. 7-29. Recuperado de http://www.puce. edu.ec/publicaciones/Centro_de_Publicaciones/Revistas/Publicaciones/Revista%2078. pdf
Rinaldi, C. (2009). El ambiente de la infancia. En Reggio Children y Domus Academy Research Center. (Auts.), Niños, espacios y relaciones: Metaproyecto de ambiente para la infancia (pp. 114-120). Buenos Aires: Red Solare de School of Art and Comunication.
Robert, P. (2006). La educación en Finlandia: Los secretos de un éxito asombroso. “Cada alumno es importante” (Trad. M. Valdivia). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/ cvn/1665/fo-article-121492.pdf
Romo, V. (2012). Espacios educativos desafiantes en educación Infantil. En V. Peralta y L. Hernández (Coords.), Antología de experiencias de la educación inicial iberoamericana (pp. 141-145). OEI y UNICEF. Recuperado de http://www.oei.es/metas2021/infancia2.pdf
Unión de Instituciones Privadas de Atención a la Niñez Costa Rica (1999). Factores que favorecen la calidad de la atención a la niñez. San José, Costa Rica: Autor y Unicef.
Vecchi, V. (2009). ¿Qué espacio para vivir bien una escuela? En Reggio Children y Domus Academy Research Center. (Auts.), Niños, espacios y relaciones: Metaproyecto de ambiente para la infancia (pp. 128 -135). Buenos Aires: Red Solare de School of Art and Comunication.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: