Vocational Process of College Students in Statuses of Achievement and Academic Lagging: An Analysis from the Donald Super’s Evolutionary Approach
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-1.1Keywords:
Vocational process, academic lagging, achievement, vocational tasks, vocational factors, vocational maturity.Abstract
This article is based on an investigation whose main purpose was to analyze students’ vocational development in statuses of achievement and academic lagging in Bachelor’s Degree in Industrial Chemistry at the Universidad Nacional de Costa Rica, during 2014, by implementing Donald Super’s evolutionary approach. A naturalist paradigm, a design of collective case studies of four people (two students from each academic status), four data gathering tools (in-depth interviews, semi-structured interviews, in-depth discussion meetings, and observation), and the categorical thematic analysis method were applied. It was found that there are differences in the vocational process of the four cases studied when referring to one academic status or the other, where the category of achievement is more leaning trend to a better vocational performance, even though it is not a predictor of this; while the academic lagging presents more difficulties in its different vocational stages. Therefore, it is recommended not to neglect academic, vocational and personal-social support to any of both populations, considering their particularities related to the specific vocational processes and the evaluations they carry out during the career.
References
Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Paidós.
Anaya, D. (2004). Relación de la madurez vocacional con el rendimiento académico, la edad y el sexo. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15(1), 105-115. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11623/11082
Araújo, L. y Folha, O. (Diciembre, 2010). Ocupación humana y la práctica de los terapeutas ocupacionales en la Amazõnia en Pará: Una perspectiva fenomenológica. Revista chilena de terapia ocupacional, 10, 99-110. doi: 10.5354/0717-5346.2010.10564
Auster, C., y Auster, D. (1981). Factores influyentes en la decisión femenina de las carreras no tradicionales: El rol de la familia y los orientadores. La guía vocacional, 29, 253-263.
Badillo-Reyes, L., López-Castellanos, L. y Oritz-Ramírez, M. I. (Mayo-agosto, 2012). Valores laborales prioritarios en el personal de enfermería. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 20(2), 71-78. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2012/eim122c.pdf
Bayot, A., Del Rincón, B y Hernández., F. (Mayo, 2002). Orientación y atención a la diversidad: Descripción de programas y acciones en algunos grupos emergentes. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 8(1), 70-92. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v8n1/RELIEVEv8n1_2.pdf
Belmonte, M. (1998). Atención a la diversidad. I. Diseño de estrategias y evaluación formativa basada en el análisis de tareas. Bilbao: Ediciones Mensajero.
Boada, A. J., Di Alessio, M. A. y Millán, A. (2000). Conceptualización y operacionalización de variables vocacionales para el desarrollo de un sistema informatizado de asesoramiento para el ingreso a la educación superior. Recuperado de https://www.google.co.cr/?gws_rd=ssl - q=Conceptualización+y+operacionalización+de+variables+vocacionales+para+el+desarrollo+de+un+sistema+informatizado+de+asesoramiento+para+el+ingreso+a+la+educación+superior
Bortone, R. (Octubre-diciembre, 2009). Madurez vocacional y perfil de valores humanos en estudiantes universitarios. Educere, 13(47), 971-982. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/31486/4/articulo8.pdf
Boza, Á., y Toscano, M. (Enero-abril, 2012). Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: Aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(1) 125-142. Recuperado de www.ugr.es/~recfpro/rev161ART8.pdf
Castellano, M. E. (Octubre-diciembre, 2007). Efectos de talleres de madurez vocacional para estudiantes del primer año del ciclo diversificado. Educere, 11(39), 691-698. http://www.redalyc.org/pdf/356/35603914.pdf
Castillo, C. O., Reséndiz, E. y Romero, M. (2006). La orientación vocacional: Su importancia en la elección de opciones educativas, de nivel medio superior para alumnos de tercero de secundaria diurna (Tesis de licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional, México. Recuperado de http://orientacionenelnivelsecundaria.blogspot.com/2013/11/la-orientacion-vocacional-su.html
Chapman, R. (1991). La formación de sociedades complejas: El sureste de la península ibérica en el marco del mediterráneo occidental. Barcelona: Crítica.
Conchado, A., Cortés, A., Mora, J.-G. y Carot, J. M. (Setiembre-diciembre, 2012). Los valores laborales de los graduados en educación en España. Revista de Educación, 1(359), 1-16. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2010-359-095
Cordero, M., Gamboa., I y Palma, H. (2001). La oferta académica y los intereses vocacionales de los alumnos de estudios generales de la Universidad Nacional en el año 2000 (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
De Mézerville, G. (2004). Ejes de la salud metal: Los procesos de autoestima, dar y recibir afecto y adaptación al estrés. México: Trillas.
Diez-Martínez, E. y Ochoa, A. (2013). Análisis de la primera y segunda aspiración ocupacional en la adolescencia: Reflexiones sobre la importancia del papel de la escuela y la orientación educativa. Interacções, 9(26 Especial), 261-288. Recuperado de http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/3368/2694
Freeman, S. C. (Junio, 1993). Donald Super: A perspective on career development. Journal of Career Development, 19(4), 255-264. Recuperado de http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF01354628
Fuentes, S. (2011). Orientación sexual en la elección vocacional: Implicaciones y el rol de la persona profesional en orientación (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Católica, Costa Rica.
Galilea, V. (2010). Orientación vocacional. Recuperado de www.sie.es/crl/archivo_pdf/ORIENTACION%20VOCACIONAL.pdf
Garbanzo, G. M. (Enero-junio, 2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista de Educación, 31(1), 43-63. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44031103
González, J. P. (2003). Orientación profesional. Alicante: Club Universitario.
González, V. (2009). Autodeterminación y conducta exploratoria. Elementos esenciales en la competencia para la elección profesional responsable. Revista Iberoamericana de Educación, 51, 201-220. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3157584
Hayes, J. y Hopson, B. (1982). La orientación vocacional en la enseñanza media. Barcelona: Oikos-Tau.
Hernández, R., Fernández-Collado, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México D. F.: McGraw-Hill.
López, Á. R. (2003). La orientación como proceso: Teoría, técnica y práctica. Buenos Aires: Bonum.
Lorenzana, C., Ramírez, E., Robles, G., y Soto, M. (2004). Variables sociales y económicas que influyeron en la elección de carrera de las estudiantes de segundo nivel de la Carrera de Orientación en la Universidad Nacional en el 2004 (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Nacional, Costa Rica.
Monge, E. (2004). Implicaciones del inconsciente en la elección de la carrera de psicología, de dos grupos de jóvenes estudiantes: Un aporte psicoanalítico a la orientación vocacional (Tesis doctoral inédita). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Montero, P. (2005). Actualización del inventario de intereses vocacionales de F. F. kuder forma C, en estudiantes de II año de enseñanza media científico-humanista del gran Santiago (Tesis de grado). Universidad de chile, Chile. Recuperado de http://www.tesis.uchile.cl/tesis/uchile/2005/montero_p/sources/montero_p.pdf
Nava, G. (2000). El imaginario en torno a la elección de carrera. Una estrategia de intervención desde la perspectiva del psicoanálisis. México: Universidad Pedagógica Nacional.
Osipow, S. H. (1986). Teorías sobre elección de carrera. México. Trillas.
Parrino, M. (Diciembre, 2010). Deserción en el primer año universitario. Dificultades y logros. En X Colóquio Internacional sobre la Gestión Universitária en América del Sur (pp. 1-19). Recuperado de http://www.inpeau.ufsc.br/wp/wpcontent/BD_documentos/coloquio10/52.pdf
Pereira, M. T. (2015). Mediación docente de la orientación educativa y vocacional. San José, Costa Rica: Euned.
Pinzón, B. (2005). Madurez vocacional y satisfacción de los estudiantes (Tesis de maestría). Universidad Bolivariana de Zulia, Venezuela.
Repetto, E. y Gil, J. A. (2000). El programa de orientación “tu futuro profesional” y su evaluación. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 493-507. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/121161/113831
Rivas, F. (1998). Psicología vocacional: Enfoques del asesoramiento (3ª ed.). Madrid: Morata.
Rivas, F. (2003a). Asesoramiento vocacional. Teoría, práctica e instrumentación. Barcelona: Ariel.
Rivas, F. (Enero-abril, 2003b). Conducta y asesoramiento vocacional en la adolescencia. Papeles del Psicólogo, 23(84), 18-34. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/778/77808403.pdf?origin=publication_detail
Rodríguez, M. L. (1998). La orientación profesional. Barcelona: Ariel.
Rodríguez, M. L., Sandín, M. y Buisán, C. (2000). La conducta exploratoria: Concepto y aplicaciones en la orientación profesional. Revista de Educación, 321, 153-186. Recuperdo de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de%20educacion/articulosre321/re3211108137.pdf?documentId=0901e72b8125f29c
Romero, H. G. (2003). La orientación vocacional y los integrantes a la universidad. Congreso Latinoamericano de Educación Superor en el siglo XXI. Universidad Nacional, Argentina. Recuperado de http://conedsup.unsl.edu.ar/Download_trabajos/Trabajos/Eje_8_Sujetos_y_Practicas _Contextos_Crisis/Romero_Gonzalez_Horacio.PDF
Rosado, C. M. (Diciembre, 2012). Los intereses ocupacionales en la niñez: Importancia, implicaciones y recomendaciones en la consejería a nivel elemental. Cuaderno de Investigación en la Educación, 27, 151-160. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0B5iJW0WnvBXVUUJzYVctU09Ccnc/edit?pref=2&pli=1
Super, D. E. (1953). A theory of vocational development. American Psychologist, 8(5), 185-190. doi: http://dx.doi.org/10.1037/h0056046
Super, D. E. (1969, primavera). Vocational development theory. Persons, positions, and processes. The Counseling Psychologist, 1(1), 2-9. doi: http://dx.doi.org/10.1177/001100006900100101
Super, D. E. (1990). A life-span, life space approach to career development. En D. Brown, L. Brooks, & Associates (Eds.), Career choice and development (2a ed., pp. 197-261). San Francisco: Jossey-Bass.
Super, D. E., Crites, J. O, Hummel, R. C, Moser, H. P, Overstreet, P. L y Warnath, C. F. (1957). Vocacional development: A framework for research. Nueva York: Teachers Collee Press.
Super, D. E., Savickas, M. L. y Super, C. M. (1996). The life-span, life-space approach to careers. En D. Brown y L. Brooks (Eds.), Career choice and developend (3er ed). San Francisco, EEUU: Jossey-Bass Publishers.
Super D. E, Starishevsky, R, Matlin, N y Jordaan, J. P. (1963). Career development: Self-concept theory . Nueva York: Collage Entrange Examination Board.
Trotter, M. (1999). Cómo ayudar a sus hijos en la elección de carrera: Guía para padres y maestros. Mexico: Trillas.
Vázquez, F. (1994). Análisis de contenido categorial: Análisis temático. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
Villa, G. (2010). Instrumentos de observación y registro de los indicadores vocacionales para el portafolio vocacional del alumno fundamentado en la teoría tipológica de las carreras de Holland. Recuperado de http://docplayer.es/5667177-Instrumentos-de-observacion-y-registro-de-los-indicadores-vocacionales-para-el-portafolio-vocacional-del-alumno-fundamentado-en-la.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: