Tutorial Action in Small Groups: An Educational Experience With University Students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-2.21Keywords:
Tutorial action, early childhood education, interaction, higher educationAbstract
This study establishes three objectives. The first, describe the main characteristics of a tutorial action program developed within an academic subject in a Faculty of teacher training. The second, determine the level of appraisement of the degree of importance given by students to a group of transversal skills and the kowledge level related to the research methodology during the tutorial action. The third, discuss the role of the tutorial action at the university in the new European Higher Education Area. The experience was developed in the academic year 2014-2015. Thirty six students participated and constructed two ad-hoc questionnaires. Four elements can be highlighted from the analysis of results: the interaction between participants, the perceived organization and the tutorial action methodology, the positive assessment to the development of skills related to research, and the development of critical attitude. As conclusion, it is considered that showing the process of construction and development of the tutorial action as an alternative experience in higher education and teacher training subjects, can help to clarify alternative pedagogical mechanisms to facilitate communication and participatory processes consistent with the new European Higher Education Area.References
Álvarez, M. B., Lorca, P. y García, J. (2010). El Programa de Acción Tutorial como complemento de la acción docente en el espacio europeo de educación zuperior (EEES). Educade: Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 1, 5-19. Recuperado de http://www.educade.es/docs/01/02-alvarez.pdf
Álvarez, P. R. y González, M. C. (Abril, 2008). Análisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el espacio europeo de educación superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 49-70. Recuperado de http://www.tutoria.unam.mx/EUT2010/memoriaEUT/seminario/valor.pdf
Anderson, C. (1997). Enabling and shaping understanding through tutorials [Facilitando y dando forma al conocimiento a través de tutorías]. En F. Marton, D.J. Hounsell y N. J. Entwistle (Eds.), The experience of learning [La experiencia del aprendizaje] (2a ed., pp. 184-197). Edinburgh: Scottish Academic Press.
Andreu, L., Sanz, M. y Serrat, E. (Octubre, 2009). Una propuesta de renovación metodológica en el marco del espacio europeo de enseñanza superior: Los pequeños grupos de investigación cooperativos. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 12(13), 111-126. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1254437275.pdf
Carpio, C. (Enero-diciembre, 2008). Métodos de enseñanza-aprendizaje aplicables en magisterio en el marco del espacio europeo de educación superior. Docencia e Investigación: Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 33(18), 1-22. Recuperado de http://www.uclm.es/varios/revistas/docenciaeinvestigacion/numero8.asp
Castaño, E., Blanco, A. y Asensio, E. (Mayo-agosto, 2012). Competencias para la tutoría: Experiencia de formación con profesores universitarios. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 193-210. Recuperado de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/385
Chiva, I. y Ramos, G. (2007). Una reflexión acerca de las tutorías universitarias a partir de las valoraciones realizadas por profesores/tutores de la Universitat de València. REOP Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 18(2), 179-187. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11310/pdf
De Castro-Camero, R. (2014). La tutoría en pequeños grupos como recurso formativo para el aprendizaje del Derecho Romano. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(3, extraordinario), 269-292. Recuperado de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/765
Fuertes, M. T. y Balaguer, M. C. (Mayo-agosto, 2012). El TFG como elemento de mejora de la calidad en la evaluación del módulo practicum: Propuesta de la Universitat Internacional de Catalunya. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 329-343. Recuperado de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/250
García, N. (Abril, 2008). La función tutorial de la universidad en el actual contexto de la educación superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 21-48. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27413170002
González, J. y Wagenaar, R. (Eds.). (2003). Tuning educational structures in Europe. Final report [Sintonizando las estructuras educativas en Europa. Informe final]. Proyecto piloto - Fase 1. Bilbao: Univ. de Deusto. Recuperado de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf
Ibarra, M. S., y Rodríguez, G. (2011). Aprendizaje autónomo y trabajo en equipo: Reflexiones desde la competencia percibida por los estudiantes universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(4), 73-85. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1327436370.pdf
Lázaro, Á. (1997). La acción tutorial de la función docente universitaria. Revista Complutense de Educación, 8(1), 233-252. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=150210
Lobato, C., Arbizu, F. y del Castillo, L. (2004). Las representaciones de la tutoría universitaria en profesores y estudiantes: Estudio de un caso. Educación XX1, 7(1), 135-168. doi: http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.7.1.333
López, E. (2013). La tutoría en la universidad: Una experiencia innovadora en el grado de educación primaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 243-261. Recuperado de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/330/pdf
Martínez, M. (Enero, 2007). El nuevo papel del profesor universitario de lenguas extranjeras en el proceso de convergencia europea y su relación con la interacción, la tutoría y el aprendizaje autónomo. Porta Linguarum, 7, 31-43. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2371655
Martínez, M. (2008). Explorando las tutorías en el proceso de convergencia europea. Revista de Enseñanza Universitaria, 32, 29-36. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/17346/1/REU2008Tutorias.pdf
Michavila, F. y Zamorano, S. (2007). Reflexiones sobre los cambios metodológicos anunciados en la educación superior en España. Educación y Futuro, 16, 31-46. Recuperado de http://www.catedraunesco.es/publicaciones-y-conferencias/36-reflexiones-sobre-los-cambios-metodologicos-anunciados-en-la-educacion-superior-en-espana.html
Ministerio de Educación y Ciencia (MEC). (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la Universidad. Madrid: Secretaría General Técnica.
Rosales, C. (Setiembre-diciembre, 2013). Competencias específicas curriculares que ha de adquirir el estudiante del título de grado de maestro. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(3), 73-90. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56729527005
Sanz, M. T. (2012). Estudio de la acción tutorial como paso previo a la implantación del EEES en la licenciatura de Administración y Dirección de Empresas de la Universidad de Huelva. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 145-160. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283322861009
Sola, T. y Moreno, A. (2005). La acción tutorial en el contexto del espacio europeo de educación superior. Educación y Educadores, 8, 123-144. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83400810
Taibi, M. (Junio, 2006). Reconsidering tutorials and student-lecturer power relationships in language subjects [Reconsiderando las tutorías y la relaciones de poder entre el profesorado y el estudiantado en asignaturas de Lenguas]. Porta Linguarum, 6, 23-32. Recuperado de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/30657/1/Taibi_StudentLecturer.pdf
Unesco. (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior: La educación superior en el siglo XXI. Visión y acción (Tomo I, Informe final). París: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf
Universitat de València. (2015-2016a). Guía docente: Asignatura Didáctica de la Educación Física de la Educación Infantil (Código 33622). Universitat de València. Recuperado de https://webges.uv.es/uvGuiaDocenteWeb/guia?APP=uvGuiaDocenteWeb&ACTION=MOSTRARGUIA.M&MODULO=33622&CURSOACAD=2016&IDIOMA=C
Universitat de València. (2015-2016b). Guía docente: Asignatura Trabajo de fin de grado de maestro en educación infantil (Código 33643). Recuperado de https://webges.uv.es/uvGuiaDocenteWeb/guia?APP=uvGuiaDocenteWeb&ACTION=MOSTRARGUIA.M&MODULO=33643&CURSOACAD=2016&IDIOMA=C
Universitat de València. (s. f.). Competencias específicas del título de Maestra-o en Educación Infantil. Universitat de València. Recuperado de http://www.uv.es/uvweb/magisteri/es/estudios-grado/grados/oferta-grados/grados/grado-maestro/educacion-infantil-1285848222152/Titulacio.html?id=1285847460706&plantilla=Magisterio/Page/TPGDetaill&p2=3-4
Valero, M., Aramburu, J., Baños, J.-E., Sentí, M., y Pérez, J. (Diciembre, 2007). Introducción de un portafolio para fomentar competencias transversales de los estudiantes universitarios. Educación Médica, 10(4), 244-251. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=s1575-18132007000500008&script=sci_arttext
Zabalza, M. Á. (2008). El trabajo por competencias en la enseñanza universitaria. En I. Rodríguez, A. I. Caballero, M. Y. Fernández y M. Pérez (Coords.), El nuevo perfil del profesor universitario en el EEES: Claves para la renovación metodológica (pp. 79-113). Madrid: Universidad Europea Miguel de Cervantes.
Zabalza, M. A. (Mayo-agosto, 2013). Ser docente es más que ser enseñante. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 11-13. Recuperado de http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/650/public/650-2390-1-PB.pdf
Zabalza, M. Á. y Cid, A. (2006). La tutoría en la universidad desde el punto de vista del profesorado. Bordón: Revista de Orientación Pedagógica, 58(2), 247-267.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: