Collaborative Work in Virtual Learning Environments: Some Reflections and Prospects of Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-2.19

Keywords:

Distance education, distance learning, virtual learning, college student, distance learning university, group communication, team teaching, collaborative work

Abstract

The collaborative work in virtual learning environments becomes more relevant at a time when technology is used intensively. This paper shows the results of research conducted at the Universidad Estatal a Distancia (UNED) in Costa Rica, about students’ perceptions around the concept and implications of collaborative work in two online courses provided by Dirección de Extensión Universitaria (Dirextu). The aim of this study is to establish the difference between collaborative work and group work as well as knowing the tools that can be used to promote this type of activity in virtual learning environments. The methodology used for this article applied a survey to two groups of students, each belonging to two different virtual courses of the Dirección de Extensión Universitaria (Dirextu). This study was based on quantitative research and applied an instrument with open and closed questions. The analysis process of the results was performed with the help of tables and figures (graphs). Finally, the study exposes a series of conclusions and recommendations among which we highlight the following: students do like collaborative activities because they diversify the teaching modes and improve the learning styles.

 

Author Biographies

Francisco Mora-Vicarioli, Universidad Estatal a Distancia

Bachiller en Enseñanza de la Matemática, Licenciado en Docencia con Énfasis en Enseñanza de la Matemática y Mágister en Tecnología Educativa; todos de la Universidad Estatal a Distancia (UNED). Actualmente productor académico y asesor del Programa de Aprendizaje en Línea de la UNED, puesto que ha ocupado por cuatro años, asimismo se ha desempeñado como tutor de cursos en línea por más de 6 años. Ha realizado más de 20 publicaciones, en revistas científicas y congresos nacionales, todas relativas a la tecnología educativa, educación a distancia, tutoría virtual, comunicación en cursos en línea, capacitación, materiales y recursos didácticos, innovación, entre otros tópicos. Representa a la UNED en la Comisión de Tecnologías de Información y Comunicación en Educación Superior (TICES) de CONARE, así como de la Comisión de Investigación y Extensión de la Dirección de Producción de Materiales Didácticos de la UNED.

Carlene Hooper-Simpson, Universidad Estatal a Distancia

Máster en Tecnología e Informática Educativa de la Universidad Nacional de Costa Rica. Ejerció por más de 10 años como tutora de informática educativa en el Ministerio de Educación Pública de Costa Rica tanto en educación primaria como secundaria. Ha participado en diferentes congresos de educación a distancia, nacionales e internacionales, como ponente. En la actualidad, labora para el Programa Aprendizaje en Línea de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica (UNED) como asesora de cursos en línea y es coordinadora de la Comisión de Criterios de Calidad para cursos en línea de la UNED.

 

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Published

2016-04-12

How to Cite

Collaborative Work in Virtual Learning Environments: Some Reflections and Prospects of Students (F. Mora-Vicarioli & C. Hooper-Simpson , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.19

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Collaborative Work in Virtual Learning Environments: Some Reflections and Prospects of Students (F. Mora-Vicarioli & C. Hooper-Simpson , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.19

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