Talent or Talents: Intellectual Exceptionality Approaches and their Implications in the Educational Process
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-3.17Keywords:
Talent academic, multi-talented, learning assessmentAbstract
This paper points out the importance that, in the practice, the educational system gives to the academic talent, leaving in a second place other forms of talent, for example, those comprised in the multiple intelligence or emotional intelligence theories. The purpose of this paper is to present different underlying approaches of talent coexisting in education at various levels, demonstrating some of their potential implications in the educational practice and in the academic achievement of students. In this regard, the emergence of recent theories –as the multiple intelligence Gardner (2001), and the emotional intelligence Mayer and Salovey (1997) theories– has put into question the traditional intelligence approaches, which have influenced the concept and practice of teachers concerning a successful formal education. All of this tends to increase the gap between “smart” and “normal”, perpetuating the segregation culture through academic means. Based on this, this paper exposes the need to take into consideration the students’ different skills and talents when planning and evaluating the teaching-learning process, and enhance teaching training through didactic and evaluation methodologies to achieve such integration. For this, the present study provides some evaluation and classroom methodologies. The study also highlights the need to develop, systematize, and validate a broader range of teaching-learning methodologies that can be transmitted to the faculty, in order to gradually move towards a more inclusive, higher quality education.
References
Andreucci, P. (2012). El Talento: Una construcción en y desde la pedagogía dialógica. Psicoperspectivas, 11(2), 185-205. doi: http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol11-Issue2-fulltext-200
Arancibia, V., Herrera, P. y Strasser, K. (2005). Manual de psicología educacional. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.
Baltar, M. J. (2003). El sentido del diagnóstico psicológico escolar. Un análisis crítico y una propuesta en construcción. Psicoperspectivas, 2(1), 7-34. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/1
Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M. M., Siufi, G. y Wagenaar, R. (Eds). (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina (Informe final - Proyecto Tuning - América Latina 2004-2007). Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto. Recuperado de http://tuning.unideusto.org/tuningal/index.php?option=com_docman&task=view_category&catid=22&Itemid=191&order=dmdate_published&ascdesc=DESC
Cabrera, P. (2011). ¿Qué debe saber y saber hacer un profesor de estudiantes con talento académico? Una propuesta de estándares de formación inicial en educación de talentos. Estudios Pedagógicos, 37(2) 43-59. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200002
Clark, M. (2007). Applying Multiple Intelligences to Clinical Simulation [Aplicación de las inteligencias múltiples a la simulación clínica]. Clinical Simulation In Nursing, 3(1), e37-e39. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ecns.2009.05.038
Coban, S. y Dubazb, I. (2011). The Relationship Between Active Learning Models in Music Lessons in Elementary Schools and Multiple Intelligence Areas [La relación entre los modelos de aprendizaje activo y áreas de Inteligencia Múltiples en Lecciones de música en las escuelas primarias]. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 684-690. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.129
Contreras, M. A., Corbalán, F. y Redondo, J. (2007). Cuando la suerte está echada: Estudio cuantitativo de los factores asociados al rendimiento en la PSU. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(5e) 259-263. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55121025031
Contreras, D., Gallegos, S. y Meneses, F. (2009). Determinantes de desempeño universitario: ¿Importa la habilidad relativa? Análisis ex-ante y ex-post de una política pública. Informe final. Santiago: CNE.
D’ Antoni, M. y Pacheco, X. (2004). Más inteligentes de lo que el colegio cree. Revista Electrónica Educare, 7, 159-170. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1132
Delors, J. (1996.): “Los cuatro pilares de la educación”. En J. Delors (Comp.), La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI (pp. 91-103). Madrid: Santillana.
Douglas, O., Burton, K., Reese-Durham, N. (2008). The Effects of the Multiple Intelligence Teaching Strategy on the Academic Achievement of Eighth Grade Math Students [Los efectos de una estrategia de enseñanza basada en las Inteligencias Múltiples, en el rendimiento académico de matemáticas de estudiantes de octavo grado]. Journal of instructional psychology, 35(2), 182-187. Recuperado de http://eric.ed.gov/?id=EJ813322
Fernández, P. y Extremera, N. (2005). La Inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 63-93. Recuperado http://emotional.intelligence.uma.es/documentos/pdf61modelo_de_mayer_salovey.pdf
García-Cepero, M. C., y McCoach, D. B. (2009). Educators’ Implicit Theories of Intelligence and Beliefs about the Identification of Gifted Students [Teorías implíticitas de los educadores sobre la inteligencia y creencias sobre la identificación de los estudiantes talentosos]. Universitas Psychologica, 8(2), 295-310. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000200001&lng=en&tlng=en
García-Cepero, M. C., Proestakis, A. N., Lillo, A., Muñoz, E. M., López, C. y Guzmán, M. I. (2012). Caracterización de estudiantes desde sus potencialidades y talentos académicos en la región de Antofagasta, Chile. Universitas Psychologica, 11(4), 1327-1340. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/sitio/psychologica/sccs/articulo.php?id=1658
García-Hernández, F. (2006). Evaluación práctica de la anatomía basada en la Teoría de las Inteligencias Múltiples de Gardner, Carrera de Odontología de la Universidad de Antofagasta, Chile. International Journal of Morphology, 24(1), 83-88. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022006000100016
García-Fernández, J. M., Martínez-Monteagudo, M. C. e Inglés, C. J. (2013). ¿Cómo se relaciona la ansiedad escolar con el rendimiento académico? Revista Iberoamericana de Psicologia y Salud, 4(1), 63-76. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=245126428003
Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples (6° reimp.). Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Gardner, H. (2005). Las inteligencias múltiples. Revista de Psicología y Educación, 1(1), 17-26. Recuperado de http://www.revistadepsicologiayeducacion.es/index.php/descargasj/finish/3/16.html
González, M., Leal, D., Segovia, C. y Arancibia, V. (2012). Autoconcepto y talento: Una relación que favorece el logro académico. Psykhe, 21(1), 37-53. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22282012000100003
Guillén, J. M. (2008). Estudio crítico de la obra: “La educación encierra un tesoro”. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI, presidida por Jacques Delors. Laurus, 14(26), 136-167. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111491007
Hernández-Torrano, D., Ferrándiz, C., Ferrando, M., Prieto, L. y Fernández, M. (Enero, 2014). The Theory of Multiple Intelligences in the Identification of High-Ability Students [La teoría de las inteligencias múltiples en la identificación de alumnos de altas habilidades]. Anales de Psicología, 30(1), 192-200. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.301.148271
Homayouni, A. (2011). Personality Traits And Emotional Intelligence As Predictors of Learning English and Math [Rasgos de personalidad e inteligencia emocional como predictores del aprendizaje del inglés y las matemáticas]. Procedia Social and Behavioral Sciences, 30, 839-843. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.163
Koljatic, M., Silva M. (2010, primavera) Algunas reflexiones a siete años de la implementación de la PSU. Estudios Públicos, 120, 125-146. Recuperado de http://132.248.9.34/hevila/EstudiospublicosSantiago/2010/no120/5.pdf
Lopes, P. N., Mestre, J. M., Guil, R., Kremenitzer, J. P. y Salovey, P. (Agosto, 2012). The Role of Knowledge and Skills for Managing Emotions in Adaptation to School: Social Behavior and Misconduct in the Classroom [El papel del Conocimiento y Habilidades para la Gestión de las emociones en la adaptación a la escuela: Comportamiento Social y Mala Conducta en el Aula]. American Educational Research Journal, 49(4), 710-742. doi: http://dx.doi.org/10.3102/0002831212443077
López, V. (2007). La inteligencia social: Aportes desde su estudio en niños y adolescentes con altas capacidades cognitivas. PSYKHE, 16(2), 17-28. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22282007000200002
Mayer, J. D., y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? [Qué es la inteligencia emocional]. En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Educational Implications [Desarrollo emocional e inteligencia emocional: Implicancias educacionales] (pp. 3-34). New York: Basic Books.
Mera, M. J., Martínez-Taboada, C. y Elgorriaga, E. (Marzo, 2014) Rendimiento académico, ajuste escolar e inteligencia emocional en adolescentes inmigrantes y autóctonos. Boletín de Psicología, 110, 69-82. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4638955
Ming, L., Sumarni, R., Mislan, N. (2012). Pattern and Relationship Between Multiple Intelligences, Personality Traits and Critical Thinking Skills Among High Achievers in Malaysia [Patrones de relación entre las inteligencias múltiples, rasgos de personalidad y habilidades de pensamiento crítico entre estudiantes de alto rendimiento en Malasia]. IPEDR, 27, 205-209. Recuperado de http://eprints.uthm.edu.my/2353/1/rp040_IC4E_2012-F10034.pdf
Ministerio de Educación del gobierno de Chile (MINEDUC). (2005). Bases curriculares de la educación parvularia. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/CR_Articulos/Especial_Curriculum_2013/Bases_Curriculares_Parvularia.pdf
Ministerio de Educación Gobierno de Chile (MINEDUC). (2009). Objetivos fundamentales y contenidos mínimos obligatorios para la educación básica y media. Actualización 2009. Recuperado de http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/articles-30013_recurso_006.pdf
Ortiz, I. (2012). En torno a la validez del sistema de medición de la calidad de la educación en Chile. Estudios Pedagógicos, 38(2), 355-373. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000200022
Özdilek, Z. (2010). To What Extent do Different Multiple Intelligences Affect Sixth Grade Students’ Achievement Level on the Particle Model of Matter? [¿Hasta qué punto diferentes inteligencias múltiples afectan el nivel de logro de los estudiantes de sexto grado en el aprendizaje del modelo de partículas de la materia?] Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4858-4862. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.784
Pérez, D., González, D. y Díaz, Y. (2005) El talento: Antecedentes, modelos, indicadores, condicionamientos, estrategias y proceso de identificación. Una propuesta desde la Universidad Cubana y el enfoque histórico-cultural. Revista Iberoamericana de Educación, 36(4), 1-24. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/952Perez.PDF
Petrides, K., Frederickson, N., Furnham, A. (Enero, 2004). The Role of Trait Emotional Intelligence in Academic Performance and Deviant Behavior at School [El papel de la inteligencia emocional como rasgo en rendimiento académico y la conducta desviada en la Escuela] Personality and Individual Differences, 36(2) 277-293. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00084-9
Rosas, R., Boeto, C. y Jordán,V. (2005). Introducción a la psicología de la inteligencia (3a ed.). Santiago, Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.
Ruffinelli, A. (Diciembre, 2013). La calidad de la formación inicial docente en Chile: La perspectiva de los profesores principiantes. Calidad en la educación, 39, 117-154. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652013000200005
Salas, R. (Abril, 2011). La formación de los profesores para atender a la diversidad. Padres y Maestros, 338, 10-14. Recuperado de https://revistas.upcomillas.es/index.php/padresymaestros/article/download/433/351
Saleh S. (2010). Effect of Using the Activities of Multiple Intelligences to Learn Some Basic Skills in Kata and Level of Harmonic Behavior of the Mentally Handicapped, “Acceptors for learning” [Efecto del uso de las Actividades de las Inteligencias Múltiples para aprender algunas habilidades básicas en Kata y nivel de comportamiento armónico de los discapacitados mentales]. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 5, 1950-1955. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.394
Sarmiento, J. (2013). El EUNACOM una discusión necesaria sobre calidad y estandarización. Cuadernos Médicos Sociales, 53(1), 42-48. Recuperado de http://cms.colegiomedico.cl/Magazine%5C2013%5C53%5C1%5C53_1_5.pdf
Smith, M., Higgs, J. y Ellis, E. (2008). Factors Influencing Clinical Decision Making [Factores que influencian la toma de decisiones clínicas]. En J. Higgs, M. Jones, S. Loftus y N. Christensen (Eds.), Clinical Reasoning in the Health Professions [Razonamiento clínico en profesiones de la salud] (3a ed., pp. 89-100). Imprint: Butterworth Heinemann.
Stanciu, D., Orban, I. y Bocos, M. (2011). Applying the Multiple Intelligences Theory into Pedagogical Practice. Lessons from the Romanian Primary Education System [La aplicación de la teoría de las Inteligencias Múltiples en la Práctica Pedagógica. Lecciones del Sistema de Educación Primaria Rumano]. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 11, 92-96. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.01.040
Sternberg, R. J. (2005). The Theory of Successful Intelligence [La teoría de la inteligencia exitosa]. Interamerican Journal of Psychology, 39(2), 189-202. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28439202
Sulaiman, T., Abdurahman, A. R. y Rahim, S. S. A. (2010). Teaching Strategies Based on Multiple Intelligences Theory Among Science and Mathematics Secondary School Teachers [Estrategias de enseñanza de las ciencias y la matemáticas de profesores de secundaria, basadas en la teoría de las inteligencias múltiples]. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 8, 512-518. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.070
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: