Conceptual Evolution and Importance of Andragogy towards the Scope Optimization of University Academic Rural Development Programs and Projects
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-1.23Keywords:
Extension, adult, academy, sustainable development, educationAbstract
This study was carried out with the objective of describing the evolution and importance of andragogical processes in the search of rural profiles committed to the university work in the development and implementation of programs and projects. Among its main contributions, the importance of knowing and teaching processes applied strictly for adults by university coordinators of programs and projects stands out. The relevance of applying this kind of knowledge will allow efficient use of institutional financial resources, particularly for the real commitment of the rural adult community towards the implementation of field activities and accomplishing, in a shorter term, the expected academic achievement. A successful project experience is described in which some andragogical strategies were applied through extension, and which produced a better participation and engagement from rural people with the projects developed by the University. Consequently, applicability of these concepts in the programs and projects of rural development promoted through universities must lay the foundation for regional rural development strategies with the ultimate goal of finding ways to improve the quality of life of people in particular scenarios.
References
Acuña, G. (2011). Flujos migratorios laborales intrarregionales: Situación actual, retos y oportunidades en Centroamérica y República Dominicana (Informe regional). San José, Costa Rica: (OIM, OIT, MTSS, CECC SICA, OCLAD, Red de Observatorios del Mercado Laboral, AECID). Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---sro-san_jose/documents/publication/wcms_194005.pdf
Aguilar, M. (2011). Andragogía, educación durante toda la vida. Revista Uruguaya de Cardiología, 26(3), 171-172. Recuperado de http://suc.org.uy/revista/v26n3/pdf/rcv26n3-editorial-andragogia.pdf
Aguilar, V. (1994). Andragogía vs. pedagogía ... un punto de vista comparativo. Educación Y Ciencia, 3(10), 11-16. Recuperado de http://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/82/pdf
Alcalá, A. (1997). ¿Es la andragogía una ciencia? Venezuela: Universidad Nacional Abierta. Recuperado de http://postgrado.una.edu.ve/andragogia/paginas/alcala1997.pdf
Azofeifa-Bolaños, J. B. y Paniagua-Vásquez, A. (2015). Investigación y extensión, ¿son complementarias? El caso de la vainilla. Universidad en Diálogo: Revista de Extensión, 5(1), 73–86. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/article/view/7429/7668
Azofeifa-Bolaños, J. B., Gigant, R., Nicolás-García, M., Pignal, M., Tavares-González, F. B., Hágsater, E., … Grisoni, M. (En prensa). Vanilla sotoarenasii sp. nov. (Orchidaceae), a new vanilla species from Costa Rica closely related to V. planifolia Jacks. ex Andrews. European Journal of Taxonomy.
Azofeifa-Bolaños, J. B., Paniagua-Vásquez, A. y García-García, J. A. (2014). Importancia y desafíos de la conservación de Vanilla spp. (Orquidaceae) en Costa Rica. Agronomía Mesoamericana, 25(1), 189-202. doi: https://doi.org/10.15517/am.v25i1.14220
Calvo, T. (2003). ¿Por qué y cómo educar? Paideía y política en Aristóteles. Δαιμων. Revista de Filosofía, 30, 9-21. Recuperado de http://revistas.um.es/daimon/article/viewFile/14281/13761
Caraballo, R. (2007). La andragogía en la educación superior. Investigación y Postgrado, 22(2), 187-206. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65822208
Chacón, P. (2012). La andragogía como disciplina propulsora de conocimiento en la educación superior. Revista Electrónica Educare, 16(1), 15-26. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3729/3578
Christoplos, I. (2010). Cómo movilizar el potencial de la extensión agraria y rural. Roma, Italia: FAO. Recuperado de http://www.fao.org/docrep/013/i1444s/i1444s00.pdf
Di Bella, E. y Batista, J. (2006). La educación a distancia y la enseñanza andragógica del inglés instrumental en postgrado. Omnia, 12(3), 79-108. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73712304
Gil, R. (2007). Teoría andragógico-integradora para la transformación universitaria. FERMENTUM. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 17(48), 210-232. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70504811
Henschke, J. A. (2010). Beginnings of the History and Philosophy of Andragogy 1833-2000. En V. Wang (Ed.), Integrating Adult Learning and Technology for Effective Education: Strategic Approaches (pp. 1-40). Hershey, PA: IGI Global. doi: https://doi.org/10.4018/978-1-61520-694-0
Hernández, C. (2008). La mayéutica de Sócrates en la formación humana. Planeación y Evaluación Educativa, 15(43), 3-10. Retrieved from http://www.aragon.unam.mx/unam/difusion/planeacion/ejemplares/43.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). (2011). X Censo nacional de población y VI de vivienda 2011: Resultados generales. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.cipacdh.org/pdf/Resultados_Generales_Censo_2011.pdf
Kenyon, C. y Hase, S. (2001). Moving from andragogy to heutagogy in vocational education. En Proceedings of the 4th Annual Australian Vocational Education and Training Research Association (AVETRA) Conference (pp. 1-8). Recuperado de http://www.avetra.org.au/abstracts_and_papers_2001/Hase-Kenyon_full.pdf
Knowles, M. (1980). What is andragogy? En M. Knowles (Autor), The modern practice of adult education, from pedagogy to andragogy (pp. 40-62). New York: Cambridge The Adult Education Company.
Loeng, S. (2013). Eugen Rosenstock-Huessy – an andragogical pioneer. Studies in Continuing Education, 35(2), 241-253. doi: https://doi.org/10.1080/0158037X.2012.749850
López, M. (2011). Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones. Innovación Educativa, 21, 37-54. Recuperdo de http://www.usc.es/revistas/index.php/ie/article/view/23/140
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Programa de educación para el ejercicio de los derechos humanos, EDUDERECHOS, Módulo 1. Bogotá: Autor. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-241325_archivo_pdf.pdf
Moreno, F. y Quintero, M. (2002). La educación andragógica: Una estrategia frente a los problemas ambientales. Actualidad Contable FACES, 5(5), 7-22. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=25700506
Ochoa-Zazueta, J. Á. (2005). Aneregogía y skopeóutica: Retorno a la educación por aprendizaje. Ra Ximhai, 1(1), 1-20. Recuperado de
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46110101
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2008). Declaración universal de derechos humanos. Santiago de Chile: OREAL/UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001790/179018m.pdf
Pensado, M., Alonso, M. y Bucio, R. (2011). Modelo de intervención social y ambiente: El caso de algunos barrios antiguos de Xochimilco. Estudios Demográficos Y Urbanos, 26(2), 433-480. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31223581007
Poder Ejecutivo. Costa Rica. (26 de setiembre, 2011). Declara de interés público y oficializa la política de Estado para el sector agroalimentario y el desarrollo rural costarricense 2010-2021 N° 36764. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=71141&nValor3=86256¶m2=2&strTipM=TC&lResultado=19&strSim=simp
Rodríguez, P. (2003). La andragogía y el constructivismo en la sociedad del conocimiento. Laurus, 9(15), 80-89. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111335006
Rojas, F. (2006). Educación rural y de adultos en los procesos de extensión agrícola en Costa Rica. Cuestionamientos y respuestas al quehacer diario del extensionista. Costa Rica: Editorial del Norte de IDS ABRA. Recuperado de http://ilides.org/media/uploads/cyclope_old/adjuntos/EducacionruralydeadultosenlosprocesosdeextensionagricolaenCostaRica.pdf
Román, M. y Gómez, C. (2003). El che y la andragogía en la capacitación de los cuadros. Santa Clara, Cuba: Universidad Central Marta Abreu de Las Villas.
Romero, Y. H., Olivar, R. J. (2008). Modelo de supervisión andragógica para el proceso tutorial. Investigación y Postgrado, 23(3), 107-126. Recuperado de http://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinpost/article/view/894/337
Tarazona, J. L. (2005). Reflexiones acerca del aprendizaje basado en problemas (ABP). Una alternativa en la educación médica. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología, 56(2), 147-154. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=195214313006
Tarrio, J. A. (1994). La educación y su problemática. Pontevedra, La Coruña: Ediciós do Castro. Recuperado de http://jtarrio.webs.uvigo.es/publicaciones/la-educacion-y-su-problematica.pdf
Torres, M., Fermín, Y., Arroyo, C. y Piñero, M. (2000). La horizontalidad y la participación en la andragogía. Educere, 4(10), 25–34. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35641004
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: