Management Strategies of a Higher Engineering Institution: Impacts of Its Application
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-1.3Keywords:
Teaching staff, school management, HR management, academic tierAbstract
The present investigation aims to expose the implementation of a management strategy, in which the objective was to strengthen the academic staff profile, guide professors in an educative context of a high education institution, and help their professional development, so that to contribute positively in the training of university students. For that purpose, it was necessary that the educative institution had an administrative-academic management that favored the integration of professors with the necessary profile for the formation of the university students. This work was based on the analysis of SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, and threats) results and polls carried out with the studied population allowing the implementation of a strategy. This, in turn, allowed the application of a theoretical-methodological system, having as a result the increase from 32% to 58% in the recognition of professors with an ideal profile, awarded by the “Programa para el Desarrollo Profesional Docente” (PRODEP), and an increment from 12% to 31% of the professor-researcher participation in the “Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología”.
References
Barrantes-Montero, L. G. (Setiembre-diciembre, 2015). Cómo orientar la formación del personal docente nuevo hacia la adquisición de un paradigma sistémico. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-10. doi: https://doi.org/10.15359/ree.19-3.22
Bozu, Z. y Canto, P. J. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: Competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2)87-97. Recuperado de http://refiedu.webs.uvigo.es/Refiedu/Vol2_2/REFIEDU_2_2_4.pdf
Consejo de acreditación de la enseñanza de la ingeniería (CACEI). (2015). Misión y visión. Recuperado de http://cacei.org.mx/index.php/nosotros/mision-y-vision
Chebaud, G. (Enero-junio, 2007). Organizational culture and identity. Hospitalidad ESDAI, 11, 25-45.
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). (2014). Sistema nacional de investigadores. México: Autor. Recuperado de http://www.conacyt.mx/index.php/el-conacyt/sistema-nacional-de-investigadores
De León, D. D. J. (2010). Evaluación integral de competencias en ambientes virtuales de aprendizaje. Una aproximación a la evaluación del aprendizaje. Guadalajara: México: Universidad de Guadalajara. Recuperado de http://148.208.122.79/mcpd/descargas/Materiales_de_apoyo_3/DeLeon_criterios%20Eva.pdf
Dimas, M. I., Torres, A. y Castillo, J. A. (Setiembre-diciembre, 2012). Hacia el perfeccionamiento institucional de los cuerpos académicos en la
Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Revista Electrónica Educare, 16(3), 181-202. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/1941/194124728013/
Dimas, M. I., Palomares, M. B., Torres, A. y Escamilla, J. Á. (2013). Gestión académico-administrativa, dupla que beneficia al fortalecimiento de la planta académica de una dependencia de educacion superior. En FIME (Ed.), VIII Congreso de Ingeniería Industrial y de Sistemas (pp. 210-217). San Nicolás de los Garza: FIME. Recuperado de http://www.fime.uanl.mx/RevistaIndustrialYSistemas/recursos/19.pdf
Dimas, M. I., Palomares, M. B. E., Treviño, A. y Salazar, B. L. (2013). Gestión académico-administrativa. Factor clave en la evaluación de una dependencia de educación superior. En Universidad Veracruzana (Ed.), Casos y experiencias compartidas en las ciencias (pp. 231-236). Veracruz, México: Universidad Veracruzana. Recuperado de http://promep.sep.gob.mx/archivospdf/MEMORIAS/Producto1783532.PDF
Dimas, M. I., Palomares, M. B. y Salazar, B. L. (2013). Estrategias de gestión académico-administrativa orientadas a la capacidad académica de una dependencia de educación. RIE-UANL, 1087-1095. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/8078/1/d5_1.pdf
Duart, J. M. y Martínez, M. J. (2001). Evaluación de la calidad docente en entornos virtuales de aprendizaje. Cuadernos IRC. UOC. Recuperado de http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/0109041/duartmartin.html
Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica (FIME). (2012). Política de calidad. Recuperado de http://www.fime.uanl.mx/politicas_calidad.php
González, J. J. y Parra, C. O. (Diciembre 2008). Caracterización de la cultura organizacional. Clima organizacional, motivación, liderazgo y satisfacción de las pequeñas empresas del Valle de Sugamuxi y su incidencia en el espíritu empresarial. Pensamiento y Gestión, 25, 40-57. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64612241003
Gross, M. (7 de junio de 2009). Definición y características de la cultura organizacional. Pensamiento imaginactivo [Bligoo red social]. Recuperado de http://manuelgross.bligoo.com/definicion-y-caracteristicas-de-la-cultura-organizacional-actualizado
Lau, C. B. (30 de octubre de 2009). Gestión de recursos humanos en las universidades de Cuba. Recuprado de http://www.gestiopolis.com/gestion-de-recursos-humanos-en-las-universidades-de-cuba/
López-Barajas, D. M. y Ruiz, J. (2005). La evaluación de la docencia universitaria. Dimensiones y variables más relevantes. En Revista de Investigación Educativa, 23(1), 57-84. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/98341/94041
Martínez, M. S. (2016). La integración laboral del egresado de educación superior en México. Recuperado de https://administradorjorgevelcas.files.wordpress.com/2016/02/folio_008-situacion-lab-egresados.pdf
Muñoz, J. M., Ríos, M. P. y Abalde, E. (2002). Evaluación docente vs. evaluación de la calidad. En Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 8(2), 103-134. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=91680204
Palomares, M. B. E, Dimas, M. I., Salazar, B. L. y Espinoza, D. (2013). Fortalecimiento de los cuerpos académicos del programa educativo “Ingeniero administrador de sistemas” de una dependencia de educación superior. En FIME (Ed.), Memorias arbitradas VIII congreso de Ingeniería Industrial y de Sistemas (pp. 129-138). San Nicolás de los Garza, Nuevo León: FIME. Recuperado de http://www.fime.uanl.mx/RevistaIndustrialYSistemas/recursos/12.pdf
Ponce, H. (Septiembre, 2006). La matriz FODA: Una alternativa para realizar diagnósticos y determinar estrategias de intervención en las organizaciones productivas y sociales. En Revista Académica, 1-15. Recuperado de http://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/00290.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). (s. f.). Programa para el desarrollo profesional docente, para el tipo superior (PRODEP). Recuperado de http://dsa.sep.gob.mx/prodep.html
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2013). Programa sectorial de educación 2013-2018. México: Autor. Recuperado de https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pdf
Secretaría de Gobernación (SEGOB). (20 de mayo de 2013). Plan nacional de desarrollo 2013-2018. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5299465&fecha=20/05/2013
Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL). (2011). Visión 2020 UANL. Recuperado de http://www.uanl.mx/utilerias/vision2020.pdf
Walpole, R. E., Myers, R. H. y Myers, S. L. (1999). Probabilidad y estadística para ingenieros (6ª ed.). México: Prentice-Hall. Recuperado de https://estadisticaunicaes.files.wordpress.com/2012/05/probabilidad-y-estadistica-para-ingenieros-6ta-edicion-ronald-e-walpole-raymond-h-myers.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: