Bibliographic Analysis of the Digital Divide and Literacy in New Technologies
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-2.9Keywords:
Computer literacy, digital divide, digital inclusion.Abstract
This article analyzes the digital divide in Spain from a bibliographic perspective, focusing on the digital literacy as a fundamental, pedagogical element. Educational interventions in new technologies have been the subject of analysis, both at an academic and institutional level. Many ideas and strategies have emerged from this analysis to carry out digital literacy projects. Thus, the present paper reflects the conceptualization and current situation of the digital divide, considering the interventions in digital literacy as an essential element in the process of digital inclusion. The article culminates with simple guidelines to implement this type of educational actions; these guidelines also intend to be a useful tool for the educators’ work in the field of literacy in new technologies.References
Area, M., Gutiérrez, A. y Vidal, F. (2012). Alfabetización digital y competencias informacionales. Fundación Telefónica. Barcelona: Ariel. Recuperado de https://ddv.stic.ull.es/users/manarea/public/libro_%20Alfabetizacion_digital.pdf
Bawden, D. (2002). Revisión de los conceptos de alfabetización informacional y alfabetización digital. Anales de Documentación. 5, 361-408. Recuperado de http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2261
Casado, R. (2006). Alfabetización digital: ¿Qué es y cómo debemos entenderla? En R. Casado (Coord.), Claves de la alfabetización digital (pp. 51-55). Barcelona: Ariel.
Casado, R. y Díez, E. (2006). 13 claves de la alfabetización digital. En R. Casado (Coord.), Claves de la alfabetización digital (pp. 203-214). Barcelona: Ariel.
Castaño, C. (2008). La segunda brecha digital. Madrid: Cátedra.
Castaño, C., Martín, J., Martínez, J. L., Martínez-Espada, E. y Vázquez, S. (2009). Las generaciones tecnológicas en la segunda brecha digital. Un análisis de su incidencia sobre la incorporación efectiva de las mujeres a internet. Madrid: Observatorio e-igualdad.
Gobierno de España, Ministerio de Industria, Energía y Turismo. (2013). Agenda digital para España. España: Autor. Recuperado de http://www.agendadigital.gob.es/agenda-digital/recursos/Recursos/1.%20Versi%C3%B3n%20definitiva/Agenda_Digital_para_Espana.pdf
Lavilla, F. (2006). España Avanz@. En R. Casado (Coord.), Claves de la alfabetización digital (35-40). Barcelona: Ariel.
Marín, I. y González-Piñal, R. (2011). Relaciones sociales en la sociedad de la información. Prisma Social, 6, 119-137. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3686079
Martínez, P. C. y Bermúdez, M. T. (2012). La brecha digital. Una nueva línea de ruptura para la educación social. RES. Educación Social, 14, 1-9. Recuperado de http://www.eduso.net/res/pdf/14/brecha_res_14.pdf
Moreno, M. D. (2008). Alfabetización digital. El pleno dominio del lápiz y el ratón. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 15(30), 137-146. Recuperado de http://www.revistacomunicar.com/verpdf.php?numero=30&articulo=30-2008-22
Ragnedda, M. y Muschert, G. W. (2013). The digital divide. The internet and social inequality in internacional perspective. New York: Routledge.
Robles, J. M., Molina, Ó. y De Marco, S. (2012). Participación política digital y brecha digital política en España. Un estudio de las desigualdades digitales. ARBOR Ciencia, pensamiento y cultura, 188(756), 795-810. doi: 10.3989/arbor.2012.756n401
Travieso, J. L. y Planella, J. (2008). La alfabetización digital como factor de inclusión social: Una mirada crítica. Uocpapers, 6, 1-9. Recuperado de http://www.uoc.edu/uocpapers/6/dt/esp/travieso_planella.pdf
Varela, J. (2015). La brecha digital en España. Estudio sobre la desigualdad postergada. Madrid: Comisión ejecutiva confederal de UGT. Secretaría de participación sindical e institucional. Recuperado de http://www.ugt.es/Publicaciones/BRECHADIGITAL_WEB.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: