Educational, Epistemological and Methodological Perspectives in Civic Education Syllabus in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-1.24Keywords:
Epistemological approach, methodological approach, pedagogic approach, citizenship, citizenship literacy, official syllabusAbstract
This essay presents a reflection on civic education syllabus; the main objective is the revision and analysis of the educational, epistemological and methodological approach in which the syllabus is based. Moreover, a vision of the proposed official syllabus is considered in relation to the educational practice. Also, the citizenship skills are exposed from the theoretical perspectives that underlie the pedagogical, epistemological and methodological practices. The conclusions indicate that the approach of the proposed syllabus is based on a new vision for its classroom development, so that it can meet the Ethics, Aesthetics and Citizenship Project, and thus, promote the students attitudes, practices, and citizenship skills. Therefore, it is recommended that in its application, its contribution will be valued, in order to achieve an active and participatory citizenship.
References
Ander-Egg, E. (1999). El taller una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.
Ander-Egg, E. (2002). Introducción a la planificación. Buenos Aires: Lumen.
Aristizábal, M. (2006). La categoría “saber pedagógico” una estrategia metodológica para estudiar la relación pedagogía, currículo y didáctica. Itinerantes, 4, 43-48. Recuperado de http://profesenforma-com.webnode.es/news/rae-lectura-la-categoria-saber-pedagogico-una-estrategia-metodologica-para-estudiar-la-relacion-educacion-pedagogia-y-didatica-/
Bedoya, J. I. (2003). Epistemología y pedagogía. Ensayo histórico crítico sobre el objeto y método pedagógicos. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. México: Ediciones UNESCO.
Farías, F. (2009). La epistemología de las ciencias sociales en la formación por competencias del pregrado. Cinta Moebio, 34, 58-66. doi: http://dx.doi.org/10.4067/s0717-554x2009000100004
Flórez, R. (2000). Hacia una pedagogía del conocimiento. México: McGraw-Hill.
Gimeno, J. (1998). El curriculum: Una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
Gimeno, J. y Pérez, A. I. (2002). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
Hernández, G. (2004). Paradigmas en psicología de la educación. México: Paidós Ibérica.
Liendo, Z. y Lúquez, P. (Setiembre-diciembre, 2007). Eje transversal valores: Epistemología y fundamentos curriculares en la práctica pedagógica de educación básica. Laurus, 13(25), 82-113. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/761/76111479005.pdf
Luque, J. (1993). El conocimiento. Sevilla: Universidad de Sevilla. Departamento de Tecnología Electrónica. Recuperado de http://personal.us.es/jluque/Libros%20y%20apuntes/1994%20Conocimiento.pdf
Martínez, A. y Ríos, F. (2006). Los conceptos de conocimiento, epistemología y paradigma, como base diferencial en la orientación metodológica del trabajo de grado. Cinta Moebio, 25, 111-121. Recuperado de http://www.revistas.uchile.cl/index.php/CDM/article/viewFile/25960/27273
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2009). Proyecto de ética, estética y ciudadanía. Programas de estudios educación cívica. Tercer ciclo de educación general básica y educación diversificada. San José, Costa Rica: MEP. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/civica3cicloydiversificada.pdf
Parra, J. M. (2003). La Educación en valores y su práctica en el aula. Tendencias Pedagógicas, 8, 69-88. Recuperado de www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2003_08_04.pdf
Programa Estado de la Nación. (2011). Tercer informe estado de la educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/003/Parte_3_voz_de_los_actores-edu03.pdf
Zuluaga, O. L., Echeverri, A., Martínez, A., Quinceno, H., Sáenz, J. y Álvarez, A. (2011). Pedagogía y epistemología. Bogotá: Magisterio Editorial.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: