Aptitudinal and Vocational Perspective of Secondary School Graduate Students in Venezuela’s Capital Region: National Experimental University of the Armed Forces’s Aptitudinal-Vocational Diagnostic Test (Case Study)
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-3.19Keywords:
Aptitude, moral character, study program, vocational maturityAbstract
This paper presents the findings of a comparative study which contrasts the assessment of aptitudinal and vocational profiles of secondary school graduate students with national average results; the selected students were taking the induction course at the National Experimental University of the Armed Forces (UNEFA), given in Eastern Miranda (Guarenas-Guatire), Western Miranda (Ocumare del Tuy, Los Teques, and Santa Teresa del Tuy), and Vargas State. For each location, those results are hierarchically presented in the following way: Verbal ability, numeric ability and logic-abstract knowledge. The vocational level, on the other hand, was measured with a psychometric test related to six dimensions or strengths: knowledge, courage, value, humanity, justice, temperance and level-headedness of character of the subjects in study. Thus, once the aptitudinal and vocational profiles assessment of the population, that took the diagnostic test, was consolidated, results were automatically compared with the profile criteria of the careers offered by UNEFA. By means of the percentage variance formula, it was found that the secondary school graduates of Caracas and Vargas showed an aptitudinal-vocational maturity significantly higher than those in Miranda regions and the national average results. This differed from the results obtained by the secondary school graduate students of Miranda regions whose results were lower than in relation to the national average.
References
Arnau, J. (1979). Psicología experimental: Un enfoque metodológico. México: Trillas.
Asamblea Nacional Constituyente. (30 de diciembre, 1999). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Gaceta Oficial Extraordinaria N.° 36.860. Recuperado de http://www.oas.org/dil/esp/Constitucion_Venezuela.pdf
Boada, A. J. (2015). Procedimiento automatizado de orientación masiva aptitudinal-vocacional para bachilleres. Opción, 31 (N.º especial 3, 205-234. Recuperado de http://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20483/20394
Boada, A. J. y De Vasconcelos, D. (2013). Procedimiento automatizado de orientación masiva aptitudinal-vocacional para aspirantes al ingresar en universidades oficiales venezolanas. Un caso de estudio. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/282293748
Boada, A. J. y Di Alessio, M. A. (2011). Sistema diagnóstico aptitudinal - vocacional de orientación automatizada para aspirantes a ingresar a nivel superior. Experiencia UNEFA. Revista Investigacion Operacional, 32(3), 290-302. Recuperado de https://rev-inv-ope.univ-paris1.fr/files/32311/32311-09.pdf
Boada, A. J., Di Alessio, M. A. y Millán, A. (2010). Conceptualización y operacionalización de variables vocacionales para el desarrollo de un sistema informatizado de asesoramiento para el ingreso en la educación superior. En II Congreso Internacional de Calidad e Innovación en la Educación Superior. VIII Reunión Nacional de Currículo (pp. 1-24). Caracas. Recuperado de http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/vrac/documentos/Curricular_Documentos/Evento/Ponencias_1/boada_antonio_y_otros.pdf
Boada, A. J., Pérez, B. y Millán A. (2012). Procedimiento aptitudinal - vocacional de orientación para estudiantes a ingresar a las universidades oficiales. Caso UNEFA 2009. En H. Cairo, A. Cabezas, T. Mallo, E. Del Campo y J. Carpio (Eds.), XV encuentro de latinoamericanistas españoles. Congreso Internacional “América Latina: La autonomía de una región” (pp. 435-449). Madrid: CEEIB. Recuperado de https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00874487/document
Cosentino, A. C. (2010). Evaluación de las virtudes y fortalezas humanas en población de habla hispana. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 10, 53-71. Recuperado de http://www.palermo.edu/cienciassociales/publicaciones/pdf/psico10/10Psico_03.pdf
Di Doménico, C. y Vilanova, A. (2000). Orientación vocacional: Origen, evolución y estado actual. Orientación y Sociedad, 2, 47-58. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-88932000000100003&lng=pt&nrm=iso
Fuenmayor, L. (Enero-abril, 2003). Excelencia académica y equidad en el sector superior educativo. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 9(1), 229-232. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/177/17709112.pdf
Fuenmayor, L, Balleza, V. y Magallanes, R. (2001). Proyecto “Alma Mater” para el mejoramiento de la calidad y la equidad de la educación universitaria en Venezuela. Caracas: Cuadernos OPSU.
Kerlinger, F. y Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en ciencias sociales (4a ed.). México: McGraw-Hill.
Lemke, D. A. (1983). La orientación educacional y vocacional en la encrucijada. Oficina regional de educación para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0005/000583/058394SB.pdf
Loreto N., Boada, A. J., Di Alessio, M. A. y Millán, A. (2010). Una opción de valoración estudiantil sin exclusión. Prueba diagnóstica vocacional – aptitudinal de pregrado en la UNEFA. En XII Jornadas de Investigación Educativa y III Congreso Internacional: La educación, desafíos y alternativas (pp. 112-123). Caracas: Universidad Central de Venezuela y Centro de Investigaciones Educativas.
Murillo, H. (2014). Currículum, planes y programas de estudio. Recuperado de https://web.oas.org/childhood/ES/Lists/Recursos%20%20Estudios%20e%20Investigaciones/Attachments/34/27.%20Curri,%20plan.pdf
Oficina de Planificación del Sector Universitario (OPSU). (1999). Política gubernamental para una mejor educación superior. Opciones, 1(1), 3.
Oliveros, O. y González, J. R. (Diciembre, 2012). Hacia un nuevo paradigma en orientación vocacional. Paradigma, 33(2), 127-141- Recuperado de http://www.scielo.org.ve/pdf/pdg/v33n2/art07.pdf
Peterson, C. y Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues. A handbook and classification [Carácter, fortalezas y virtudes. Una guía y clasificación]. Oxford: Oxford University Press.
Prieto L. B. (2009). De una educación de castas a una educación de masas. Caacas: Fondo Editorial IPASME.
Rísquez, F. (2005). Conceptos de psicodinamia. Caracas: Monte Ávila.
Seligman, M. (2003). La Auténtica Felicidad. Barcelona, España: Vergara.
Watts, A. G. (1999). Orientación vocacional: Una perspectiva internacional. Orientación y sociedad, 1, 197-216. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2958/pr.2958.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: