Career Counseling: A Bibliographical Framework and Contribution for Employment Companies and Employees
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-2.19Keywords:
career counseling, social and labor processes, development and labor welfare, complexity, systemic thinking.Abstract
In the following review, a theoretical reflection is made upon the transformations experienced by the labour organizations and work in the XXI century; this is followed by a conceptual approach to the labour counseling, offered from a systemic thinking perspective that allows to propose an action framework for the discipline specializartion professionals and for the possible contexts from which they can develop interventions. It is concluded that the aim of an intervention from a career counseling perspective will always be the human being; indeed, this field of study targets the promotion of the competencies for the work development and the wellbeing of people within the different contexts in which they interact. At the same time, it is expected to support labor organizations, so that they become more productive places with larger human responsibility, as they enhance the necessary conditions for development and wellbeing of the person and the community in general.References
Alcover, C. M., Martínez, D., Rodríguez, F. y Domínguez, R. (2004). Introducción a la psicología del trabajo. Madrid: McGraw-Hill.
Alles, M. A. (2006). Influencia de las caracteristicas de personalidad (competencias) en la empleabilidad de profesionales (Tesis de doctorado). Universidad de Buenos Aires, Argentina, Buenos Aires. Recuperado de http://bibliotecadigital.econ.uba.ar/download/tesis/1501-1181_AllesMA.pdf
Arguedas, I. (2014). Desarrollo humano en todos sus ámbitos: Eje de la orientación. En Colegio de Profesionales en Orientación (Ed.), Memoria Primer congreso nacional de orientación “50 años de la orientación en Costa Rica: Logros y desafíos” (pp. 261-268). Heredia, Costa Rica: Colegio de Profesionales en Orientación. Recuperado de http://www.cpocr.org/wp-content/uploads/2014/11/Memoria-Congreso-de-Profesinales-en-Orientacion-2014.pdf
Barreto, A. A. (2014). La orientación laboral en Latinoamérica del siglo 21. Capítulo Venezuela [Resumen]. En Colegio de Profesionales en Orientación (Ed.), Memoria Primer congreso nacional de orientación “50 años de la orientación en Costa Rica: Logros y desafíos” (pp. 427-437). Heredia, Costa Rica: Colegio de Profesionales en Orientación.
Buendía, L., Expósito, J. y Sánchez, M. (2012). La formación profesional para el empleo. Propuestas para el desarrollo local. REOP, 23(1), 66-84. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:revistaREOP-2012-23-1-5030/Documento.pdf
Ceinos, M. C. (2008). Diagnóstico de las competencias de los orientadores laborales en el uso de las tecnologías de la información y comunicación (Tesis doctoral). Universidad de Santiago Compostela, España. Recuperado de https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/2486/9788498871081_content.pdf?sequence=1&isAllowed=y
David, P. A. y Foray, D. (2002). Una introducción a la economía y a la sociedad del saber. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 171, 7-28. Recuperado de http://www.oei.es/historico/salactsi/rics171.htm
De León y Rodríguez (2008). El efecto de la orientación vocacional en la elección de carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5(13), 10-16. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a04.pdf
De Pádua, A. y Moyzes, A. (2004). Percurso semântico do tema empregabilidade: A (re)construção de parte da história de uma empresa de telefonia. RAC, 8(1), 129-150. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rac/v8n1/v8n1a07.pdf
Echeverría, B. (Coord.). (2008). Orientación profesional. Barcelona: UOC.
Enriques, M. J. (2007). Desarrollo y gestión de carreras con adultos en el siglo XXI: Lecturas hacia una amornización de lo global y de lo individual. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5(1), 75-102. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.com/revista/articulos/11/espannol/Art_11_159.pdf
Fundación Demuca. (2011). Políticas locales para la promoción del empleo. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://observatorioredesempresariales.files.wordpress.com/2011/07/politicas-locales-promocion-empleo-demuca.pdf
Gallardo, A. (2002). La era de la incertidumbre, la organización y la teoría del caos. Administración y Organizaciones, 4(8), 63-76. Recuperado http://gceduc.wikispaces.com/file/view/La+era+de+la+incertidumbre.pdf
Gavilán, M. (Julio, 2006). La formación de orientadores en contextos complejos con especial referencia a Latinoamérica. Conferencia inaugural presentada en I Congreso Latinoamericano de Formadores de Orientadores y III Congreso Venezolano Interdisciplinario de Orientación “La formación del orientador y la nueva concepción de la educación”. Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela. Recuperado de https://es.scribd.com/document/17082525/Formacion-Orientadores#
Gazier, B. (Mayo, 2006). Flexicurity and social dialogue, European ways. Ponencia presentada en DG EMPL Seminar on Flexicurity (pp. 1-19). París: University Paris 1 y CNRS. Recuperado de http://www.metiseurope.eu/content/pdf/flexicurite/4_gazier.pdf.pdf
González, J. (2014). La orientación en América Latina: Recuento histórico y principales desafíos [Conferencia]. En Colegio de Profesionales en Orientación (Ed.), Memoria Primer congreso nacional de orientación “50 años de la orientación en Costa Rica: Logros y desafíos” (pp. 25-33). Heredia, Costa Rica: Colegio de Profesionales en Orientación.
Guzmán, M. (2007). La anticipación de la crisis (Una aplicación del enfoque del caos). EIDOS, 7, 128-159. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2361663
Marín, A. (2011). Propuesta de un programa de capacitación dirigido a disminuir la brecha entre las competencias laborales establecidas por la institución como óptimas para el desempeño del puesto y las competencias laborales identificadas en la población del Banco Popular (Tesis de maestría). Universidad de Costa Rica, San José.
Maslow, A. H. (1991). Motivación y personalidad. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
Montané, J. (1993). Orientación ocupacional. Barcelona: Ediciones CEAC.
Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Francia: UNESCO.
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (Agosto, 2012). Curso regional de la intermediación y orientación laboral (Manual del curso). San José: Costa Rica: PRODOC.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2004). Orientación profesional y políticas públicas. Cómo acortar distancias. París: Autor. Recuperado de http://www.oecd.org/edu/innovation-education/34529291.pdf
Pereira, M. (1995). La fundamentación teórica de la educación para la Carrera. Revista Educación, 307, 309-338. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre307/re3071300495.pdf?documentId=0901e72b81272e9d
Rentería, E. (2008). Empregabidade: Versôes e implicaçôes. Uma leitura desde a psicologia social (Tesis doctoral). Universidades de Sâo Paulo, Sâo Paulo, Brasil.
Rentería, E., García, E., Restrepo, I. C. y Riascos, W. A. (2007). Sentidos del trabajo a partir de trayectorias y recursos personales para afrontar el mundo del trabajo. Perspectivas en psicología, 10, 127-151.
Ribeiro, M. A. (2013). Reflexiones epistemológicas para la orientación profesional en América Latina: Una propuesta desde el construccionismo social. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 10(24), 2-10. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v10n24/a02.pdf
Sánchez, M. F. (2003). Las características del mercado de trabajo actual y el papel de la orientación profesional. En A. Sebastián (Coord.), Orientación profesional: Un proceso a lo largo de la vida (pp. 216-254). Madrid: Dykinson.
Sarasola, L. (2008). Cap. 6. Formación y orientación para el empleo. En B. Echeverría (Coord.), Orientación profesional (pp. 301-368). Barcelona: UOC.
Savickas, M. L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M. E., Guichard, J., … Van Vianen, A. E. M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 239-250. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004
Sistema Nacional de Intermediación, Orientación e Información de Empleo (SIOIE). (2010). Manual del servicio público de empleo de la República de Costa Rica. San José: Autor. Recuperado de https://es.scribd.com/document/96534559/Sistema-Nacional-de-Intermediacion-Orientacion-e-Informacion-de-Empleo-SIOIE
Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: El enfoque complejo. Bogotá: Instituto Cife. Recuperado de http://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1LVT9TXFX-1VKC0TM-16YT/Formaci%C3%B3n%20basada%20en%20competencias%20(Sergio%20Tob%C3%B3n).pdf
Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Universidad de Costa Rica. (s. f.). Programa de Investigación. Posgrado en Orientación. San José, Costa Rica: Autor. Manuscrito inédito.
Universidad de Costa Rica, Sistema de Estudios de Posgrado. (2013). Maestría Académica en Educación con énfasis en orientación laboral (Plan de Estudios). San José, Costa Rica: Autor.
Ureña, V. y Barboza, C. (2015). Aportes de la orientación vocacional en el contexto laboral. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-21. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17629
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: