Management Strategies in Basic Education and Participation of Parents
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-2.1Keywords:
Educational management, management strategies, basic education, management, participation of mothers and fathersAbstract
In the educational process it is necessary to use management paradigms and active participation of parents. The objective was to determine the use of management strategies by the director of basic education and participation of parents in the educational process. It is a descriptive, transversal and field study, whose instrument was a questionnaire of 26 closed-questions. The sample comprised 16 directors, 52 teachers and 62 parents. For most managers and faculty the technique of brainstorming, involvement in decision-making, continues knowledge management and radical change are crucial in the educational process of children. But mothers and fathers believe that managerial groups do not use strategies properly except for reengineering. The mother and fathers are mainly involved in education management but not in the learning process. It is recommended the deepening of policy management training teaching force, through continuous training provided by the government and the promotion of family participation in the teaching-learning process of children.References
Albornoz, O. (2000). La gerencia del conocimiento y la competitividad académica en la educación superior. Recuperado de http://artemisa.unicauca.edu.co/~mendoza/GerenciaConocimiento_EducacionSuperior.pdf
Anderson, N. L., Koniak-Griffin, D., Keenan, C. K. , Uman, G., Duggal B. R. y Casey, C. (1999, otoño). Evaluating the outcomes of parent-child family life education [Evaluacion de los resultados de padres e hijos en educación para la vida familiar]. Scholarly Inquiry for Nursing Practice, 13(3), 211-234. Recuperado de http://www.researchgate.net/publication/12686581_Evaluating_the_outcomes_of_parent-child_family_life_education
Azuaje, M. (2011). Estrategias gerenciales del accionar directivo y docente, aplicadas en el proceso de comunicación unidad educativa estadal Libertador Simón Bolívar, Parroquia Juárez, estado Lara (Trabajo de grado inédito). Universidad Pedagógica Experimental Libertador UPEL, Barquisimeto.
Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: Dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re339/re339a08.pdf
Borjas, F. y Vera, L. (2008). Funciones gerenciales del director de las escuelas bolivarianas. Negotium. 11(4), 70-103. Recuperado de http://www.revistanegotium.org.ve/pdf/11/Art4.pdf
Bravo, J. (2013). Programa de estrategias gerenciales para mejorar el clima organizacional en educación media general (Trabajo de grado inédito). Universidad Pedagógica Experimental Libertador UPEL. Barquisimeto.
Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina (la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B). Santiago de Chile. Recuperado de https://docs.google.com/document/d/1XTE9Vmtdab_d42Ub1Bfeo5rOZLV_CrxN1GHxrbTxP7k/edit?hl=en_US
Carrero, N. Y. (Junio-agosto, 2015). Estrategias gerenciales para la consolidación en la toma de decisiones del personal directivo. Revista Gestión Gerencial –eCOBAIND, 2(5), 8-18.
Castells, M. (2007). Communication, power and counter-power in the network society [Comunicación, poder y contrapoder en la red social]. International Journal of Communication. 1, 238-266. Recuperado de http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/46/35
Cuello, M. (2015). Acciones gerenciales motivacionales para el mejoramiento del clima organizacional. Revista Gestión Gerencial –eCOBAIND, 2(5), 56-69.
Delgado, M. (1995). La organización de la escuela como ecosistema social. En M. L. Delgado y O. Sáenz (Coords.), Organización escolar: Una perspectiva ecológica (pp. 69-90). Alcoy: Marfil.
Eslava, J. (2000). Empowerment en la gestión gerencial [Empoderamiento en la gestion gerencial]. Recuperado de http://www.degerencia.com/articulo/empowerment_en_la_gestion_gerencial
Flamey, G., Gubbins, V. y Morales, F. (1999). Los centros de padres y apoderados: Nuevos actores en el control de la gestión escolar. Santiago de Chile: CIDE.
Guilarte, M. (2001). Bases teóricas de la gerencia del conocimiento y su en la PYME. Recuperado de http://www.oocities.org/es/astridpernia/hwct/T3/infografia2.htm
Heller, M. (24-28 de enero, 1994). El arte de mediar con todo el cerebro. En Creatividad. Reto y compromiso con la escuela de hoy. Primer Encuentro Nacional de Docentes e Investigadores en Creatividad (pp. 13-15). Maracay, Venezuela.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
Marcano, N. y Finol de Franco, M. (2007). Competencias personales y gerenciales de los directores y subdirectores de las escuelas básicas. Revista Venezolana de Gerencia. 12(39), 410-430. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29014474006
Martín-Moreno, Q. (2000). Bancos de talento. Participación de la comunidad en los centros docentes. Madrid: Sanz y Torres.
Montero, M. (2003). Teoría y práctica de la psicología comunitaria. La tensión entre comunidad y sociedad. Buenos Aires: Paidós.
Muñoz, W. (13-15 de setiembre de 2010). Acceso y permanencia en una educación de calidad. Estrategias de estimulación del pensamiento creativo de los estudiantes en el área de educación para el trabajo en la III etapa de educación básica. En Congreso Iberoamericano de Educación. Metas 2021 (pp. 1-19). Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/ACCESO/R1658_Wilmar.pdf
Ohmae, K. (2005). El próximo escenario global. Desafíos y oportunidades en un mundo sin fronteras. Bogatá: Editorial Norma.
Osborn, A. y Milbank, J. (1992). Efectos de la educación infantil. Madrid: La Muralla.
Parra, J. (2004). La participación de los padres y de la sociedad circundante en las instituciones educativas. Tendencias Pedagógicas, 9, 165-188. Recuperado de http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2004_09_07.pdf
Pérez, D. D. (2015). Estrategias gerenciales para el crecimiento profesional en los docentes. Revista Gestión Gerencial –eCOBAIND, 2(5), 26-38. Recuperado de http://issuu.com/cobaind/docs/vol_2_-_n_5_-_junio_2015_edit_esp
Pérez, M. (2005). Relación entre el liderazgo del gerente educativo y la interacción escuela comunidad (Tesis de maestría inédita). Cabimas. Universidad Experimental Rafael María Baralt, Zulia, Venezuela.
Purkey, S. y Smith, M. (1983). Effective schools: A review [Las escuelas efectivas: Una revisión]. The Elementary School Journal, 83(4), 426-454. doi: http://dx.doi.org/10.1086/461325
Reca, L. y Ávila, P. (1998). Escuela y familia. Una revisión del estado del arte (Informe final preparadado para el Programa de las 900 escuelas). División de Educación General. Santiago, Chile: Ministerio de Educación.
Salazar, M. A. (Julio, 2006). El liderazgo transformacional ¿Modelo para organizaciones educativas que aprenden? UNIrevista, 1(3), 1-12. Recuperado de http://www.tutores.escasto.ipn.mx/mariogerardoricardo/files/2012/02/LIDERAZGO-TRANSFORMACIONAL-EJEMPLO4.pdf
Sander, B. (1995). Nuevas tendencias en la gestión educativa: Democracia y calidad. Recuperado de http://www.educando.edu.do/files/4313/4643/1519/NUEVAS_TENDENCIAS_EN_LA_GESTIN_EDUCATIVA.pdf
Sañudo, L. (2006). El proceso de significación de la práctica como sistema complejo. En R. Perales (Coord.), La significación de la práctica educativa (pp. 19-54). México: Paidós.
Schavino, N. (2012). La complementariedad gerencial en contextos organizacionales complejos. Revista Honoris Causa, 3, 11-12.
Scheerens, J. y Bosker, R. (1997). The foundations of educational effectiveness [Los fundamentos de la eficiencia educativa]. Oxford, Pergamon Press.
Senge, P. (1998). La quinta disciplina. México: Editorial Trillas.
Tamayo, M. (2009). El proceso de la investigación científica. Incluye evaluación y administración de proyectos de investigación. México: Limusa.
Tedesco, J. (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Torres, Y. (2012). Estrategias gerenciales para la integración de padres y representantes a las actividades escolares de los alumnos de educación primaria de la unidad educativa Queipa, San Diego, estado Carabobo (Tesis de maestría). Universidad de Carabobo, Carabobo. Recuperado de http://www.riuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/123456789/954/1/Y.Torres.pdf
Unesco. (2011). Integrated strategic planning framework for teacher education and development in South Africa, 2011-2025 [Marco de planificación estratégica integrada para la formación del profesorado y el desarrollo en Sudáfrica]. EEUU: The Departments of Basic Education and Higher Education and Training. Recuperado de http://www.dhet.gov.za/Teacher%20Education/Technical%20Report%20-%20Intergrated%20Strategic%20Planning%20Framework%20for%20Teacher%20Education%20and%20Development%20In%20SA,%2012%20Apr%202011.pdf
Wenger, E., McDermott, R. y Snvder, W. (2002). A guide to managing knowledge. Cultivating communities of practice [Una guía para la gestión del conocimiento. Cultivando la práctica en comunidades]. Cambridge, Ma: Harvard Business School Press.
Zeus, P. y Skiffington, S. (2002). Guía completa de coaching en el trabajo. España: Editorial McGraw-Hill.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: