Acquisition of Skilled Reading in Costa Rican Students Through Pictophonic Strategies
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-1.8Keywords:
Expert reading, pictophonic strategy, pseudoword, sublexical routeAbstract
The following article describes the results of a study carried out in Costa Rica in 2011 with the objective of confirming the acquisition of reading expertise in second grade students who were taught to read with Pictophonic Strategies for two years, in comparison with other students who used the Eclectic Method during the same period of time. Reading expertise is understood as the use of two necessary procedures to decode words: the lexical route for the acknowledgment of known words, and the sub-lexical route for unknown words. An experimental pre-post design study was carried out with a control group, using the letter recognition test of the LEE Test at the beginning of the 2010 school year; and, at the end of the 2011 school year, the phonetic segmentation, word and pseudo-word reading tests were implemented. The significant differences between both methods point towards Pictophonic Strategies as a proposal that develops experienced reading.
References
Alegría, J., Carrillo, M. y Sánchez, E. (2005). La enseñanza de la lectura. Investigación y Ciencia, 340, 6-14.
Borzone, A. M. y Grarnigna, S. (1987). Iniciación a la lectoescritura: Teoría y práctica. Buenos Aires: El Ateneo.
Calvo, A. R. y Carrillo, M. S. (2011). El acceso a la lectura desde la perspectiva cognitiva-psicolingüística. Recuperado de http://www.redes-cepalcala.org/inspector/DOCUMENTOS%20Y%20LIBROS/LECTURA/EL%20ACCESO%20A%20LA%20LECTURA%20DESDE%20LA%20PERSPECTIVA%20COGNITIVA.pdf
Carpio-Brenes, M. Á. (2000). El método pictofónico: Una alternativa de aprendizaje de la lectura para la diversidad estudiantil. Cartago, Costa Rica: Imprenta Cartago.
Carpio-Brenes, M. Á. y Maldonado, A. (2012). Eficacia de las estrategias pictofónicas en la enseñanza de la lectura inicial en Costa Rica: Un estudio longitudinal (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Madrid, España. Recuperado de https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/11756/58112_carpio_brenes_maria_de_los_angeles.pdf?sequence=1
Chaves, L. (2004). Los procesos iniciales de lecto-escritura desde la filosofía del lenguaje integral. Teoría y práctica. San José, Costa Rica: IIMEC.
Coltheart, M. (2007). Modeling reading: The dual-route approach. En M. Snowling y C. Hulme (Eds.), The science of reading a handbook (pp. 6-23). Malden: Blackwell Publishing.
Cuetos, F. (2008). Psicología de la lectura (7ª ed.). Madrid: Wolters Kluwer.
De Klerk, L. F. W. y Simons, P.-J. (1989). Estudio de los procesos metacognitivos de la comprensión de la lectura. En G. Sánchez (Ed.), Leer en la escuela. Nuevas tendencias en la enseñanza de la lectura (pp. 19-47). Madrid: Pirámide.
Defior, S., Fonseca, L. E., Gottheil, B., Aldrey, A., Pujals, M., Rosa, G., … Serrano, F. (2006). LEE test de lectura y escritura en español. Buenos Aires: Paidós.
Defior, S. y Serrano, F. (2011). Procesos fonológicos explícitos e implícitos, lectura y dislexia. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 11(1), 79-94. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3640858.pdf
Flores-Romero, R. Torrado-Pacheco, M. C. y Magnolia, C. (2006). Emergencia de las capacidades metalingüísticas. Revista Latinoamericana de Psicología, 38(3), 457-475. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342006000300002
Gólcher, R. (23 de febrero, 2005). MEP llama la atención a maestras de preescolar. Nación.com, nacionales. Recuperado de http://wvw.nacion.com/ln_ee/2005/febrero/23/pais9.html
Huerta, E. y Matamala, A. (1995). Tratamiento y prevención de las dificultades lectoras: Actividades y juegos de la lectura. Madrid: Visor Distribuciones.
León, O. G. y Montero, I. (2003). Métodos de investigación en psicología y educación (3ª ed.). Madrid: McGraw-Hill.
Ministerio de Educación Pública. (MEP). (2010). Matrícula inicial en I y II ciclos, por año cursado y sexo, según zona y dependencia 2010. San José: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (MEP). (2013). Programa de estudio de español. Primer ciclo de la educación general básica. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.drea.co.cr/sites/default/files/Contenido/Pesados/Espanol-1ciclo-programa.pdf
Perfetti, C. A. (2001). Reading skill. En N. Smelser, y P. Baltes (Eds.), International encyclopedia of the social & behabioral sciences (pp. 12800-12805). Oxford: Pergamon. doi: https://doi.org/10.1016/b0-08-043076-7/01559-x
Phillips, B. M. y Torgesen, J. K. (2006). Phonemic awareness and reading: Beyond the growth of initial reading accuracy. En D. K. Dickinson y S. B. Neuman (Eds.), Handbook of early literacy research (Vol. 2, pp. 101-105). New York: Guilford Publications.
Programa Estado de la Nación. (2008). Segundo informe del estado de la educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/informe-ii-estado-educacion
Programa Estado de la Nación. (2011). Tercer informe del estado de la educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/informe-iii-estado-educacion
Ramírez, N. (1994). El método ecléctico. Una invitación para aprender a leer y escribir. San José, Costa Rica: ALEF Editores.
Richgels, D. J. (2002). Invented spelling, phonemic awareness, and reding and writing instruction. En S. B. Neuman y D. K. Dickinson (Eds.), Handbook of early literacy research (Vol I, pp. 142-155). New York: Guilford Publications.
Sans, A. (2008). ¿Por qué me cuesta tanto aprender? Trastornos del aprendizaje. Barcelona: Edebé.
Sebastián, M. E. y Maldonado, A. (1986). El desarrollo de las estrategias de segmentación de palabras en lectores jóvenes. En J. M. Meisel (Ed.), Adquisición del lenguaje (pp. 82-96). Frankfurt: Klaus Dieter Verlag.
Seymour, P. M. (2007). Early reading development in european orthographies. En M. J. Snowling y C. Hulme (Eds.), The science of reading a handbook (pp. 296-315). Malden: Blackwell Publishing.
Vázquez, M. J. (2011). ¿Cómo acceden nuestros alumnos a la lectura? Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(25). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/25/mjvc.htm
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: