Teachers and Students Opinions of Physical Education Classes in High School

Authors

  • Mauricio Cristhian Portillo-Torres Ministerio de Educación Pública, Costa Rica http://orcid.org/0000-0001-9437-5142
  • Óscar Hernández-Quesada Ministerio de Educación Pública, Costa Rica
  • Hannia Quirós-Quirós Ministerio de Educación Pública, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-2.5

Keywords:

Physical education, project based learning, curriculum reform

Abstract

This paper reflects the views of teachers and students about the physical education classes in high school, with the aim of describing the most relevant aspects of those lessons from the approach to curriculum reform “Ethics, Aesthetics and Citizenship”. The opinion of teachers and students were collected through eight focus groups in four of the country’s educational regions (Alajuela, Cartago, Pérez Zeledón, Central San José). In all, 38 teachers and 27 students participated; each focus group lasted about an hour. The information collected was digitalized, categorized and analyzed using the program Atlas.ti7. The results show that physical education classes changed in a positive way. This is reflected in the diversity of activities that take place in the classroom. However, teachers and students express concern on how to design, implement and evaluate projects in the subject.

Author Biographies

Mauricio Cristhian Portillo-Torres, Ministerio de Educación Pública

Licenciado en Docencia de la Teología (UNED) y Master en Educación por el Instituto Tecnológico de Monterrey. Actualmente trabaja como asesor en investigación educativa en la Dirección de Desarrollo Curricular del Ministerio de Educación Pública.

Óscar Hernández-Quesada, Ministerio de Educación Pública

Maestría en Salud Integral y Movimiento Humano de la Universidad Nacional de Costa Rica. Actualmente trabaja como Asesor Nacional de Educación Física en la Dirección de Desarrollo Curricular del Ministerio de Educación Pública.

Hannia Quirós-Quirós, Ministerio de Educación Pública

Licenciatura en la Enseñanza de la Educación Física, Deporte y Recreación. Universidad Nacional de Costa Rica y Maestría en Administración Educativa. Universidad Metropolitana Castro Carazo de Costa Rica. Actualmente trabaja como asesora nacional en educación física, en el Departamento de Tercer Ciclo y Educación Diversificada del Ministerio de Educación Pública.

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Published

2016-04-12

How to Cite

Teachers and Students Opinions of Physical Education Classes in High School (M. C. Portillo-Torres, Óscar Hernández-Quesada, & H. Quirós-Quirós , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teachers and Students Opinions of Physical Education Classes in High School (M. C. Portillo-Torres, Óscar Hernández-Quesada, & H. Quirós-Quirós , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.5

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