The Persistence of Gender Stereotypes in Teaching History. A Study Through Textbooks and Perceptions of Students in Compulsory Secondary Education in Spain
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-3.1Keywords:
Teaching History, stereotypes, gender, sexism, textbooksAbstract
The aim of this paper is to study the persistence of gender stereotypes in History Education. This study is conducted through an iconographic analysis of textbooks and the perception of students in Secondary Education in Spain. The educational reforms carried out in Spain over the last twenty five years have improved some aspects of gender equality, especially the introduction of some cross-cutting themes related to this subject. However, investigations related to sexism in school materials have revealed the persistence of some gender clichés. To do this research, we have analysed 128 pictures on three History textbooks for fourth grade students of Compulsory Secondary Education in Spain. In the analysis, various categories were combined and they allowed a multifactorial study. Furthermore, these data have been contrasted with the answers given to a questionnaire on gender stereotypes by 152 students of two grades. The results show that, despite the improvement of textbooks, an imbalance still survives in the representation of male and female genders and in the images associated with them. In the answers to the questionnaire, disparate findings are also perceived. Although some sexist prejudices seem to be overcome, especially those related to the role of men and women at home, images and negative stereotypes about gender relations and women’s role still persist.References
Ashby, R. (2004). Developing a concept of historical evidence: Students’ ideas about testing singular factual claims [Desarrollando el concepto de evidencia histórica: Concepciones de los estudiantes sobre las pruebas de afirmaciones de hechos singulares]. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 4(2), 44-55.
Ballarín, P. (2008). Retos de la escuela democrática. En R. Cobo (Ed.), Educar en la ciudadanía. Perspectivas feministas (pp. 151-186). Madrid: Catarata.
Barca, I. (2005). “Till new facts are discovered”: Students’ ideas about objectivity in history [“Hasta que los nuevos hechos sean descubiertos”: Las ideas de los estudiantes sobre la objetividad en la historia]. En R. Ashby, P. Gordon y P. Lee (Eds.), Understanding history. Recent research in history education education [Comprendiendo la historia. Investigaciones recientes sobre enseñanza de la historia] (Vol. 4). International review of history education (pp. 68-82). New York: RoutledgeFalmer.
Barton, K. C. (2005). “Best not to forget them”: Secondary Students’ judgments of historical significance in Northern Ireland [“Lo mejor es no olvidarse de ellos”: Opiniones de los estudiantes de educación secundaria sobre la relevancia histórica en Irlanda del Norte]. Theory & Research in Social Education, 33(1), 9-44. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00933104.2005.10473270
Barton, K. C. (2012). Applied research: Educational research as a way of seeing [Investigación aplicada: La investigación histórica como una forma de observación]. En A. McCully, C. Mills y van Boxtel (Eds.), The professional teaching of history: UK and Dutch perspectives [La enseñanza profesional de la historia: Perspectivas británicas y holandesas] (pp. 1-15). Coleraine, Northern Ireland: History Teacher Education Network.
Cerezo, C. y Rivas, Á. (2002). El sexismo iconográfico en los libros de texto. Murcia: C.O.E.N.S.
Ciencias Sociales, Geografía e Historia 4.º ESO. (2008). Madrid: Oxford.
Ciencias Sociales, Geografía e Historia 4.º ESO. (2010). Madrid: Santillana
Ciencias Sociales, Geografía e Historia 4.º ESO. (2014). Madrid: Vicens Vives
Consejo de Gobierno. (24 de septiembre, 2007). Decreto 291/2007, de 14 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. BORM, núm. 221, pp. 27179-27303.
De Sola, Á., Martínez, I. y Meliá, J. L. (2003). El cuestionario de actitudes hacia la igualdad de géneros (CAIG): Elaboración y estudio psicométrico. Anuario de Psicología, 34(1), 101-123. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/2063
Gómez, C. J. (2014). Pensamiento histórico y contenidos disciplinares en los libros de texto. Un análisis exploratorio de la Edad Moderna en 2º de la E.S.O. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29(1), 131-158. Recuperado de https://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/498/454
Gómez, C. J. y Tenza, S. (2015). Un género invisible. Análisis de la presencia de las mujeres en los libros de texto de Historia de 4.º de la E.S.O. En A. M. Hernández, C. R. García y J. L. De La Montaña (Eds.), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas (pp. 781-791). Cáceres: Universidad de Extremadura. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=570009
González, F. (2008). Estereotipos de género y actitudes sexistas de la población escolar extremeña. Baratia, Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 9, 37-61. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3221/322127619002.pdf
Gutiérrez, P. e Ibañez, P. (2013). ¿Cómo se transmiten los estereotipos culturales y sexistas a través de las imágenes de las TIC en los libros de texto? Enseñanza & Teaching, 31, 109-125. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4616127
Jefatura del Estado. (4 de octubre, 1990). Ley de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE) del 3 de octubre de 1990. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/1990/10/04/pdfs/A28927-28942.pdf
Jefatura de Estado. (29 de diciembre, 2004). Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de medidas de protección integral contra la violencia de género. BOE, núm, 313, pp. 42166-42197. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2004/12/29/pdfs/A42166-42197.pdf
Jefatura de Estado. (4 de mayo, 2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). BOE, núm. 106, pp. 17158-17207. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf
Jefatura de Estado. (23 de marzo, 2007). Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. BOE, núm. 71, pp. 12611-12632. Recuperado de http://www.carreteros.org/legislaciona/seguridad/lprl/otros/leyo3_2007.pdf
Jefatura de Estado. (10 de diciembre, 2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE, núm. 295, pp. 97858 a 97921. Recuperado de http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2013-12886
López, A. y Encabo, E. (1999). El lenguaje del centro educativo, elemento impulsor de la igualdad de oportunidades entre géneros: La formación permanente de la comunidad educativa. Contextos educativos, 2, 181-192. doi: http://dx.doi.org/10.18172/con.406
López, R. (Julio-agosto, 2013). Competencias y enseñanza de las ciencias sociales. Íber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 74, 5-8. Recuperado de http://iber.grao.com/revistas/iber/074-desarrollo-de-las-competencias-desde-la-ensenanza-de-la-geografia--ciencias-sociales-y-competencias-basicas/competencias-y-ensenanza-de-las-ciencias-sociales
López-Navajas, A. (Enero-abril, 2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: Una genealogía del conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363, 282-308. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2012-363-188
Lopo, M. (2005). Sexismo y coeducación: Discriminación genérica en los manuales de lengua francesa. Encuentro, Revista de investigación e innovación en la clase de lenguas, 15, 55-65. Recuperado de http://www.encuentrojournal.org/textos/08_Lopo.pdf
Martín, R. (2006). EL sexismo en los contenidos de los libros de texto. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Martínez, N., Valls, R. y Pineda, F. (2009). El uso del libro de texto de historia de España en bachillerato: Diez años de estudio, 1993-2003, y dos reformas (LGE-LOGSE). Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 23, 3-35. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/2405/1950
Mata, I. M. (2002). Análisis descriptivo del lenguaje sexista en un texto universitario desde la perspectiva de la coeducación. Eúphoros, 4, 65-80. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1183012
Moreno, M. A. (2007). Coeducamos. Sensibilización y formación del profesorado. Analizar el sexismo es el paso hacia una sociedad más justa. Consejería de Educación y Ciencia. Dirección General de Ordenación Académica e Innovación. España: Servicio de Innovación y Apoyo a la Acción Educativa. Recuperado de http://www.oei.es/genero/documentos/docentes/Coeducamos.pdf
Peñalver, R. (2003). ¿Qué quieres enseñar? Un libro sexista oculta a la mitad. Murcia: Instituto de la Mujer de la Región de Murcia. Recuperado de https://www.carm.es/web/pagina?IDCONTENIDO=7355&IDTIPO=246&RASTRO=c1775$m23040
Prats, J. (Enero-marzo, 2012). Criterios para la elección del libro de texto de historia. Iber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 70, 7-13. Recuperado de http://www.ub.edu/histodidactica/index.php?option=com_content&view=article&id=146:criterios-para-la-eleccion-del-libro-de-texto-de-historia&catid=9:didactica-de-la-historia&Itemid=104
Sáiz, J. (2013). El tratamiento de las competencias básicas en los actuales libros de texto de historia en secundaria. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 74, 52-61.
Sánchez, A. (2002). El androcentrismo científico: El obstáculo para la igualdad de género en la escuela actual. Revista Educar, 29, 91-102. doi: http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.331
Subirats, M. (Septiembre-diciembre, 1994). Conquistar la igualdad: La coeducación hoy. Revista Iberoamérica de Educación, 6, 49-78. Recuperado de http://rieoei.org/oeivirt/rie06a02.pdf
Subirats, M. (2007). De la escuela mixta a la coeducación. La educación de las niñas, el aprendizaje de la subordinación. En A. Vega (Coord.), Mujer y educación. Una perspectiva de género (pp. 137-148). Málaga: Ediciones Aljibe.
Subirats, M. (2010) ¿Coeducación o escuela segregada? Un viejo y persistente debate. RASE, 3(1), 143-158. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3110518
Velasco, M. L., Vázquez, D. y Ibáñez, M. (Investigadoras) (2009). El cambio lingüístico en educación en los últimos 25 años en España. Madrid: Instituto de la Mujer. Recuperado de http://www.inmujer.gob.es/areasTematicas/estudios/serieEstudios/docs/cambioLinguisticoEducacion.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: