Sex Education and Gender in Mexican Elementary Schools: What Do Textbooks and Teachers Have to Say?
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-2.11Keywords:
Sex Education, Gender, Curriculum, Primary School Teacher, Professional Training.Abstract
The aim of this research was to review and analyze, from a gender perspective, the sexuality and gender contents included in the textbooks of Natural Sciences, Civics, and Ethics for the fourth, fifth and sixth grade of elementary school; this was done to point out the strengths and weaknesses on how to address these issues. We, likewise, inquired about teacher training in sexuality and gender topics, for which we relied on the testimony of four interviews with primary school teachers from Quintana Roo and Yucatán (two states of the Mexican southeast): two of them were from fifth grade, and two others were from sixth grade. The results showed that the contents of the textbooks reduce the sexuality topic to reproduction, and they do not include eroticism, which is considered relevant in the approach to comprehensive sexuality education. Similarly, these contents transmit heteronormative ideas regarding emotional bonds, and do not fully incorporate the gender perspective, since they fail to denounce the inequality between men and women. Teacher training is deficient and it emphasizes the effect of the hidden curriculum, as stereotypes and prejudices of gender and sexuality are being transmitted.
References
Cano, A. (2007). Cognición en el adolescente según Piaget y Vygotski. ¿Dos caras de la misma moneda? Boletim Academia Paulista de Psicologia, 27(2), 148-166. doi: https://doi.org/10.4067/s0718-22362004000200004
Dávila, O. (2004). Adolescencia y juventud: De las nociones a los abordajes. Última Década, 12(21), 83-104. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/udecada/v12n21/art04.pdf
Díaz, Á. (2006). La educación en valores. Avatares del curriculum formal, oculto y los temas transversales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1), 1-16- Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15508101
Freud, S. (1989). Teorías sexuales de los niños. En S. Freud (Aut.), Sexualidad infantil y neurosis (pp. 15-31). México: Alianza Editorial.
Freud, S. (1994). La sexualidad infantil. En S. Freud (Aut.), Tres ensayos para una teoría sexual (pp. 40-71). México: Alianza Editorial.
México Gobierno de la República. (2015). Estrategia nacional para la prevención del embarazo en adolescentes. Recuperado de http://www.sedesol.gob.mx/work/models/SEDESOL/PDF/ENAPEA_0215.pdf
Moliner, M. (2000). Diccionario de uso del español. Madrid: Editoral Gredos.
Parga, L. (2008). La construcción de los estereotipos del género femenino en la escuela secundaria. México: UPN.
Rosales, A. L. (2010). Sexualidades, cuerpo y género en culturas indígenas y rurales. México: UPN. Recuperado de http://editorial.upnvirtual.edu.mx/index.php/9-publicaciones-upn/136-sexualidades-cuerpo-y-genero-en-culturas-indigenas-y-rurales
Rosales, A. L. (2011). Sexualidad, derechos y violencia. Enfoques y conceptos para la enseñanza. México: UPN. Recuperado de http://www.cetis114.edu.mx/TUTORIAS_2014/IGUALDAD%20DE%20GE%CC%80NERO%20Y%20PREVENCION%20DE%20LA%20VIOLENCIA/IGUALDAD%20DE%20GENERO/LIBROS%20PDF/Sexualidad,%20derechos%20y%20violencia.pdf
Rubio, E. (1994). Introducción al estudio de la sexualidad humana. En Consejo Nacional de Población (Ed.), Antología de la sexualidad humana, I (pp.17-46). México: Porrúa.
Salinas-Quiroz, F. (2014). Dificultades resistenciales y contrarresistenciales en el tratamiento de niños latentes. Revista Chilena de Psicoanálisis, 31(2), 161-169. Recuperado de http://www.apch.cl/2012/images/stories/documentos/revista/vol31dic/Salinas%20dificultades.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014a). Ciencias naturales. Cuarto Grado (4a Ed.). México: Autor. Recuperado de http://descargas.cicloescolar.com/ciencias-naturales-cuarto-grado-2016-2017-pdf/
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014b). Ciencias naturales. Quinto Grado (3ª Ed.). México: Autor. Recuperado de http://librossep.com/ciencias-naturales-libro-texto-quinto-grado-2016-2017-pdf/
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014c). Formación cívica y ética (4ª Ed.). México: Autor. Recuperado de http://librossep.com/formacion-civica-etica-libro-texto-cuarto-grado-2016-2017-pdf/
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014d). Formación cívica y ética (5ª ed.). México: Autor. Recuperado de http://librossep.com/formacion-civica-etica-libro-texto-quinto-grado-2016-2017-pdf/
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014e). Formación Cívica y Ética. Sexto Grado. México: Autor. Recuperado de http://librossep.com/formacion-civica-etica-libro-texto-sexto-grado-2016-2017-pdf/
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014f). Ciencias Naturales, Sexto Grado (3ª ed.). México: Autor. Recuperado de http://librossep.com/ciencias-naturales-libro-texto-sexto-grado-2016-2017-pdf/
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2015). Agenda sectorial de educación integral de la sexualidad, con énfasis en la prevención del embarazo en adolescentes (documento inédito). México: Secretaría de Educación Pública, Subsecretaría de Planeación y Evaluación de Política Educativas, Dirección General Adjunta de Igualdad de Género.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: