Evaluation of Bilingual Intercultural Approach in Indigenous Primary Education: Case Study in the Indigenous Region Los Altos, Chiapas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-2.16

Keywords:

Intercultural bilingual approach, indigenous primary education, educational assessment

Abstract

The objective of this study was to evaluate the implementation of the EIB (Bilingual Intercultural approach, by its acronym in Spanish) in an elementary indigenous school located in San Cristóbal de las Casas, Chiapas. This school is characterized by the cultural and linguistic diversity represented by the integration of teachers, students and parents of tseltal and tsotsil origin. We use the evaluation model CIPP (context, input, process and product) and complemented it with school ethnography, using semi-structured interviews (director and supervisor), participant observation (classroom sessions), focus group interviews to teachers and parents and a sociolinguistic questionnaire to students. The theoretical framework retrieves the core theoretical elements of the EIB, by reviewing and analysing bilingual education, bilingual bicultural education (biculturalism), pedagogical interculturalism and the intercultural bilingual approach. The main findings of this study show that, in practice, intercultural bilingual indigenous education has not transcended the bilingual dimension (the indigenous language teaching). Interculturalism is not yet clearly integrated in the speech nor in the educational practice of the studied school. The EIB implementation is still limited and responds to sociocultural, linguistic, political, educational and teacher training conditions that characterize the local educational context and are not favorable to enhance the effective implementation of the EIB in the primary school.

Author Biography

José Viveros-Márquez, Escuela Primaria El Niño Azteca

Profesor de Educación Básica. Es Licenciado en Educación Primaria y maestro en Ciencias de la Educación. Obtuvo el grado de Doctor en Ciencias Sociales en el Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades (ICSHU) de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (UAEH). Actualmente desempeña funciones de dirección en educación básica primaria.

References

Abram, M. L. (2004). Estado del arte de la educación bilingüe intercultural en América Latina. [Borrador preliminar]. Washington, DC. Recuperado de http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=362201

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (11 de setiembre de 2013). Ley General de Educación. México. Recuperado de https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_educacion.pdf

Caso, A., Zavala, S., Miranda, J. y González, M.. (1991). La política indigenista en México. Métodos y resultados (Tomo I.) México: Instituto Nacional Indigenista. México.

Dirección General de Educación Indígena (DGEI). (s. f.). Parámetros curriculares de la asignatura de Lengua Indígena. México: DGEI. Recuperado de http://www.uam.mx/cdi/redesinv/lengua_indigena_06.pdf

Jiménez, Y. (2005). El proceso cultural en educación escolarizada. Educación bilingüe intercultural en los zapotecos de Oaxaca, México (Tesis doctoral). Universidad de Granada. Recuperado de http://bvirtual.proeibandes.org/bvirtual/docs/t_yjimenez.pdf

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.

Lezama, J. (1983). Teoría y práctica de la educación bilingüe. En A. P. Scanlon y J. Lezama (Eds.), Hacia un México pluricultural. De la castellanización a la educación indígena bilingüe y bicultural (pp. 155-181). México: SEP.

López, L. E. (1997). La diversidad étnica, cultural y lingüística latinoamericana y los recursos humanos que la educación requiere. Revista Iberoamericana de Educación, 13, 47-98. Recuperado de http://rieoei.org/rie20a02.PDF

López, L. E. (Marzo, 1999). Interculturalidad y educación en América Latina. En Seminario Internacional Educación primaria al final de la década: Políticas curriculares en el Perú y los países andinos. TAREA, 1-25. Recuperado de http://www.bvcooperacion.pe/biblioteca/bitstream/123456789/4751/1/BVCI0004040.pdf

López, L. E. y Küper, W. (Mayo-agostgo, 1999). La educación intercultural bilingüe en América latina: Balance y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación, 20, 17-85. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie20a02.htm

Majchrzak, I. (2011). Cartas a Salomón. Reflexiones acerca de la educación indígena (2ª ed.). México: Secretaría de Educación Pública. Recuperado de http://basica.sep.gob.mx/dgei/pdf/inicio/bibviertual/CartaSalomon.pdf

Modiano, N. (1974). La educación indígena en los altos de Chiapas. México: Instituto Nacional Indigenista.

Organización de las Naciones Unidad para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2006). Directrices de la UNESCO sobre la educación intercultural. París: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001478/147878s.pdf

Pérez, E . (2003). La crisis de la educación indígena en el área Tzotzil. Los Altos de Chiapas. México: Porrúa.

Secretaría de Educación Básica y normal y Dirección General de Educación Indígena (SEP-DGEI) (1999). Lineamientos generales para la educación intercultural bilingüe para las niñas y los niños indígenas. México: Autor. Recuperado de http://es.slideshare.net/armandocauich/lineamientos-generales-para-la-educacion-intercultural-bilingue

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2004). Licenciatura en Educación Primaria con enfoque intercultural bilingüe. Fundamentos y estructura curricular. Plan de Estudios 1997. México: Autor. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/curricula/mexico/mx_te_pr_lg_1997_spa.pdf

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2007). Programa sectorial de educación 2007-2012. México: Autor. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/mexico/programa_sectorial_educacion_mexico.pdf

Secretaría de Gobernación. (2014). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (21ª). México: Autor. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/constitucion/marzo_2014_constitucion.pdf

Stufflebeam, D. L. y Shinkfield, A. J. (1987). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Barcelona: Paidós.

Viveros-Márquez, J. y Moreno-Olivos, T. (Enero-Junio, 2014). El enfoque intercultural bilingüe y su impacto en la calidad de la educación indígena: Estudio de Caso. Ra Ximhai, 10(3), 55-73. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/461/46131111005.pdf

Published

2016-04-12

How to Cite

Evaluation of Bilingual Intercultural Approach in Indigenous Primary Education: Case Study in the Indigenous Region Los Altos, Chiapas (J. Viveros-Márquez , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Evaluation of Bilingual Intercultural Approach in Indigenous Primary Education: Case Study in the Indigenous Region Los Altos, Chiapas (J. Viveros-Márquez , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.16

Comentarios (ver términos de uso)