Sex Education and Gender in Mexican Elementary Schools: What Do Textbooks and Teachers Have to Say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-2.11

Keywords:

Sex Education, Gender, Curriculum, Primary School Teacher, Professional Training.

Abstract

The aim of this research was to review and analyze, from a gender perspective, the sexuality and gender contents included in the textbooks of Natural Sciences, Civics, and Ethics for the fourth, fifth and sixth grade of elementary school; this was done to point out the strengths and weaknesses on how to address these issues. We, likewise, inquired about teacher training in sexuality and gender topics, for which we relied on the testimony of four interviews with primary school teachers from Quintana Roo and Yucatán (two states of the Mexican southeast): two of them were from fifth grade, and two others were from sixth grade. The results showed that the contents of the textbooks reduce the sexuality topic to reproduction, and they do not include eroticism, which is considered relevant in the approach to comprehensive sexuality education. Similarly, these contents transmit heteronormative ideas regarding emotional bonds, and do not fully incorporate the gender perspective, since they fail to denounce the inequality between men and women. Teacher training is deficient and it emphasizes the effect of the hidden curriculum, as stereotypes and prejudices of gender and sexuality are being transmitted.

 

Author Biographies

Adriana Leona Rosales-Mendoza, Universidad Pedagógica Nacional

Doctora en Ciencias Antropológicas, UAM. Profesora-investigadora Titular C, Universidad Pedagógica Nacional. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Nivel 2. Temas de investigación: educación, género, sexualidad, derechos humanos, migración, poblaciones mayas Quintana Roo, Yucatán y Campeche.

Fernando Salinas-Quiroz, Universidad Pedagógica Nacional

Doctor en Psicología, UNAM. Profesor-investigador Titular A, Universidad Pedagógica Nacional. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Nivel candidato. Temas de investigación: educación, parentalidad, desarrollo infanto-juvenil, género y sexualidad.

References

Cano, A. (2007). Cognición en el adolescente según Piaget y Vygotski. ¿Dos caras de la misma moneda? Boletim Academia Paulista de Psicologia, 27(2), 148-166. doi: https://doi.org/10.4067/s0718-22362004000200004

Dávila, O. (2004). Adolescencia y juventud: De las nociones a los abordajes. Última Década, 12(21), 83-104. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/udecada/v12n21/art04.pdf

Díaz, Á. (2006). La educación en valores. Avatares del curriculum formal, oculto y los temas transversales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1), 1-16- Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15508101

Freud, S. (1989). Teorías sexuales de los niños. En S. Freud (Aut.), Sexualidad infantil y neurosis (pp. 15-31). México: Alianza Editorial.

Freud, S. (1994). La sexualidad infantil. En S. Freud (Aut.), Tres ensayos para una teoría sexual (pp. 40-71). México: Alianza Editorial.

México Gobierno de la República. (2015). Estrategia nacional para la prevención del embarazo en adolescentes. Recuperado de http://www.sedesol.gob.mx/work/models/SEDESOL/PDF/ENAPEA_0215.pdf

Moliner, M. (2000). Diccionario de uso del español. Madrid: Editoral Gredos.

Parga, L. (2008). La construcción de los estereotipos del género femenino en la escuela secundaria. México: UPN.

Rosales, A. L. (2010). Sexualidades, cuerpo y género en culturas indígenas y rurales. México: UPN. Recuperado de http://editorial.upnvirtual.edu.mx/index.php/9-publicaciones-upn/136-sexualidades-cuerpo-y-genero-en-culturas-indigenas-y-rurales

Rosales, A. L. (2011). Sexualidad, derechos y violencia. Enfoques y conceptos para la enseñanza. México: UPN. Recuperado de http://www.cetis114.edu.mx/TUTORIAS_2014/IGUALDAD%20DE%20GE%CC%80NERO%20Y%20PREVENCION%20DE%20LA%20VIOLENCIA/IGUALDAD%20DE%20GENERO/LIBROS%20PDF/Sexualidad,%20derechos%20y%20violencia.pdf

Rubio, E. (1994). Introducción al estudio de la sexualidad humana. En Consejo Nacional de Población (Ed.), Antología de la sexualidad humana, I (pp.17-46). México: Porrúa.

Salinas-Quiroz, F. (2014). Dificultades resistenciales y contrarresistenciales en el tratamiento de niños latentes. Revista Chilena de Psicoanálisis, 31(2), 161-169. Recuperado de http://www.apch.cl/2012/images/stories/documentos/revista/vol31dic/Salinas%20dificultades.pdf

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014a). Ciencias naturales. Cuarto Grado (4a Ed.). México: Autor. Recuperado de http://descargas.cicloescolar.com/ciencias-naturales-cuarto-grado-2016-2017-pdf/

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014b). Ciencias naturales. Quinto Grado (3ª Ed.). México: Autor. Recuperado de http://librossep.com/ciencias-naturales-libro-texto-quinto-grado-2016-2017-pdf/

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014c). Formación cívica y ética (4ª Ed.). México: Autor. Recuperado de http://librossep.com/formacion-civica-etica-libro-texto-cuarto-grado-2016-2017-pdf/

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014d). Formación cívica y ética (5ª ed.). México: Autor. Recuperado de http://librossep.com/formacion-civica-etica-libro-texto-quinto-grado-2016-2017-pdf/

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014e). Formación Cívica y Ética. Sexto Grado. México: Autor. Recuperado de http://librossep.com/formacion-civica-etica-libro-texto-sexto-grado-2016-2017-pdf/

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014f). Ciencias Naturales, Sexto Grado (3ª ed.). México: Autor. Recuperado de http://librossep.com/ciencias-naturales-libro-texto-sexto-grado-2016-2017-pdf/

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2015). Agenda sectorial de educación integral de la sexualidad, con énfasis en la prevención del embarazo en adolescentes (documento inédito). México: Secretaría de Educación Pública, Subsecretaría de Planeación y Evaluación de Política Educativas, Dirección General Adjunta de Igualdad de Género.

Published

2017-04-19

How to Cite

Sex Education and Gender in Mexican Elementary Schools: What Do Textbooks and Teachers Have to Say? (A. L. Rosales-Mendoza & F. Salinas-Quiroz , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Sex Education and Gender in Mexican Elementary Schools: What Do Textbooks and Teachers Have to Say? (A. L. Rosales-Mendoza & F. Salinas-Quiroz , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.11

Comentarios (ver términos de uso)