Environmental Education for Development and Sustainable Consumption in Chile. A Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-2.3Keywords:
Environmental education, development, consumption, sustainability, ChileAbstract
The objective of the following article is to carry out a review of the literature in academic texts and official documents resulting from various international conferences that deal with topics related to environmental education, sustainable development and sustainable consumption. A selection of the most important milestones in the evolution of environmental education is carried out, making a tour in history since 1949 from the first Research of Unesco, to the most recent summit Rio+20 in 2012; subsequently, the article will describe the actions for environmental education that Chile is performing according to the documentation, revised and existing national legislation, in school settings (formal education) and citizenship training (non-formal education). It is stated that the task of consumer education in Chile is only partially channeled by a government agency, which provides guidelines for responsible consumption. It is concluded with this review that in Chile the environmental education for sustainable consumption and development has a formed base that progresses slowly and that, in accordance with the revised documentation, should materialize to a greater extent, in projects and programs for the benefit of the country’s natural and social scene. Thus, it would also be relevant that there is a formal curriculum addition, where emphasis is placed on mandatory contents of environmental education and, in turn, a specialization of teachers in this discipline.References
Beltrán, L. (Enero-Abril, 2002). Nota crítica: Consumo sustentable como derecho-obligación para disfrutar de un medio ambiente sano. Región y Sociedad, 14(23), 191-196. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10202307
Casa de la Paz, Conama y Salazar, O. (1993). Manual de educación ambiental no formal. Santiago: Lom Ediciones.
CEPAL. (2012). Implementación de Rio+20. Recuperado de http://www.cepal.org/rio20/default.asp
Educación ambiental: Principio del desarrollo sustentable. (Abril-Junio, 2008). Innovación Educativa, 8(43), 77-84. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421221005
Gobierno de Chile, Ministerio Secretaría General de la República. (2010). Ley 19.300 Aprueba ley sobre bases generales del medio ambiente. Ministerio Secretaría General de la República http://www.leychile.cl/Navegar/index_html?idNorma=30667&idVersion=2010-11-13
González E. y Arias, M. Á. (Enero, 2009). La educación ambiental institucionalizada: Actos fallidos y horizontes de posibilidad. Perfiles educativos, 31(124), 58-68. Recuperado de http://www.journals.unam.mx/index.php/perfiles/article/view/18835
Gutiérrez, J. (1995). La educación ambiental: Fundamentos teóricos, propuestas de transversalidad y orientaciones extracurriculares. Madrid: La Muralla.
Hunt, D. y Johnson, C. (1998). Sistemas de gestión medioambiental. Principios y práctica. Colombia: McGraw-Hill.
Leal, P. (2010) Educación ambiental en Chile: Una necesidad ineludible. Una revisión bibliográfica. Educación y Humanidades 1(1), 07-26. Recuperado de http://educacionyhumanidades.ufro.cl/images/stories/pdf/primera/educacion_ambiental.pdf
Ministerio del Medio Ambiente (MMA), Gobierno de Chile. (2009). Política nacional de educación para el desarrollo sustentable. Recuperado de http://www.sinia.cl/1292/articles-46509_recurso_2.pdf
Ministerio del Medio Ambiente (MMA), Gobierno de Chile. (2013a). Sistema Nacional de Certificación Ambiental de Establecimientos Educacionales (SNCAE). Recuperado de http://www.mma.gob.cl/educacionambiental/1319/w3-propertyvalue-16354.html
Ministerio del Medio Ambiente (MMA), Gobierno de Chile. (2013b). Sistema Nacional de Certificación Ambiental de Establecimientos educacionales (SNCAE). Recuperado de http://www.mma.gob.cl/educacionambiental/1319/w3-propertyvalue-16435.html
Novo, M. (2003). La educación ambiental: Bases éticas conceptuales y metodológicas (3a ed.). Madrid: Universitas Editorial. Recuperado de https://edusouned.wikispaces.com/file/view/educacion_ambiental_texto_resumen.pdf
Oficina Internacional de Educación. (1968). The study of environment in school [El estudio del medio ambiente en la escuela]. Ginebra. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/policy/ICE_PDFs/R65.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1972). Declaration of the United Nations Conference on the Human Environment [Declaración de la conferencia de las Naciones Unidas sobre el medio humano]. Estocolmo. Recuperado de http://www.unep.org/Documents.Multilingual/Default.asp?DocumentID=97&ArticleID=1503&l=en
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1987). Desarrollo y cooperación internacional: Medio ambiente. Informe de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. Recuperado de http://www.un.org/es/comun/docs/?symbol=A/42/427
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1992). Declaración de Río sobre el medio ambiente y el desarrollo. Río de Janeiro: Autor. Recuperado de http://www.mma.gob.cl/1304/articles-55240_DeclaracionRio_1992.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2000). Asamblea General. Res/55/2. Declaración del Milenio. Recuperado de http://www.un.org/spanish/milenio/ares552.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2002a). Cumbre mundial sobre el desarrollo sostenible. Programa 21. Johannesburgo. Recuperado de http://www.cinu.org.mx/eventos/conferencias/johannesburgo/documentos/Agenda21/Programa21.htm#sec4
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2002b). Informe de la cumbre mundial sobre el desarrollo sostenible. Johannesburgo, Sudáfrica: Autor. Recuperado de http://www.cepal.org/rio20/noticias/paginas/6/43766/WSSD_Informe.ESP.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2012). Rio+20 Conferencia de las Naciones Unidas sobre desarrollo sostenible. El futuro que queremos. Recuperado de https://rio20.un.org/sites/rio20.un.org/files/a-conf.216-l-1_spanish.pdf.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (1975). La carta de Belgrado: Un marco general para la educación ambiental. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0001/000177/017772sb.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1978). Conferencia intergubernamental sobre educación ambiental, Informe final. París. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0003/000327/032763sb.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, (Unesco). Programa Internacional de Educación Ambiental (PNUMA). (1987). Educación ambiental: Módulo para entrenamiento de profesores de ciencias en servicio y de supervisores para escuelas secundarias (Serie Educación Ambiental, 8). Santiago de Chile: OREALC. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000792/079267so.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). (2007). 4° Reunión de expertos sobre consumo y producción sustentable de América Latina y el Caribe. Documento preparatorio para la reunión. Sao Paulo. Recuperado de http://www.un.org/esa/sustdev/marrakech/saopaulobgpaper2.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). (2012). UNEP The first 40 years. A narrative by Stanley Johnson [PNUMA, los primeros 40 años. Una narrativa por Stanley Johnson]. Recuperado de http://www.unep.org/pdf/40thbook.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). (2014). Eficiencia de recursos. Recuperado de http://www.pnuma.org/eficienciarecursos/Consumo Sostenible.php
Rivas, J. (1999). Intervención educativa desde la naturaleza. Madrid: CCS.
Servicio Nacional del Consumidor (SERNAC). (2014a). Recuperado de http://www.eduglobal.cl/2014/09/09/sernac/
Servicio Nacional del Consumidor (SERNAC). (2014b). Servicio Nacional del Consumidor. Guía del consumidor responsable. Recuperado de http://archive-cl.com/cl/s/sernac.cl/2014-01-02_3452591_5/Servicio_Nacional_del_Consumidor_Gu%C3%ADa_del_Consumidor_Responsable/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: