Teaching Resources for Commercial Education Learning: A Higher Education Learning Experience Systematization
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-2.7Keywords:
information and communications technologies (ICT), commercial education, experience systematization, teaching and learning resources, innovation.Abstract
This systematization of experiences in the course “Teaching Resources for Commercial Education Learning” mainly aims to analyze the teacher role and the relation with the utility and pertinence given to the Information and Communication Technologies (ICT) in the secretarial major. This course is part the bachelor´s degree program in Commercial Education. The methodology consisted in elaborating teaching devices with traditional technology and resources, as well as observing high school lessons where the secretarial major was taught. The observations led the students to elaborate teaching proposals. A qualitative approach was used during the systematization process. The main findings show that most of the teachers do not use ICT as teaching resources in their classes. Students pointed out to the need for having more interactive lessons with the help of technological devices. Through this systematization it is expected that teachers and students will be motivated to use and recognize the need to innovate their classes with new technologies.References
Araya, I. (2008). La formación dual y su fundamentación curricular. Revista Educación, 32(1) 45-61. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/viewFile/523/551
Araya, I. (2012). Construyendo el perfil por competencias para el profesional en Educación Comercial. Revista Electrónica Educare, 16(3), 203-226. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194124728012
Cabero, J. (2007). Las necesidades de las TIC en el ámbito educativo: Oportunidades, riesgos y necesidades. Tecnología y Comunicación Educativas, 21(45), 4-19. Recuperado de http://investigacion.ilce.edu.mx/tyce/45/articulo1.pdf
Castillo, I. y Marín, C. (2009). Hacia una visión holística de la educación universitaria: El amor y el caos un proceso creativo para el aprendizaje. Revista Electrónica Educare, 13(1), 135-143. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1481/1401
Cuevas, F. y Álvarez, V. (2014). Brecha digital en los docentes de secundaria en Costa Rica. En OEI (Ed.), Memorias del Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación (pp. 1-25). Recuperado de http://www.oei.es/congreso2014/memoriactei/1215.pdf
Dewey, J. (1960). Experiencia y educación. Buenos Aires: Losada.
España, C. y Canales, A. (2013). La utilidad de las TIC para la promoción de aprendizajes en la educación superior. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. 14(1), 189-227. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2010/201025739010.pdf
Gallegos, R. (1999). Educación holística. Pedagogía del amor universal. México: Editorial Pax.
García, J. (2003). El potencial tecnológico y el ambiente de aprendizaje con recursos tecnológicos: Informáticos, comunicativos y de multimedia. Una reflexión epistemológica y pedagógica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 3(1), 1-24. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v3i1.9009
García, J. (2015). Principios pedagógicos universitarios. Buenos Aires: El Cid.
Jara, Ó. (2012). Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: Aproximaciones desde tres ángulos. Revista Internacional sobre Investigación en Educación Global y para el Desarrollo, 1, 56-70 http://educacionglobalresearch.net/wp-content/uploads/02A-Jara-Castellano.pdf
Lion, C. (2000). Mitos y realidades en la tecnologia educativa. En E. Litwin (Comp.), Tecnología educativa. Política, historias, propuestas (pp. 42-60). Buenos Aires, Argentinda.
Martínez, M. (2000). Análisis crítico de una metodología holística utópica. Acción Pedagógica, 9(1-2), 34-41. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/16986/1/art5_12v9.pdf
Noguez, A. (2013). Los medios y recursos didácticos en la educación básica: Guía práctica para su planeación, elaboración y utilización. México. Trillas.
Ortiz, L. (2007). Campus virtual: La educación más allá del LMS. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, RU&SC, 4(1), 1-7. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/4/1/dt/esp/ortiz.pdf
Pardo, L. (2001). La educación como proceso holístico, la comunicación participativa y la motivación, principales elementos del cambio. Aquichan. 1(1), 23-29. Recuperado de http://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/9/15
Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes (6a ed.). Madrid: La Muralla.
Ruiz, A. A. (2015). Desarrollo tecnológico y usoeducativo de las TIC: Visión crítica de la modernidad. En F. E. Ramas (Coord.), TIC en educación: Escenarios y experiencias (pp. 15-46). España: Ediciones Díaz de Santos.
Ruiz, M. A. (2007). Primera aproximación hacia una pedagogía de la resocialización. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 16(2): 151-160. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/NOMA/article/view/NOMA0707220151A/26495
Salas, R., Rojas, G. y Jiménez, C. (1998). Un proyecto de educación holística. Innovación educativa, 8, 71-82.
Soler, R., Soler J.r. y Araya, I. (En prensa). Subjects in the blended learning model design. Theoretical-methodology. Procedica-Social and Behanvioral Sciences.
Tabares, J. F., Molina, V. A. y Cuervo, I. D. (2014). Guía para la sistematización de experiencias. Recuperación del saber y del ser en el ocio, deporte, educación física y actividad física. Medellín: Universidad de Antioquia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: