Locus of Control and Academic Achievement in Higher Education: A Bibliographic Review
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-3.16Keywords:
Locus of control, academic achievement, college studentsAbstract
The purpose of this paper is to provide a bibliographic review about the relation between locus of control (LC) and academic achievement in higher education students. Online repositories were the main source of information. The most important findings show that, (a) the LC construct has evolved from being a dichotomist to a multidimensional variable; (b) there are very few recent international studies and none of them covers Latin-America; (c) interdisciplinary research is scarce and the absence of the qualitative approach is noticeable; and, (d) whether direct or indirectly, most studies show a relation between LC and academic achievement in higher education. These findings show the need to address this topic in Latin America. It is suggested to conduct interdisciplinary, longitudinal, qualitative, and quantitative studies under the supervision of institutions and teachers; the results would be used to design interventions to improve que quality of education.
References
Araya, V. (2000). Psicología de la educación. Caracas: FEDUPEL.
Bandura, A. (1971). Social Learning Theory [Teoría del aprendizaje social]. Nueva York: General learning press.
Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory [Bases sociales del pensamiento y la acción: Una teoría socio-cognitiva]. Nueva Jersey: Prentice-Hall.
Bartual, T. y Poblet, M. C. (2009). Determinantes del rendimiento académico en estudiantes universitarios de primer año de Economía. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(3), 172-181. Recuperado de http://refiedu.webs.uvigo.es/Refiedu/Vol2_3/REFIEDU_2_3_6.pdf
Bodill, K. y Roberts, L. D. (Octubre, 2013). Implicit Theories of Intelligence and Academic Locus of Control as Predictors of Studying Behavior [Teorías implícitas de la inteligencia y locus de control académico como predictores de conductas de estudio]. Learning and Individual Differences, 27, 163-166. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2013.08.001
Bolívar, J. M. y Rojas, F. (Diciembre, 2008). Los estilos de aprendizaje y el locus de control en estudiantes que inician estudios superiores y su vinculación con el rendimiento académico. Investigación y Postgrado, 23(3), 199-215. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65811489010
Cassidy, S. (2012). Exploring Individual Differences as Determining Factors in Student Academic Achievement in Higher Education [Exploración de las diferencias individuales como factores determinantes del logro académico de los estudiantes de educación superior]. Studies in Higher Education, 37(7), 793-810. doi: 1http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2010.545948
Colmenares, M. y Delgado, F. (2008). Aproximación teórica al estado de la relación entre rendimiento académico y motivación de logro en educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 14(3), 604-613. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28011676013
Cortés, A. y Palomar, J. (Enero-Abril, 2008). El proceso de adminisión como predictor académico en la educación superior. Universitas Psychologica, 7(1), 199-215. Recuperado de http://sparta.javeriana.edu.co/psicologia/publicaciones/actualizarrevista/archivos/14-v7n1_Cortesflores_palomar.pdf
Curione, K., Míguez, M., Crisci, C. y Maiche, A. (2010). Estilos cognitivos, motivación y rendimiento académico en la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 54(3), 1-9. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/3784Curione.pdf
Curtis, N. A. y Trice, A. D. (2013). A Revision of the Academic Locus of Control Scale for College Students [Una revisión de la Escala de Locus de Control Académico para estudiantes universitarios]. Perceptual & Motor Skills, 116(3), 817-829. doi: http://dx.doi.org/10.2466/08.03.PMS.116.3.817-829
Easley, N., Bianco, M., y Leech, N. (2012). Ganas: A Qualitative Study Examining Mexican Heritage Students’ Motivation to Succeed in Higher Education [Ganas: un estudio cualitativo de la motivación al logro en educación superior de estudiantes de herencia Mejicana]. Journal of Hispanic Higher Education, 11(2), 164-178. doi: http://dx.doi.org/10.1177/1538192712440175
Erazo, O. A. (Enero-Junio, 2013). Caracterización psicológica del estudiante y su rendimiento académico. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 23-41. Recuperado de http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/948/870
Feldman, L., Goncalves, L., Chacón-Puignau, G., Zaragoza, J., Bagés, N. y De Pablo, J. (Setiembre-Diciembre, 2008). Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos. Universitas Psychologica, 7(3), 739-751. Recuperado de http://sparta.javeriana.edu.co/psicologia/publicaciones/actualizarrevista/archivos/V07N03A10.pdf
Fernández, N. (2012). Retención y persistencia estudiantil en instituciones de educación superior: Una aproximación interdisciplinaria al concepto. Paradigma, 33(2), 63-88. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S1011-22512012000200004&script=sci_arttext
Fernández, N. (Setiembre-Diciembre, 2013). Perfil del estudiante que persiste en el contexto de la Universidad Simón Bolívar. Educere, 17(58), 501-508. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35630404013
Findley, M. J. y Cooper, H. M. (Febrero, 1983). Locus of Control and Academic Achievement: A Literature Review [Locus de control y logro académico: una revisión de la literatura]. Journal of Personality and Social Psychology, 44(2), 419-427. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.44.2.419
Garbanzo, G. M. (Setiembre-Diciembre, 2013). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios desde el nivel socioeconómico: Un estudio en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 17(3), 57-87. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5258/5069
García-Castro, G. y Bartolucci, J. (Octubre-diciembre, 2007). Aspiraciones educativas y logro académico: Un estudio de caso sobre características y condiciones sociales de los estudiantes de la UAM. Revista Mexicana de investigación Educativa, 12(35), 1267-1288. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003507
García-Ros, R. y Pérez-González, F. (2011). Assessment Preferences of Pre-service Teachers: Analysis According to Academic Level and Relationship with Learning Styles and Motivational Orientation [Preferencias de evaluación de profesores en formación: un análisis según el nivel académico y su relación con estilos de aprendizaje y orientaciones motivacionales]. Teaching in Higher Education, 16(6), 719-731. doi: http://dx.doi.org/10.1080/13562517.2011.570434
Ghasemzadeh, A. y Saadat, M. (2011). Locus of Control in Iranian University Students and its Relationship with Academic Achievement [Locus de control en estudiantes universitarios iraníes y su relación con el logro académico]. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2491-2496. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.486
Guimarães, J. y Sampaio, B. (2013). Family Background and Students’ Achievement on a University Entrance Exam in Brazil [Antecedentes familiares y logro en un examen de admission universitario en Brasil]. Education Economics, 21(1), 38-59. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09645292.2010.545528
Haider, I. y Naeem, M. (2013). Locus of Control in Graduation Students [Locus de control en graduandos]. International Journal of Psychological Research, 6(1), 15-20. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2990/299028095003.pdf
Halpert, R. y Hill, R. (2011). 28 Measures of Locus of Control. Nueva Jersey: Will to power press.
Heider, F. (1958). The Psychology of Interpersonal Relations [La psicología de las relaciones interpersonales]. Nueva York: Wiley. doi: http://dx.doi.org/10.1037/10628-000
Hsieh, P-H. y Dwyer, F. (2009). The Instructional Effect of Online Reading Strategies and Learning Styles on Student Academic Achievement [El efecto instruccional de las estrategias de lectura en línea y los estilos de aprendizaje sobre el rendimiento académico de los estudiantes]. Educational Technology & Society, 12(2), 36-50. Recuperado de http://www.ifets.info/journals/12_2/4.pdf
Hudzik, J. K. (2011). Comprehensive Internationalization. From Concept to Action [Internacionalización amplia: Del concepto a la acción]. Washington, NAFSA. Recuperado de https://www.nafsa.org/uploadedFiles/NAFSA_Home/Resource_Library_Assets/Publications_Library/2011_Comprehen_Internationalization.pdf
Ibrahim, A. M. (1996). A Cross-Cultural Validation of Trice’s Academic Locus of Control Scale for College Students in an Omani Sample [Validición inter-cultural de la escala de locus de control académico para estudiantes universitarios de Trice en una muestra de estudiantes de Oman]. Perceptual and Motor Skills, 83(3), 823-829. doi: http://dx.doi.org/10.2466/pms.1996.83.3.823
Işik, E. (2013). Perceived Social Support and Locus of Control as the Predictors of Vocational Outcome Expectations [Apoyo social percivido y locus de control como predictors de las expectativas vocacionales de resultados]. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1426-1430. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1017701.pdf
Krenn, B., Wuerth, S. y Hergovich, A. (2013). Individual Differences Concerning the Impact of Feedback Specifying the Role of Core Self-Evaluations [Diferencias individuales en relación al impacto de la retro alimentación: Especificando el rol de las auto evaluaciones nucleares]. Studia psychologica, 55(2), 95-110. Recuperado de http://www.psychologia.sav.sk/sp/index.php?id=abstract&numid=628
La Rosa, J. (1986). Escalas de locus de control y autoconcepto: Construcción y validación (Tesis de doctorado). Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Lara, A., Aguiar, M. E., Cerpa, G. y Núñez, H. (Julio-Diciembre, 2009). Relaciones docente-alumno y rendimiento académico. Un caso del Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías de la Universidad de Guadalajara. Sinéctica, 33, 1-15. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2009000200006&lng=es&tlng=es
Levenson, H. (Agosto, 1973). Reliability and Validity of the I, P, and C Scales-A Multidimensional View of Locus of Control. [Confiabilidad y validez de las escalas de I, P y S-una perspectiva multidimensional del locus de control]. Ponencia presentada en el Symposium on Beliefs in Locus of Control: Unidimensional or Multidimensional?, Montreal. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED087791.pdf
Martin, A. J., Wilson, R., Arief, G., y Ginns, P. (Setiembre-Octubre, 2013). Academic Momentum at University/College: Exploring the Roles of Prior Learning, Life Experience, and Ongoing Performance in Academic Achievement Across Time [Momentum académico en la universidad: una exploración de los roles del aprendizaje previo, experiencia de vida, y desempeño en curso sobre el rendimiento académico a través del tiempo]. The Journal of Higher Education, 84(5), 640-674. doi: http://dx.doi.org/10.1353/jhe.2013.0029
Matud, M. P., Bethercourt, J. M., López, M. e Ibáñez, I. (2007). Relevancia del género y de las variables sociodemográficas en locus de control y en factores motivacionales relativos al área laboral. Análisis y Modificación de Conducta, 33(147), 51-66. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/5805/Relevancia_del_genero_y_de_las_variables.pdf?sequence=2
Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovich, L. y Topolnytsky, L. (Agosto, 2002). Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: A Meta-Analysis of Antecedents, Correlates, and Consequences [Afectividad, continuidad y compromiso normativo a la organización: Un meta-análisis de los antecendes, correlatos y consecuentes]. Journal of Vocational Behavior, 61(1), 20-52. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001879101918421
Mkumbo, K. A. K. y Amani, J. (Junio, 2012). Perceived University Students’ Attributions of Their Academic Success and Failure [Atribuciones percibidas del éxito y fracas acdémico en estudiantes universitarios]. Asian social science, 8(7), 247-255. doi: http://dx.doi.org/10.5539/ass.v8n7p247
Montano, J. A., Gómez, E. I., Rodríguez, J. D., Lima, L., Acosta, Y. y Valdés, Z. (Enero-Marzo, 2011). Algunos factores relacionados con el rendimiento académico en el examen estatal de los residentes cubanos de Medicina General Integral. Educación Médica Superior, 25(1), 33-48. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412011000100004&script=sci_arttext
Montero, E., Villalobos, J. y Valverde, A. (2007). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: Un análisis multinivel. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 13(2), 215-234. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v13n2/RELIEVEv13n2_5.pdf
Mooney, S. P., Sherman, M. F. y Lo Presto, C. T. (Mayo-Junio, 1991). Academic Locus of Control, Self-Esteem, and Perceived Distance From Home as Predictors of College Adjustment [Locus de control académico, autoestima y distancia percibida del hogar como predictors de la adaptación a la universidad]. Journal of Counseling & Development, 69(5), 445-448. doi: http://dx.doi.org/10.1002/j.1556-6676.1991.tb01542.x
Nunn, G. D. y Nunn, S. J. (1993). Locus of Control and School Performance: Some Implications for Teachers [Locus de control y desempeño escolar: Algunas implicaciones para los docentes]. Education, 113(4), 636-640. Recuperado de https://www.questia.com/read/1G1-14526389/locus-of-control-and-school-performance-some-implications
Pedrosa, R. H. L., Dachs, J. N. W., Maia, R. P., Andrade, C. Y. y Carvalho, B. S. (2007). Academic performance, students’ background and affirmative action at a Brazilian University [Rendimiento académico, antecedents estudiantiles y acción afirmativa en una Universidad Brasileña]. Higher Education Management and Policy, 19(3), 1-20. doi: http://dx.doi.org/10.1787/hemp-v19-art18-en
Peralta, S. C., Ramírez, A. F. y Castaño, H. (Julio, 2006). Factores resilientes asociados al rendimiento académico en estudiantes pertenecientes a la Universidad de Sucre (Colombia). Psicología desde el Caribe, 17, 196-219. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/viewFile/2054/1303
Prawat, R. S., Byers, J .L. y Durán, W. O. (1981). Attitude Development in American and Venezuelan Schoolchildren [Desarrollo de actitudes en escolares norteamericanos y venezolanos]. The Journal of Social Psychology, 115(2), 149-158. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00224545.1981.9711653
Rosas, M., Chacín, F., García, J., Ascanio, M. y Cobo M. (Junio, 2006). Modelos de regresión lineal múltiple en presencia de variables cuantitativas y cualitativas para predecir el rendimiento estudiantil. Revista de la Facultad de Agronomía, 23(2), 197-214. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S0378-78182006000200007&script=sci_arttext
Rotter, J. B. (1966). Generalized Expectancies for Internal Versus External Control of Reinforcement [Expectativas generalizadas para control de reforzamiento interno versus externo]. Psychological Monographs: General and Applied, 80(1), 1-28. doi: http://dx.doi.org/10.1037/h0092976
Russell, D. (1982). The Causal Dimension Scale: A Measure of How Individuals Perceive Causes [La escala de dimension causal: una medida de cómo los individuos perciben las causas]. Journal of Personality and Social Psychology, 42(6), 1137-1145. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.42.6.1137
Soler, A. B. y Chirolde, R. R. (Enero-Marzo, 2010). Motivación y rendimiento docente en estudiantes bolivianos del Nuevo Programa de Formación de Médicos. Educación Médica Superior, 24(1), 42-51. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412010000100006&script=sci_arttext
Trice, A. D. (Diciembre, 1985). An Academic Locus of Control Scale for College Students [Una escala de locus de control académico para estudiantes universitarios]. Perceptual and Motor Skills, 61(3), 1043-1046. doi: http://dx.doi.org/10.2466/pms.1985.61.3f.1043
Vidals, A. (2005). Autoconcepto, locus de control y rendimiento académico en estudiantes del segundo semestre de la Facultad de Psicología (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Visdóme-Lozano, J. C. y Luciano, C. (Septiembre, 2006). Locus de control y autorregulación conductual: Revisiones conceptual y experimental. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6(3), 729-751. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33760313
Wallston, K. A., Wallston, B. S. y DeVellis, R. (1978). Development of the Multidimensional Health Locus of Control (MHLC) Scales [Desarrollo de una escala multidimensional de locus de control en la salud]. Health Education Monographs, 6(2), 160-170. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1177/109019817800600107
Wallston, K. A. y Wallston, B. S. (1981). Health Locus of Control Scales [Escalas de locus de control en la salud]. En H.M. Lefcourt (Ed.) Research with the Locus of Control Construct (Vol. 1, pp. 189-243). London: Academic Press. Recuperado de http://www.vanderbilt.edu/nursing/kwallston/Health Locus of Control Scales.pdf
Weiner, B. (1985). An Attributional Theory of Achievement Motivation and Emotion [Teoría de la atribución de la motivación al logro y la emoción]. Psychological Review, 92(4), 548-573. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.92.4.548
Wilcox, M. (2011). Factores de riesgo y protección para el rendimiento académico: Un estudio descriptivo en estudiantes de psicología de una universidad privada. Revista Iberoamericana de Educación, 55(1), 1-9. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/3878Wilcox.pdf
Wood, A. M., Saylor, C. y Cohen, J. (Setiembre, 2009). Locus of Control and Academic Success Among Ethnically Diverse Baccalaureate Nursing Students [Locus de control y éxito académico en estudiantes de la licenciatura de enfermería con diversidad étnica]. Nursing education perspectives, 30(5), 290-294. doi: http://dx.doi.org/10.1043/1536-5026-30.5.290
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: