School Climate in the Engineering and Architecture Campus of a Mexican Public University: Students’ Perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-2.8

Keywords:

Learning context, classroom context, educational environment, classroom atmosphere.

Abstract

The objective of this research was to identify the school climate that prevails in the students of the faculty of Engineering and Architecture in a Mexican public University. This study was conducted in response to a need to take care of the recommendations of the agencies evaluating the educational programs. It was done with a quantitative approach, of a descriptive and correlational type with non-experimental transactional design. The studied dimensions of the school climate were: organization structure, functionality, pedagogical practices, climate between peer interaction and satisfaction. The data were collected using a Likert scale questionnaire, with a reliability of .880 of Cronbach’s Alpha coefficient and validity through confirmatory factorial analysis. The results obtained from the descriptive statistics pointed the favorable school climate in peer interaction and pedagogical practices. Organizational structure, however, was the lowest rated classroom climate dimension. ANOVA results showed significant statistical differences between the school climate and educational programs, the years that the students have remained in the university, the age and the school cycle. Pearson’s correlation analysis revealed weak and negative correlation between school climate and student age.

Author Biographies

María del Carmen Sandoval-Caraveo, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Licenciada en Administración por la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Maestra en Administración con especialidad en Dirección del Factor Humano por la Universidad del Valle de México. Doctora en Gestión Estratégica y Políticas de Desarrollo de la Universidad del Mayab en Yucatán, México. Profesora investigadora de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Miembro del Sistema Estatal de Investigadores del Estado de Tabasco. Reconocimiento del Perfil Deseable como profesora de tiempo completo por la Secretaría de Educación Pública. Académica Certificada en Administración por la Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración. Líder del Cuerpo Académico Innovación Educativa. Posee publicaciones de artículos en revistas indizadas nacionales e internacionales y capítulos de libros en editoriales de reconocido prestigio. En 2005 y 2015, la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco le otorgó el Reconocimiento al Mérito Académico y en 2016 el Reconocimiento al Mérito Científico.

Edith Georgina Surdez-Pérez, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Licenciada en Administración por la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Maestra en Administración con especialidad en Comercialización Estratégica por la Universidad del Valle de México. Doctora en Gestión Estratégica y Políticas de Desarrollo de la Universidad del Mayab en Yucatán, México. Profesora investigadora de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Miembro del Sistema Estatal de Investigadores del Estado de Tabasco. Reconocimiento del Perfil Deseable como profesora de tiempo completo por la Secretaría de Educación Pública. Académica certificada en Administración por la Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración. Miembro del Cuerpo Académico Gestión y Comportamiento Organizacional. Posee publicaciones de artículos en revistas indizadas nacionales e internacionales y capítulos de libros en editoriales de reconocido prestigio. En 1998, 2008 y 2016 la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco le otorgó el Reconocimiento al Mérito Académico.

Abraham Gerardo Pérez-Sandoval, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Licenciado en Contaduría Pública. Maestro en Administración por la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Profesor investigador de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Asesor de proyectos académicos del Programa de Desarrollo del Capital Humano para el Sector Energético de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. En 2014 obtuvo la medalla “Manuel Sánchez Mármol” por las calificaciones más altas de su generación en sus estudios de maestría. Logró mención honorífica en el examen de grado de maestría con la investigación “Satisfacción estudiantil sobre aspectos de calidad educativa en estudiantes universitarios”. Ha participado en congresos nacionales e internacionales.

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Published

2017-04-16

How to Cite

School Climate in the Engineering and Architecture Campus of a Mexican Public University: Students’ Perspectives (M. del C. Sandoval-Caraveo, E. G. Surdez-Pérez, & A. G. Pérez-Sandoval , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.8

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

School Climate in the Engineering and Architecture Campus of a Mexican Public University: Students’ Perspectives (M. del C. Sandoval-Caraveo, E. G. Surdez-Pérez, & A. G. Pérez-Sandoval , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.8

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