Teaching Collegiality in Mexican Primary School: An Analysis of Its Practices
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-2.6Keywords:
Teacher collaboration, school management, school culture, educational practices, primary education.Abstract
Teaching collegiality in the Mexican primary school is influenced by a global dynamic that forms a complex school culture, with singular educational practices that have been established over time. A qualitative investigation of ethnographic character was conducted by using the case study modality. The case consisted of 13 professionals in charge of the primary education management. The techniques used to collect data were participant observation, semi-structured interview and analysis of documents. Through an inductive research process, empirical categories of analysis were constructed to finally produce an interpretative text that identified some practices of teacher collaboration; these practices are described and analyzed in this article. Among the main findings, it was identified that what motivates the teaching staff to collaborate with others has to do with resolving practical and immediate situations with preciseness; so, the school can continue to function with «a sense of normality». It was also confirmed that the time for teaching collegiality is not scheduled; then, the teachers often consume their students’ recess time, and even the management staff extends that time to develop different meetings related to providing several types of information.References
Castoriadis, C. (1997). El avance de la insignificancia. Buenos Aires: Eudeba.
De Jesús, J., De la Rosa, M. A. y García, G. (2003). El trabajo colegiado como una propuesta para la formación permanente de los docentes en la ENEP Acatlán. En Seminario de diagnóstico local. Recuperado de http://congreso.unam.mx/ponsemloc/ponencias/1392.html
Dirección General de Bachillerato. (2007). Consideraciones para el trabajo colegiado en academias. México. Recuperado de http://www.bachverdiu.com/content/ACADEMIASJULIO08/COLEGIADOS.pdf
Encinas, A. (2011). El colectivo docente una comunidad de práctica situada y negociada. En XI Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-9). México: Consejo Mexicano de investigación Educativa. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_15/0728.pdf
Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en la educación. Barcelona: Octaedro.
Fullan, M. y Hargreaves, A. (1999). La escuela que queremos. Los objetivos por los que vale la pena luchar. México: SEP/Amorrortu.
García, N. (2005). La globalización imaginada. Buenos Aires: Paidós.
Gimeno, J. (2002). Educar y convivir en la cultura global. Las exigencias de la ciudadanía. Madrid: Morata.
Habermas, J. (2006). Teoría de la acción comunicativa I. Racionalidad de la acción y racionalidad social (2ª reimpresión). Madrid: Taurus.
Hargreaves, A. (2005). Profesorado, cultura y postmodernidad. (Cambian los tiempos, cambia el profesorado) (5ª ed.). Madrid: Morata.
Hargreaves, A., Earl, L. y Ryan, J. (2008). Una educación para el cambio. Reinventar la educación de los adolescentes. Barcelona: Octaedro.
Heller, A. (1996). Una revisión de la teoría de las necesidades. Barcelona: Paidós. Recuperado de https://www.academia.edu/9956257/Una_revisi%C3%B3n_de_las_teor%C3%ADas_de_las_necesidades
Lobato, O. y De la Garza, E. (2009). La organización del cuerpo académico: Las premisas de decisión, colegialidad y respuesta grupal. Un acercamiento desde su autorreferencialidad. Estudio de caso comparativo en la educación de la ingeniería. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(40), 191-216. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v14n40/v14n40a10.pdf
Lugo, E. (2004). Los desafíos de la UAEM para transitar hacia una institución colegiada. Congreso retos y expectativas de la universidad. 3º Nacional y 2º Internacional (pp. 1-15). México: ANUIES. Recuperado de https://www.yumpu.com/es/document/view/14538751/titulo-los-desafios-de-la-uaem-para-transitar-hacia-una-institucion-
Martínez-Cruz, E. (2013). El papel del director en el contexto educativo: La evaluación y la colegialidad como exigencias de la escuela primaria. El caso de la zona escolar N.o 127 (Tesis doctoral). Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, México, Pachuca.
Moreno, T. (2006). La colaboración y la colegialidad docente en la universidad: Del discurso a la realidad. Perfiles Educativos, 28(112), 98-130. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v28n112/n112a5.pdf
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Unesco.
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2000). Cumbre milenio 2000. Declaración del milenio de las Naciones Unidas. Objetivos de desarrollo del milenio. Recuperado de http://www.un.org/es/events/pastevents/millennium_summit/
Pérez, Á. I. (2004). La cultura escolar en la sociedad neoliberal (4ª ed.). Madrid: Morata.
Perrenoud, P. (2011). Construir competencias desde la escuela. México: J. C. Sáez editor.
Pujadas, C. y Durand, J. (2002). El concepto ampliado de colegialidad: Alcance y posibilidades. Fundamentos en humanidades, 3(5-6), 57-68. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18400504
Sánchez, M. A., Nishikawa, A. K., Cordero, G. y Bocanegra, N. (2008). La colegialidad invisible en la educación básica. Perfiles Educativos, 30(119), 55-71. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v30n119/v30n119a4.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). (7 de diciembre, 1982). Acuerdo 96, que establece la organización y funcionamiento de las escuelas primarias. Diario Oficial de la Federación. México.
Secretaría de Educación Pública (SEP). (19 de mayo, 1992). Acuerdo nacional para la modernización de la educación básica. Diario Oficial de la Federación. México. Recuperado de https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/b490561c-5c33-4254-ad1c-aad33765928a/07104.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). (1999). Propuesta para el desarrollo del trabajo colegiado en las escuelas normales. México. Recuperado de http://www.normalsuperior.com.mx/ens/files/escolarizada/TRABAJO_COLEGIADO.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2001). Programa nacional de educación 2001-2006. México: Autor. Recuperado de www.oei.es/historico/quipu/mexico/Plan_educ_2001_2006.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2007). Programa sectorial de educación 2007-2012. México: Autor. Recuperado de https://coleccion.siaeducacion.org/sites/default/files/programa_sectorial_educacion_mexico.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2013a). Lineamientos para la organización y funcionamiento de los consejos técnicos escolares. México: Autor. Recuperado de http://es.slideshare.net/Valfh/lineamientos-consejo-tecnico-escolar
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2013b). Programa sectorial de educación 2013-2018. México: Autor. Recuperado de https://coleccion.siaeducacion.org/sites/default/files/files/programa_sectorial_de_educacion_2013_2018_web.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). (s. f.). Lineamientos de trabajo colegiado. México: Autor. Recuperado de http://www.dgb.sep.gob.mx/informacion-academica/otros/l-trabajocolegiado.pdf
Stoll, L., Fink, D. y Earl, L. (2004). Sobre el aprender y el tiempo que requiere. Implicaciones para la escuela. Barcelona: Octaedro.
Unesco. (2000). Foro Mundial sobre la Educación. Marcos de acción de Dakar. Educación para todos: Cumplir nuestros compromisos comunes. Dakar, Senegal. Francia: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147s.pdf
WCEFA. (1990). Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje. Una visión para el decenio de 1990. Conferencia Mundial sobre educación para todos. Jomtien, Tailandia. Nueva York: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000975/097552SB.pdf
Wenger, E. (2011). Comunidad de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: