How to Envision Critical Ethnography within Qualitative Research?

Authors

  • Ileana Vargas-Jiménez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-2.25

Keywords:

Qualitative research, critical ethnography, origin, trends of research, inquiry.

Abstract

In the first place, the article intends to get closer to what qualitative research is. Subsequently, throughout reflection, ethnography is considered in more detail, and, for this, its origin and foundations are mentioned. Then, the results of several investigations are disclosed as well as some trends of research in critical ethnography are indicated. The author wants to rescue the fact that from the bibliographical search carried out there was a case illustrating what critical ethnography is and how it is linked to research. The main conclusions highlighted that critical ethnography works not only to listen to complaints in a critical and reflective way, but to vigorously denounce, respecting the voices and approaches: this is what critical ethnography tries to rescue from its participants through their stories and experiences.

Author Biography

Ileana Vargas-Jiménez, Universidad Nacional

Doctora en Educación por la Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica, Máster en Administración Educativa por la Universidad de New México, Estados Unidos. Investigadora y profesora en la División de Educación para el Trabajo. Fue directora de la División de Educación para el Trabajo del Centro de Investigación y Docencia en Educación. Exdecana del Centro de Investigación y Docencia en Educación. Actualmente es representante del sector académico en el Consejo Universitario de la Universidad Nacional. Posee varias publicaciones entre libros y artículos  de revistas científicas.

References

Anderson, G. L. (1989, otoño). Critical Ethnography in Education: Origins, Current Status, and New Directions [Etnografía crítica en educación: Orígenes, actualidad y nuevas tendencias]. Review of Educationa Research, 59(3), 249-270. Recuperado de http://www.cedu.niu.edu/~walker/research/Ethnography%20Critical.pdf

Denzin, N. K. y Lincoln Y. S. (2005). Introduction. The Discipline and Practice of Qualitative Research [Introducción, la disciplina y la práctica de la investigación cualitativa]. En Denzin, N. K. y Lincoln Y. S. (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative. [Manual de investigación cualitativa] (pp.1-32). Research. London, UK: Sage.

Fine, M. y Weis, L. (2005). Compositional Studies, in Two Parts. Critical Theorizing and Analysis on Social (In) Justice. [Estudios compuestos en dos partes: Teoría crítica y análisis en justicia social]. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research [Manual de investigación cualitativa] (pp. 65-84). London, UK: Sage.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (2ª ed.). Madrid: Morata.

Guba, E. G. y Lincoln, I. S. (2005). Paradigmatic Controversies, Contradictions, and Emerging Confluences Justice [Controversias paradigmáticas, contradicciones y confluencias emergentes en justicia]. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research [Manual de investigación cualitativa] (pp. 191-215). London, UK: Sage.

Hernández, R., Fernández, C. y Batista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana Editores.

Jordan, S. y Yeomans, D. (1995). Critical Ethnography: Problems in Contemporary Theory and Practice Justice [Etnografía crítica: Problemas contemporáneos. Teoría y práctica de justicia]. British Journal of Sociology of Education, 16(3), 389-408. doi: http://dx.doi.org/10.1080/0142569950160307

Kearney, M.-L. (2009). Chapter 1 Higher Education, Research and Innovation: Charting the Course of the Changing Dynamics of the Knowledge Society Justice [Capítulo 1 Educación superior, investigación e innovación: Curso Retos dinámicos de la sociedad del conocimiento con justicia social]. En V. L. Meek, U.et Teichler y M.-L. Kearney (Eds.), Higher Education, Research and Innovation: Changing Dynamics Justice [Educación superior, investigación e innovación: Cambios dinámicos y justicia] (pp. 7-23). Kassel, Alemania: International Centre for Higher Education Research Kassel. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001830/183071E.pdf

Kincheloe, J. L. y McLaren, P. (2005). Rethinking Critical Theory and Qualitative Reserarch [Repensar la teoría crítica y la investigación cualitativa]. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research [Manual de investigación cualitativa] (pp. 303-342). London, UK: Sage.

Madison, D. S. (2004). Critical Ethnography. Method, Ethics, and Perforamance (Introduction) [Etnografía crítica. Método, ética y ejecución (Introducción)]. USA: Sage.

Madison, D. S. (2005). Critical Ethnography As Street Performance. Reflections of Home, Race, Murder, and Justice [Etnografía crítica por ejemplo la ejecución en la calle. Reflexiones del hogar, raza, muerte y justicia]. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research [Manual de investigación cualitativa] (pp. 537-545). London, UK: Sage.

Martínez, M. (1999). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. México: Trillas.

Montero, M. (1984). La investigación cualitativa en el campo educativo. La Educación: Revista Interamericana de Desarrollo Educativo, 28(96), 19-31.

Street, S. (2003). Representación y reflexividad en la (auto) etnografía crítica: ¿Voces o diálogos? Nómadas, 18, 72-79. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3991991

Published

2015-11-03

How to Cite

How to Envision Critical Ethnography within Qualitative Research? (I. Vargas-Jiménez , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.25

Issue

Section

Essays (Peer Reviewed Section)

How to Cite

How to Envision Critical Ethnography within Qualitative Research? (I. Vargas-Jiménez , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.25

Comentarios (ver términos de uso)