Management Strategies in Basic Education and Participation of Parents

Authors

  • Johel Furguerle-Rangel Ministerio del Poder Popular para la Educación, Venezuela, Bolivarian Republic of
  • José Gregorio Pacheco-Barrio Ministerio del Poder Popular para la Educación, Venezuela, Bolivarian Republic of
  • Alba Hernández Ministerio del Poder Popular para la Educación, Venezuela, Bolivarian Republic of
  • Gilberto Bastidas-Pacheco Universidad de Carabobo, Venezuela, Bolivarian Republic of

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-2.1

Keywords:

Educational management, management strategies, basic education, management, participation of mothers and fathers

Abstract

In the educational process it is necessary to use management paradigms and active participation of parents. The objective was to determine the use of management strategies by the director of basic education and participation of parents in the educational process. It is a descriptive, transversal and field study, whose instrument was a questionnaire of 26 closed-questions.   The sample comprised 16 directors, 52 teachers and 62 parents. For most managers and faculty the technique of brainstorming, involvement in decision-making, continues knowledge management and radical change are crucial in the educational process of children.   But mothers and fathers believe that managerial groups do not use strategies properly except for reengineering.   The mother and fathers are mainly involved in education management but not in the learning process. It is recommended the deepening of policy management training teaching force, through continuous training provided by the government and the promotion of family participation in the teaching-learning process of children.

Author Biographies

Johel Furguerle-Rangel, Ministerio del Poder Popular para la Educación

Docente del Ministerio del Poder Popular para la Educación. Docente invitado de la Maestría Docencia para la Educación Superior y Administración de la Educación Básica y Doctorado en Ciencias de la Educación Universidad Experimental Rafael María Baralt. Línea de investigación: Gerencia educativa.

José Gregorio Pacheco-Barrio, Ministerio del Poder Popular para la Educación

Docente-director de la Unidad Educativa Monseñor Dr. Estanislao Carrillo adscrito al DEL. Docente invitado de la Maestría docencia para la Educación Superior y Administración de la Educación Básica Universidad Experimental Rafael María Baralt. Tutor, asesor y jurado de trabajos especiales de grado. Línea de investigación: Gerencia educativa.

Alba Hernández, Ministerio del Poder Popular para la Educación

Decana de la Facultad de Postgrado de la Universidad Valle de Momboy. Coordinadora de Investigación Universidad Valle de Momboy. Docente de Postgrado en la Carrera Ingeniería de Computación Universidad Valle de Momboy.

Gilberto Bastidas-Pacheco, Universidad de Carabobo

Docente e investigador del Departamento de Salud Pública, Escuela de Salud Pública y Desarrollo Social, Universidad de Carabobo. Master en Protozoologia, Master en Gerencia de la Educación y Doctor en Parasitología. Lineas de investigación: Salud pública y gerencia educativa. Autor para correspondencia.

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Published

2016-04-12

How to Cite

Management Strategies in Basic Education and Participation of Parents (J. Furguerle-Rangel, J. G. Pacheco-Barrio, A. Hernández, & G. Bastidas-Pacheco , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.1

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Management Strategies in Basic Education and Participation of Parents (J. Furguerle-Rangel, J. G. Pacheco-Barrio, A. Hernández, & G. Bastidas-Pacheco , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.1

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