Teaching and Learning Styles in Higher Education: Analysis of Student Teachers’ Preferences in an English Pedagogy Program at Three Chilean Universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.7

Keywords:

Higher education, Grasha-Reichmann learning style scales, teaching style inventory, english, pedagogy.

Abstract

This paper shows the findings of a study conducted in three Chilean universities in 2014. It aims to analyze EFL student teachers’ preferences regarding their teaching and learning styles. 279 participants answered the teaching style inventory and 238 took the learning style questionnaire. These participants are first, third and fifth year student-teachers. This study uses Grasha and Riechman’s model to study teaching and learning styles. These authors propose a classification, cluster grouping and integrated clustering (Lewis, 2014; Grasha y Riechmann, 1975). The findings reveal that all student teachers favor the Facilitator teaching style and the Collaborative learning style.

Author Biographies

Constanza Rojas-Jara, Universidad de Concepción

Profesora de Historia y Geografía, Magíster en Gestión, Liderazgo y Política Educativa. Asesora curricular del convenio de desempeño UCO 1203 Profesores UDEC: Protagonistas del Cambio en la Sociedad del Conocimiento y coordinadora del Programa de Formación Propedéutica ProUdec. Dirección de Docencia. Edmundo Larenas 64A. Universidad de Concepción.

Claudio Díaz-Larenas, Universidad de Concepción

Profesor de Inglés, Magíster en Artes con mención en Lingüística y Doctor en Educación. Director ejecutivo del convenio de desempeño UCO 1203 Profesores UDEC: Protagonistas del Cambio en la Sociedad del Conocimiento. Representante institucional de la Red de Expertos SCT-Chile. Dirección de Docencia. Edmundo Larenas 64A. Universidad de Concepción.

Jorge Vergara-Morales, Universidad de Concepción

Sociólogo, M.A. Desarrollo, Instituciones e Integración Económica, Magíster en Investigación Social y Desarrollo. Coordinador ejecutivo del convenio de desempeño UCO 1203 Profesores UDEC: Protagonistas del Cambio en la Sociedad del Conocimiento. Dirección de Docencia. Edmundo Larenas 64A. Universidad de Concepción.

Paola Alarcón-Hernández, Universidad de Concepción

Profesora de Español, Magíster en Lingüística. Doctora en Lingüística. Docente Depto. de Español, Facultad de Humanidades y Arte. Investigadora asociada en la línea de Lingüística Cognitiva. Edmundo Larenas 64A. Universidad de Concepción.

Mabel Ortiz-Navarrete, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Profesora de Inglés, Magíster en Tecnología Educativa. Doctora en Lingüística. Docente Depto. de Lenguas, Facultad de Educación. Investigadora asociada en la línea de Lingüística Aplicada. Universidad Católica de la Santísima Concepción. Alonso de Ribera 2850. 

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Published

2016-09-01

How to Cite

Teaching and Learning Styles in Higher Education: Analysis of Student Teachers’ Preferences in an English Pedagogy Program at Three Chilean Universities (C. Rojas-Jara, C. Díaz-Larenas, J. Vergara-Morales, P. Alarcón-Hernández, & M. Ortiz-Navarrete , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-29. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.7

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teaching and Learning Styles in Higher Education: Analysis of Student Teachers’ Preferences in an English Pedagogy Program at Three Chilean Universities (C. Rojas-Jara, C. Díaz-Larenas, J. Vergara-Morales, P. Alarcón-Hernández, & M. Ortiz-Navarrete , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-29. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.7

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