El patio iluminado, by Manuel Mujica Láinez. Modelling of an Integrated Discourse Analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-2.7

Keywords:

El patio iluminado, model, Pragmatics, integrated Discourse Analysis

Abstract

For a complete understanding of a text, it must be addressed in an integrated way, linking the various levels of analysis and using various linguistic disciplines to explain it. In this paper, the text El patio iluminado, by Manuel Mujica Lainez, is analyzed considering the following aspects: graphic superstructure, semantic superstructure, pragmatic macrostructure, microstructure, propositional level, register, speech acts, explicatures, implicatures, rhetorical procedures, politeness strategies and polyphony. The aim of this paper is to provide an integrated textual analysis model to teachers –especially to those of superior level– to be used when explaining issues related to Pragmatics and Discourse Analysis.

Author Biography

Daniela Soledad González, Universidad Nacional del Cuyo

Profesora y Licenciada en Letras. Se desempeña como docente en la FFyL-UNCuyo y es becaria de investigación doctoral del CONICET. Ha realizado variadas publicaciones internacionales y ha participado en numerosos proyectos de investigación y eventos científicos. Es miembro de diversas asociaciones de ciencia y técnica (AAS, AALiCo, CEFIC, Instituto de Lingüística Joan Corominas).

References

Austin, J. L. (1975). Emisiones realizativas (Trad. A. García). En J. O. Urmson y G. J. Warnock (Comps.), Ensayos Filosóficos (pp. 217-231). Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0B7IDIto5bCUubWtWZEpIaWlYTGM/edit?pref=2&pli=1

Cinto, M. T. (2009). La nominalización. Obstáculo para la comprensión lectora. Educación, Lenguaje y Sociedad, 6(6), 171-186. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/n06a09cinto.pdf

Cubo, L. (2005). ¿Cómo comprendemos un texto escrito? En L. Cubo (Coord.), Leo pero no comprendo. Estrategias de comprensión lectora (pp. 17-38). Mendoza: Comunicarte Editorial.

Delbecque, N. (2008) “Semántica cognitiva y categorización lingüística”. En M. J. Rodríguez y J. Pena (Eds.), Categorización lingüística y límites intercategoriales (Verba, Anuario Galego de Filoloxía. Anexo 61, pp. 19-56). Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico.

Grice, H. (1989). Studies in the way of words [Estudios en el camino de las palabras]. Cambridge, Massachusetts, London, England: Harvard University Press.

Jakobson, R. (1985). Lingüística y poética. En R. Jakobson (Aut.), Ensayos de Lingüística general (pp. 347-395). Barcelona: Planeta Agostini.

Lastra, V. (2009). Nostalgias de Mujica Láinez. Revista Bajo los Hielos, 20, 1-16. Recuperado de https://www.yumpu.com/es/document/view/16116559/nostalgia-de-mujica-lainez-bajo-los-hielos/5

López, A. (2013). Las etiquetas discursivas: Del mantenimiento a la construcción del referente. ELUA, 27, 167-197. doi: http://dx.doi.org/10.14198/ELUA2013.27.07

Martínez, F., García, M. A., Díaz, M. C. y Montejo, A. (Setiembre, 2014). Etiquetado de metáforas lingüísticas en un conjunto de documentos en español. Procesamiento del Lenguaje Natural, 53, 35-42. Recuperado de http://www.taln.upf.edu/pages/sepln2014/full_papers/edited_paper_1.pdf

Mederos, H. (1988). Procedimientos de cohesión en el español actual. Interinsular Canarias: Comunidad Autónoma de Canarias.

Mujica-Láinez, M. (1964 [1951]). El patio iluminado. En Misteriosa Buenos Aires (pp. 97-100). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Peña, G. (2006). La anáfora y su funcionamiento discursivo. Una aproximación contrastiva (Tesis doctoral). Universidad de Valencia. Valencia, España. Recuperado de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/9837/pena.pdf?sequence=1

Rueda, N. y Aurora, E. (2008). Claves para el estudio del texto. Córdoba: Comunicarte.

Searle, J. (1965). What is a speech act? [¿Qué es un acto de habla]?] En M. Black (Ed.), Philosophy in America [Filosofía en América] (pp. 221-239), London: Allen & Unwin.

Searle, J. (1994). Actos de habla. Un ensayo de filosofía del lenguaje (Trad. L. M. Valdés). Buenos Aires: Planeta-Agostini.

Sperber, D. y Wilson, D. (1994). La relevancia. Comunicación y procesos cognitivos (Trad. E. Leonetti). Madrid: Visor.

Van Dijk, T. A. (1987). Episodic modeIs in discourse processing [Modelos episódicos en el procesamiento del discurso]. En R. Horowitz y S. J. Samuels (Eds.), Comprehendinq oral and written lanquaqe [Comprendiendo la lengua oral y escrita] (pp. 161-196). New York: Academic Press.

Van Dijk, T. A. (1999). Context models in discourse processing [Modelos de contexto en el procesamiento del discurso]. En H. van Oostendorp y S. R. Goldman (Eds.), The construction of mental representations during readinq [La construcción de representaciones mentales durante la lectura] (pp. 109-130). London: Lawrence Erlbaurn Associates.

Zamponi, G. (2011). Procesos de referenciación: Anáforas asociativas y nominalizaciones. Campinas: Universidad de Campiñas.

Published

2016-04-12

How to Cite

El patio iluminado, by Manuel Mujica Láinez. Modelling of an Integrated Discourse Analysis (D. S. González , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

El patio iluminado, by Manuel Mujica Láinez. Modelling of an Integrated Discourse Analysis (D. S. González , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.7

Comentarios (ver términos de uso)