Escuela Normal (Normal School) of Costa Rica: History and Legacy
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-1.21Keywords:
Teacher training, Normal School, National UniversityAbstract
On the centennial of the Escuela Normal (Normal School) of Costa Rica, this paper discusses its role and its legacy in teacher training. It is structured in three parts. Firstly, it presents a brief historical background of the origin and profile of normal schools in various parts of the world. Secondly, it describes the development of the Escuela Normal (Normal School) in Costa Rica, refers to various personalities and significant elements that have set the course and prestige of the institution, and places the emphasis on its key role in the humanistic training of teachers, which helped to establish the foundations of Costa Rican educational development. Finally, it presents some remarks about the educational legacy of this noble institution that has remained to this day, particularly in tertiary education, in the teacher training career at the National University, the major historical heir of the Escuela Normal (Normal School).References
Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE). (s. f.). Misión. Recuperado de http://www.cide.una.ac.cr/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=139
Charconnet, M.-G. (1975). La enseñanza mutual. Descripción funcional de sus distintos sistemas y aplicaciones. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0002/000236/023698SB.pdf
Cordero, J. A. (Noviembre, 1998). De la Escuela Normal a la Facultad de Educación de la Universidad de Costa Rica y al CIDE. Revista del Centro de Investigación y Docencia en Educación, 4, 29-35.
Dengo, M. E. (2013). El desarrollo de la formación docente en Costa Rica. En J. M. Salazar (Ed.), Historia de la educación costarricense (pp. 193-265). San José, Costa Rica: EUNED.
Escolano, A. (Enero-abril, 1982). Las escuelas normales, siglo y medio de perspectiva histórica. Revista de Educación, 269, 55-76. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre269/re2690413059.pdf?documentId=0901e72b813cd44d
Figueroa, L. M. (2000). La formación de docentes en las escuelas normales: Entre las exigencias de la modernidad y las influencias de la tradición. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 30(1), 117-142. Recuperado de http://www.cee.iteso.mx/BE/RevistaCEE/t_2000_1_05.pdf
Fischel, A. (2013). La educación costarricense: Entre el liberalismo y el intervencionismo. En J. M. Salazar (Ed.), Historia de la educación costarricense (pp. 73-116). San José, Costa Rica: EUNED.
Hernández, E. y Lobo, S. (1996). La Escuela Normal de Costa Rica y su influencia en la formación de maestros 1915-1940 (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Homenaje de la Escuela Normal de Costa Rica a sus maestros graduados. (1933). San José, Costa Rica: Imprenta Nacional. Recuperado de http://historia.ucr.ac.cr/cmelendez/handle/123456789/835
León, E. (1982). Una universidad en una ciudad de maestros. Heredia: Universidad Nacional.
Maya, C. O. y Zenteno, E. (Setiembre, 2003). Las escuelas normales: Espacios de tensión y controversia. Educación 2001, 100, 29-37.
Meléndez, C. (2001). Añoranzas de Heredia (2ª ed.). Heredia, Costa Rica: EUNA. Recuperado de http://www.sinabi.go.cr/Biblioteca%20Digital/LIBROS%20COMPLETOS/Melendez%20Carlos/Anoranzas%20de%20Heredia%20Completo.pdf
Núñez, I. (Mayo, 2010). Las escuelas normales: Una historia de fortalezas y debilidades 1842-1973. Docencia 40, 32-39. Recuperado de http://www.revistadocencia.cl/pdf/20100907015901.pdf
Rivera, L. M. (2012). Asamblea Legislativa de Costa Rica fomenta igualdad de oportunidades en la educación superior estatal: Aprobación de la Ley de Creación de la Universidad Nacional. Recuperado de http://www.asamblea.go.cr/Centro_de_informacion/Servicios_Parlamentarios/Reseas%20histricas/Creación%20de%20la%20Universidad%20Nacional.pdf
Salgado, R. U. (s. f.). La formación docente en la región: de las normales a las universidades. Recuperado de http://www.oei.es/docentes/articulos/formacion_docente_region_normales_universidades.pdf
Solera, G. (1965). Escuela Normal de Costa Rica en sus bodas de oro. Referencias biográficas de sus fundadores y directores durante los años 1915-1965. Heredia, Costa Rica.
Universidad Nacional (UNA). (s. f.). Reseña histórica. Recuperado de http://web.pz.una.ac.cr/index.php/2015-05-01-15-52-12/2015-05-01-16-00-41/resena-historica
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: