How Much Welfare Benefits Affect Academic Performance?
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-3.16Keywords:
Higher education, student benefits, academic performanceAbstract
This study analyzed the effects of providing welfare benefits (such as subsidy, housing, and food), granted by the Universidad Técnica Federico Santa María and by governmental organisms in Chili, on the academic performance of the students at the same institution. To reach such purpose, we implemented a quantitative investigation to examine institutional databases where 3,204 students, with or without welfare benefits, were registered. The analysis was carried out in an incremental way, from the descriptive aspects to the explanatory methods of the academic performance (understood as the average grading in a specific semester), based on the possession or not of the welfare benefits. The investigation concludes that the students with welfare benefits present an academic performance similar to the students without them, and although this conclusion explains part of the academic performance, the magnitude is unsubstantial (in the time and space analyzed). These results compel to adjust the institutional discourses that justify the existence of these benefits and compel them to investigate their relationship with other factors of importance (beyond the academic performance).
References
Anand, P., Mizala, A. y Repetto, A. (2009). Using school scholarships to estimate the effect of private education on the academic achievement of low-income students in Chile [Uso de las becas escolares para estimar el efecto de la educación privada en el logro académico de los estudiantes de bajos ingresos en Chile]. Economics of Education Review, 28(3), 370-381. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.econedurev.2008.03.005
Catalán, X. y Santelices, M. V. (Julio, 2014). Rendimiento académico de estudiantes de distinto nivel socioeconómico en universidades: El caso de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Calidad en la educación, 40, 21-52. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652014000100002
De Andraca, A. (2006). Programa de becas estudiantiles: Experiencias latinoamericanas. Cuadernos de investigación del IIPE. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001502/150249s.pdf
Destinobles, A. G. (2006). El capital humano en las teorías del crecimiento económico. Chihuahua, México: Eumed. Recuperado de http://www.eumed.net/libros-gratis/2006a/agd/
Dirección de Relaciones Estudiantiles de la Universidad Técnica Federico Santa María (RREE). (s. f.). Beneficios internos UTFSM. Valparaíso: RREE. Recuperado de http://rree.usm.cl/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=104
Donoso, S. y Schiefelbein, E. (2007). Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: Una visión desde la desigualdad social. Estudios Pedagógicos, 33(1), 7-27. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052007000100001
Encuesta de Caracterización Socioeconómica Nacional (CASEN). (2013). Educación. Síntesis de resultados. Chile: Ministerio de Desarrollo Social, Gobierno de Chile. Recuperado de http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/documentos/Casen2013_Educacion.pdf
Garbanzo, G. M. (Enero-junio, 2007a). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252
Garbanzo, G. M. (Julio-diciembre, 2007b). Calidad y equidad de la educación superior pública: Aspectos por considerar en su interpretación. Revista Educación, 31(2), 11-27. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v31i2.1241
Gómez, F. J. (Agosto, 2014). El impacto de las becas escolares en el rendimiento académico de los alumnos de licenciatura de la UANL. Daena: International Journal of Good Conscience, 9(2), 1-11. Recuperado de http://www.spentamexico.org/v9-n2/A1.9(2)1-11.pdf
Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas del Ministerio de Educación del Gobierno de Chile. (JUNAEB). (2015a). Beca de alimentación para la educación superior. Chile: Autor. Recuperado de http://www.junaeb.cl/beca-baes
Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas del Ministerio de Educación del Gobierno de Chile. (JUNAEB). (2015b). Beca de mantención para la educación superior. Chile: Autor. Recuperado de http://www.junaeb.cl/beca-de-mantencion-para-la-educacion-superior
Leyton, D., Vásquez, A. y Fuenzalida, V. (Diciembre, 2012). La experiencia de estudiantes de contextos vulnerables en diferentes instituciones de educación superior universitaria (IESU): Resultados de una investigación. Calidad en la Educación, 37, 62-97. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652012000200003
López, D. A., Rojas, M. J., López, B. A. y López, D. C. (2015). Chilean universities and institutional quality assurance processes [Universidades chilenas y los procesos de aseguramiento de la calidad institucional]. Quality Assurance in Education, 23(2), 166-183. doi: http://dx.doi.org/10.1108/QAE-05-2013-0024
McLaren, P. (Enero-diciembre, 2013). La educación como una cuestión de clase. Entrevista al especialista/autor Peter McLaren. Praxis educativa, 17(1 y 2), 102-113. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/praxis/v17n2a07mclaren.pdf
Muñoz, S. (2013). La responsabilidad social universitaria. Synergies Chili, 9, 35-49. Recuperado de http://gerflint.fr/Base/Chili9/Siegfried_Munoz.pdf
Navarro, J. C. y Favila, A. (2013). La desigualdad de la educación en México, 1990-2010: El caso de las entidades federativas. Revista electrónica de investigación educativa, 15(2), 21-33. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol15no2/contenido-navarro-favila.html
Oloriz, M. G., Fernández, J. M. y Amado, M. V. (2013). Impacto del programa de becas de la Universidad Nacional de Luján en la disminución del abandono. En III Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior (CLABES). Argentina: Universidad Nacional de Luján. Recuperado de http://www.alfaguia.org/www-alfa/images/ponencias/clabesIII/LT_3/ponencia_completa_25.pdf
Pressacco C. F. y Carbone R. (Julio-diciembre, 2010). Educación superior en Chile: Tensiones y actores relevantes en torno al eje calidad-equidad. Papel Político, 15(2), 537-570. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/papel/v15n2/v15n2a06.pdf
Rojas, M. J. y López, D. A. (2016). La acreditación de la gestión institucional en universidades chilenas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 180-190. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/856
San Segundo, M. J. (2001). El impacto nacional y regional del programa de becas. En J. Gómez (Coord.), X Jornadas de la Asociación de la Economía de la Educación (pp. 37-52). Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones. Recuperado de http://www.economicsofeducation.com/wp-content/uploads/murcia2001/FE3.pdf
Servicio de Información de Educación Superior (SIES). (2014). Panorama de la educación superior en Chile 2014. Chile: División de Educación Superior, Ministerio de Educación de Chile. Recuperado de http://www.mifuturo.cl/images/Estudios/Estudios_SIES_DIVESUP/panorama_de_la_educacion_superior_2014_sies.pdf
Servicio de Información de Educación Superior (SIES). (s. f.). Compendio histórico de educación superior: Matrícula de educación superior. Chile: Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. Recuperado de http://www.mifuturo.cl/index.php/estudios/estructura-compendio
Shank, M. D., Walker, M. y Hayes, T. (1996). Understanding professional service expectations: Do we know what our students expect in a quality education? [Comprensión de las expectativas de los servicios: ¿Sabemos lo que esperan nuestros estudiantes de una educación de calidad?] Journal of Professional Services Marketing, 13(1), 71-89. doi: http://dx.doi.org/10.1300/J090v13n01_08
Solari, A. (1994). La desigualdad educativa: Problemas y políticas (Serie de políticas sociales 4), Santiago, Chile: CEPAL. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6209/S9400005_es.pdf?sequence=1
Stewart, A. J. y Dottolo, A. L. (2005). Socialization to the academy: Coping with competing social identities [La socialización a la academia: Haciéndole frente a las identidades sociales competitivas]. En G. Downey, J. S. Eccles y C. M. Chatman (Eds.), Navigating the future: Social identity, coping, and life tasks [Agregar traducción] (pp. 167-187). New York: Russell Sage Foundation.
Subirats, J. (Dir.), Gomà, R., y Brugué, J. (Coords.). (2005). Análisis de los factores de exclusión social (Documentos de trabajo 4), España: Fundación BBVA e Institut d’Estudis Autonòmics, Generalitat de Catalunya. Recuperado de http://www.fbbva.es/TLFU/dat/exclusion_social.pdf
Tedesco, J. C. (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina. Recuperado de https://socioeducacion.files.wordpress.com/2011/05/tedesco-carlos-educar-en-la-sociedad-del-conocimiento.pdf
Tedesco, J. C. (Septiembre-diciembre, 2004). Igualdad de oportunidades y política educativa. Cadernos de Pesquisa, 34(123), 555-572. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/%0D/cp/v34n123/a03v34123.pdf
Universidad Técnica Federico Santa María (USM). (s. f.). Nuestra historia: La materialización de un legado. Valparaíso: USM. Recuperado de www.usm.cl/universidad/historia/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: