Teaching Collegiality in Mexican Primary School: An Analysis of Its Practices

Authors

  • Efren Martínez-Cruz Secretaría de Educación Pública de Hidalgo, Mexico
  • Tiburcio Moreno-Olivos Universidad Autónoma Metropolitana-Cuajimalpa, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-2.6

Keywords:

Teacher collaboration, school management, school culture, educational practices, primary education.

Abstract

Teaching collegiality in the Mexican primary school is influenced by a global dynamic that forms a complex school culture, with singular educational practices that have been established over time. A qualitative investigation of ethnographic character was conducted by using the case study modality. The case consisted of 13 professionals in charge of the primary education management. The techniques used to collect data were participant observation, semi-structured interview and analysis of documents. Through an inductive research process, empirical categories of analysis were constructed to finally produce an interpretative text that identified some practices of teacher collaboration; these practices are described and analyzed in this article. Among the main findings, it was identified that what motivates the teaching staff to collaborate with others has to do with resolving practical and immediate situations with preciseness; so, the school can continue to function with «a sense of normality». It was also confirmed that the time for teaching collegiality is not scheduled; then, the teachers often consume their students’ recess time, and even the management staff extends that time to develop different meetings related to providing several types of information.

Author Biographies

Efren Martínez-Cruz, Secretaría de Educación Pública de Hidalgo

Licenciado en Educación Primaria, Licenciado en Ciencias Sociales, Maestro en Pedagogía, Doctor en Ciencias de la Educación. Actualmente profesor de educación primaria. Desde 1985 me he desempeñado como profesor frente a grupo, asesor técnico pedagógico, supervisor escolar y director de escuela en educación primaria. Alternativamente 10 años como catedrático en la Escuela Normal del Estado de Hidalgo, 5 años como asesor académico en la Universidad Pedagógica Nacional, unidad 131 de Hidalgo. Poseo en coautoría con el Dr. Tiburcio Moreno Olivos una publicación en la revista Revalue en el año 2015.

Tiburcio Moreno-Olivos, Universidad Autónoma Metropolitana-Cuajimalpa

Licenciado en Pedagogía por la Universidad Veracruzana (México) y Doctor en Pedagogía por la Universidad de Murcia (España). Actualmente es profesor investigador en la Universidad Autónoma Metropolitana-Cuajimalpa (UAM-C) en México, División de Ciencias de la Comunicación y Diseño. Departamento de Tecnologías de la Información. Es integrante de la Red de Fortalecimiento de la Docencia de la UAM-C. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT) y del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE).  Ha sido profesor-investigador de la Maestría y el Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (UAEH), donde fue coordinador académico del Doctorado en Ciencias de la Educación y jefe del Área Académica de Ciencias de la Educación. Ha sido coordinador de las líneas de investigación Currículum, Innovación Pedagógica y Formación; y Diagnóstico, Evaluación y Planeación de la Educación en el CINCIDE. Posee 56 artículos de investigación publicados en revistas nacionales e internacionales y 24 capítulos de libro. Es autor de los libros: La evaluación de alumnos en la universidad: un estudio etnográfico (2010) y Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar la evaluación en el aula (2016).

 

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Published

2017-04-16

How to Cite

Teaching Collegiality in Mexican Primary School: An Analysis of Its Practices (E. Martínez-Cruz & T. Moreno-Olivos , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.6

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Teaching Collegiality in Mexican Primary School: An Analysis of Its Practices (E. Martínez-Cruz & T. Moreno-Olivos , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.6

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