Bibliographic Analysis of the Digital Divide and Literacy in New Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-2.9

Keywords:

Computer literacy, digital divide, digital inclusion.

Abstract

This article analyzes the digital divide in Spain from a bibliographic perspective, focusing on the digital literacy as a fundamental, pedagogical element. Educational interventions in new technologies have been the subject of analysis, both at an academic and institutional level. Many ideas and strategies have emerged from this analysis to carry out digital literacy projects. Thus, the present paper reflects the conceptualization and current situation of the digital divide, considering the interventions in digital literacy as an essential element in the process of digital inclusion. The article culminates with simple guidelines to implement this type of educational actions; these guidelines also intend to be a useful tool for the educators’ work in the field of literacy in new technologies.

Author Biography

Jesús De Benito-Castanedo, Profesional independiente

1 Máster oficial en Investigación e Innovación en Contextos Educativos por la Universidad de Cantabria y Diplomado en Educación Social por la Universidad del País Vasco. En mi trayectoria profesional, destaca el trabajo en diversas entidades de índole social, en el desempeño de tareas socio-educativas con diferentes colectivos. Por otro lado, colaboro como revisor en Revista Educare, donde publiqué en 2015 el artículo titulado “Derecho a la investigación y nuevas formas de difusión del conocimiento científico: El Open Access”.

References

Area, M., Gutiérrez, A. y Vidal, F. (2012). Alfabetización digital y competencias informacionales. Fundación Telefónica. Barcelona: Ariel. Recuperado de https://ddv.stic.ull.es/users/manarea/public/libro_%20Alfabetizacion_digital.pdf

Bawden, D. (2002). Revisión de los conceptos de alfabetización informacional y alfabetización digital. Anales de Documentación. 5, 361-408. Recuperado de http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2261

Casado, R. (2006). Alfabetización digital: ¿Qué es y cómo debemos entenderla? En R. Casado (Coord.), Claves de la alfabetización digital (pp. 51-55). Barcelona: Ariel.

Casado, R. y Díez, E. (2006). 13 claves de la alfabetización digital. En R. Casado (Coord.), Claves de la alfabetización digital (pp. 203-214). Barcelona: Ariel.

Castaño, C. (2008). La segunda brecha digital. Madrid: Cátedra.

Castaño, C., Martín, J., Martínez, J. L., Martínez-Espada, E. y Vázquez, S. (2009). Las generaciones tecnológicas en la segunda brecha digital. Un análisis de su incidencia sobre la incorporación efectiva de las mujeres a internet. Madrid: Observatorio e-igualdad.

Gobierno de España, Ministerio de Industria, Energía y Turismo. (2013). Agenda digital para España. España: Autor. Recuperado de http://www.agendadigital.gob.es/agenda-digital/recursos/Recursos/1.%20Versi%C3%B3n%20definitiva/Agenda_Digital_para_Espana.pdf

Lavilla, F. (2006). España Avanz@. En R. Casado (Coord.), Claves de la alfabetización digital (35-40). Barcelona: Ariel.

Marín, I. y González-Piñal, R. (2011). Relaciones sociales en la sociedad de la información. Prisma Social, 6, 119-137. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3686079

Martínez, P. C. y Bermúdez, M. T. (2012). La brecha digital. Una nueva línea de ruptura para la educación social. RES. Educación Social, 14, 1-9. Recuperado de http://www.eduso.net/res/pdf/14/brecha_res_14.pdf

Moreno, M. D. (2008). Alfabetización digital. El pleno dominio del lápiz y el ratón. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 15(30), 137-146. Recuperado de http://www.revistacomunicar.com/verpdf.php?numero=30&articulo=30-2008-22

Ragnedda, M. y Muschert, G. W. (2013). The digital divide. The internet and social inequality in internacional perspective. New York: Routledge.

Robles, J. M., Molina, Ó. y De Marco, S. (2012). Participación política digital y brecha digital política en España. Un estudio de las desigualdades digitales. ARBOR Ciencia, pensamiento y cultura, 188(756), 795-810. doi: 10.3989/arbor.2012.756n401

Travieso, J. L. y Planella, J. (2008). La alfabetización digital como factor de inclusión social: Una mirada crítica. Uocpapers, 6, 1-9. Recuperado de http://www.uoc.edu/uocpapers/6/dt/esp/travieso_planella.pdf

Varela, J. (2015). La brecha digital en España. Estudio sobre la desigualdad postergada. Madrid: Comisión ejecutiva confederal de UGT. Secretaría de participación sindical e institucional. Recuperado de http://www.ugt.es/Publicaciones/BRECHADIGITAL_WEB.pdf

Published

2017-04-17

How to Cite

Bibliographic Analysis of the Digital Divide and Literacy in New Technologies (J. De Benito-Castanedo , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-10. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.9

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Bibliographic Analysis of the Digital Divide and Literacy in New Technologies (J. De Benito-Castanedo , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-10. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.9

Comentarios (ver términos de uso)