Discovering Language through Augmented Reality and the Interactive Digital White Board

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-3.14

Keywords:

Classroom teaching, phonological awareness, semantic awareness, syntactic awareness and technological tools.

Abstract

This study analyzed the development of phonological, semantic, and syntactic aspects by using augmented reality and interactive whiteboard with boys and girls in the kindergarten of Liceo San Felipe, San Felipe, Chili. With the implementation of these tools, learning experiences were carried out, enhancing the understanding of sentences and words in their successive components: linguistic segmentation, phonological awareness, and reflection on the meaning of words and sentences. The experiments were carried out in a didactic classroom of the course of Educacion Parvularia (Pre-School Education) at the University of Playa Ancha, San Felipe Campus, for 60 minutes, once a week for four months. It was a quasi-experimental study, and through pre- and post-tests, it was possible to verify the development of 18 children of a municipal school in San Felipe. The instruments used were the Linguistic Segmentation Test, Comprehensive and Expressive Language Examination Test (ELCE); Subtest semantic aspect, Test Evaluation O; Subtest words and phrases. The results, based on the comparison of pre- and post-test, showed changes in the management of the semantic, syntactic, and phonological aspects achieved by the children with this methodology. However, more research is needed to validate this proposal in teaching metalinguistic.

Author Biography

Sandra Ruperta Pérez-Lisboa, Universidad de Playa Ancha

Magíster en Educación, mención en Pedagogía y Gestión Universitaria de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Educadora de Párvulos de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Psicopedagoga de la Universidad Mayor. Diplomado en Pedagogía Universitaria y Diplomado en Gestión de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Especialista en el Programa de Enriquecimiento Instrumental de Dr. Feuerstein – Primer nivel. Docente del Departamento de Educación y Pedagogía de la universidad de Playa Ancha, campus San Felipe. Actualmente realiza proyecto de investigación “Realidad aumentada y pizarra digital interactiva en la construcción de habilidades científicas. Una propuesta metodológica para niños y niñas del nivel transición mayor en el aprendizaje de la física”. Se ha presentado en congresos nacionales e internacionales en el área del desarrollo del lenguaje, la enseñanza de las ciencias naturales en educación parvularia y las tecnologías.

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Published

2017-08-28

How to Cite

Discovering Language through Augmented Reality and the Interactive Digital White Board (S. R. Pérez-Lisboa , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.14

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Discovering Language through Augmented Reality and the Interactive Digital White Board (S. R. Pérez-Lisboa , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.14

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