Characteristics of Emotional Expression in Primary School Children and Its Management from the Perspective of the Teaching Staff

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-1.19

Keywords:

emotions, emotional expression, emotional education.

Abstract

The research aimed to characterize the emotional expression of primary school children, events linked to its manifestation and its management from the perspective of the teaching staff. For this descriptive exploratory study, a non-probabilistic sample of 53 teachers from various primary schools was conformed. The study was carried out by using the analysis of documents, interviews and observation, and implementing the content analysis for interpretation. Teachers identified a predominance of pleasant emotions in school, mainly joy. The main unpleasant emotions were anxiety and anger. In the school context, the unpleasant emotions were associated with the activities and the academic demands; in the family, with conflict and little family support, fundamentally. The principal drivers of pleasant emotions in school are the group acceptance, teacher professionalism and recreation; the latter is also present in the family, together with the support, dedication and harmonious coexistence. The professor says not to possess the necessary theoretical and methodological training to direct the emotional education of their students, although they recognize its importance. It is very important to provide a more solid training that allows them to know, understand and regulate their emotions as well as enhance the emotional development of their students, creating an emotional environment which facilitates the process of learning.

Author Biographies

María Domingas Cassinda-Vissupe, Universidad Pedagógica de Bié

 Profesora asistente de la Escuela Superior Pedagógica de Bié, Departamento de Ciencias de la Educación. Licenciada en Psicología, Máster en Psicología Médica.  Actualmente realiza sus estudios doctorales en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba. Ha publicado artículos y ha participado en eventos nacionales e internacionales relacionados con la psicoeducación, psicooncología y salud mental infanto-juvenil.

Lisandra Angulo-Gallo, Universidad Central Martha Abreu de Las Villas

Profesora asistente de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología. Licenciada en Psicología, Máster en Psicología Médica.  Ha publicado artículos y ha participado en eventos nacionales e internacionales relacionados con la psicoeducación, psicooncología y salud mental infanto-juvenil, obtuvo, además, un premio de la Academia de Ciencias de Cuba (CITMA).

Vivian Margarita Guerra-Morales, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas

rofesora titular de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología. Doctora en Ciencias Psicológicas, Máster en Psicología Médica y Psicología de la Salud. Ha publicado artículos y ha participado en eventos nacionales e internacionales relacionados con la psicoeducación, psicooncología y salud mental infanto-juvenil, obtuvo, además, un premio de la Academia de Ciencias de Cuba (CITMA).

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Published

2017-01-01

How to Cite

Characteristics of Emotional Expression in Primary School Children and Its Management from the Perspective of the Teaching Staff (M. D. Cassinda-Vissupe, L. Angulo-Gallo, & V. M. Guerra-Morales , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.19

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Characteristics of Emotional Expression in Primary School Children and Its Management from the Perspective of the Teaching Staff (M. D. Cassinda-Vissupe, L. Angulo-Gallo, & V. M. Guerra-Morales , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.19

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