Pedagogy: A Rebellious Discipline. Boundaries of a Debate and Its Ethical- Political Perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.25

Keywords:

Unindisciplined pedagogy, transdisciplinarity, disciplinarity, epistemological rupture, diversity, ethics, policy

Abstract

The present study aims to develop a rupture of the classical linear matrix about the concept of pedagogy. The proposal restates the idea of pedagogy within an interconnection of different perspectives and knowledge about reality as well. In order to reach that, the vision of pedagogy as a rebellious discipline is proposed. The colonialist and separatist boundaries that characterize pedagogy are discussed. Therefore, the concept of indiscipline as an alternative which resists the educational system is presented, and the new idea of pedagogy as an act of thinking-feeling-doing is analyzed.

Author Biography

Juan Rafael Gómez-Torres, Universidad Nacional

Máster en Estudios Latinoamericanos con énfasis en Cultura y Desarrollo, Licenciado en Administración Educativa, Bachiller en Filosofía, en Enseñanza de la Filosofía, en Teología, en Enseñanza de la Religión y en Administración Educativa. Actualmente está en condición de Doctorando en la Carrera de Pensamiento Latinoamericano en el IDELA, UNA y es profesor e investigador en la División de Educología del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. 

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Published

2016-09-01

How to Cite

Pedagogy: A Rebellious Discipline. Boundaries of a Debate and Its Ethical- Political Perspectives (J. R. Gómez-Torres , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-12. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.25

How to Cite

Pedagogy: A Rebellious Discipline. Boundaries of a Debate and Its Ethical- Political Perspectives (J. R. Gómez-Torres , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-12. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.25

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