El patio iluminado, by Manuel Mujica Láinez. Modelling of an Integrated Discourse Analysis
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-2.7Keywords:
El patio iluminado, model, Pragmatics, integrated Discourse AnalysisAbstract
For a complete understanding of a text, it must be addressed in an integrated way, linking the various levels of analysis and using various linguistic disciplines to explain it. In this paper, the text El patio iluminado, by Manuel Mujica Lainez, is analyzed considering the following aspects: graphic superstructure, semantic superstructure, pragmatic macrostructure, microstructure, propositional level, register, speech acts, explicatures, implicatures, rhetorical procedures, politeness strategies and polyphony. The aim of this paper is to provide an integrated textual analysis model to teachers –especially to those of superior level– to be used when explaining issues related to Pragmatics and Discourse Analysis.References
Austin, J. L. (1975). Emisiones realizativas (Trad. A. García). En J. O. Urmson y G. J. Warnock (Comps.), Ensayos Filosóficos (pp. 217-231). Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0B7IDIto5bCUubWtWZEpIaWlYTGM/edit?pref=2&pli=1
Cinto, M. T. (2009). La nominalización. Obstáculo para la comprensión lectora. Educación, Lenguaje y Sociedad, 6(6), 171-186. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/n06a09cinto.pdf
Cubo, L. (2005). ¿Cómo comprendemos un texto escrito? En L. Cubo (Coord.), Leo pero no comprendo. Estrategias de comprensión lectora (pp. 17-38). Mendoza: Comunicarte Editorial.
Delbecque, N. (2008) “Semántica cognitiva y categorización lingüística”. En M. J. Rodríguez y J. Pena (Eds.), Categorización lingüística y límites intercategoriales (Verba, Anuario Galego de Filoloxía. Anexo 61, pp. 19-56). Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico.
Grice, H. (1989). Studies in the way of words [Estudios en el camino de las palabras]. Cambridge, Massachusetts, London, England: Harvard University Press.
Jakobson, R. (1985). Lingüística y poética. En R. Jakobson (Aut.), Ensayos de Lingüística general (pp. 347-395). Barcelona: Planeta Agostini.
Lastra, V. (2009). Nostalgias de Mujica Láinez. Revista Bajo los Hielos, 20, 1-16. Recuperado de https://www.yumpu.com/es/document/view/16116559/nostalgia-de-mujica-lainez-bajo-los-hielos/5
López, A. (2013). Las etiquetas discursivas: Del mantenimiento a la construcción del referente. ELUA, 27, 167-197. doi: http://dx.doi.org/10.14198/ELUA2013.27.07
Martínez, F., García, M. A., Díaz, M. C. y Montejo, A. (Setiembre, 2014). Etiquetado de metáforas lingüísticas en un conjunto de documentos en español. Procesamiento del Lenguaje Natural, 53, 35-42. Recuperado de http://www.taln.upf.edu/pages/sepln2014/full_papers/edited_paper_1.pdf
Mederos, H. (1988). Procedimientos de cohesión en el español actual. Interinsular Canarias: Comunidad Autónoma de Canarias.
Mujica-Láinez, M. (1964 [1951]). El patio iluminado. En Misteriosa Buenos Aires (pp. 97-100). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Peña, G. (2006). La anáfora y su funcionamiento discursivo. Una aproximación contrastiva (Tesis doctoral). Universidad de Valencia. Valencia, España. Recuperado de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/9837/pena.pdf?sequence=1
Rueda, N. y Aurora, E. (2008). Claves para el estudio del texto. Córdoba: Comunicarte.
Searle, J. (1965). What is a speech act? [¿Qué es un acto de habla]?] En M. Black (Ed.), Philosophy in America [Filosofía en América] (pp. 221-239), London: Allen & Unwin.
Searle, J. (1994). Actos de habla. Un ensayo de filosofía del lenguaje (Trad. L. M. Valdés). Buenos Aires: Planeta-Agostini.
Sperber, D. y Wilson, D. (1994). La relevancia. Comunicación y procesos cognitivos (Trad. E. Leonetti). Madrid: Visor.
Van Dijk, T. A. (1987). Episodic modeIs in discourse processing [Modelos episódicos en el procesamiento del discurso]. En R. Horowitz y S. J. Samuels (Eds.), Comprehendinq oral and written lanquaqe [Comprendiendo la lengua oral y escrita] (pp. 161-196). New York: Academic Press.
Van Dijk, T. A. (1999). Context models in discourse processing [Modelos de contexto en el procesamiento del discurso]. En H. van Oostendorp y S. R. Goldman (Eds.), The construction of mental representations during readinq [La construcción de representaciones mentales durante la lectura] (pp. 109-130). London: Lawrence Erlbaurn Associates.
Zamponi, G. (2011). Procesos de referenciación: Anáforas asociativas y nominalizaciones. Campinas: Universidad de Campiñas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: