Analysis and Implications of the Results of a Teacher Leader’s Pedagogical Practices in a Pilot Test on Innovation in Conectándonos Project
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-2.4Keywords:
Digital technologies, pedagogical mediation, technological skills, digital communication, knowledge management.Abstract
This article presents the results of a teacher leader’s pedagogical practices in a pilot test on innovation implemented in a Costa Rican primary school. The pilot test was conducted due to the need of renewing the technological equipment in schools belonging to Conectándonos MEP-FQT project run by the Department of Research, Development, and Implementation of the Ministry of Public Education and Quiros-Tanzi Foundation. This pilot test aimed to diagnose the pedagogical practices of a teacher leader through the exploration and use of didactic digital resources of Clamshell-type laptops and an interactive projector. This equipment was used to favor the teacher’s pedagogical mediation through the access, selection, and use of didactic digital resources. To collect the information, we used non-participant observation guides, a questionnaire with open questions, and a bibliographic review of the teacher’s didactic planning. The systematization of the observation guides permitted to put in evidence, naturally and concretely, the aspects covered by the objectives of the study. The information was analyzed with a qualitative approach of phenomenological type. This approach defined categories and subcategories that, later, were linked to establish coincidences, similarities, differences, and the presence or absence of terms and phrases. Likewise, the data were interpreted to relate the information collected through the analysis and the theoretical patterns. This interpretation permitted, afterwards, to reflect on the studied categories. Finally, the main conclusion drawn from the pilot test was that the collaborative work between students was promoted and the learning objectives in the didactic planning drawn up by the teacher were achieved.
References
Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós. Recuperado de https://issuu.com/luisorbegoso/docs/ausubel_-_adquisicion_y_retencion_d
Centro de Capacitación y Educación a Distancia. (2013). Unidad 3: El diseño curricular en la UNED (Curso de formación docente: Pedagogía Universitaria). San José, Costa Rica: Euned. Manuscrito inédito.
Coll, C. (2008). TIC y prácticas educativas: Realidades y expectativas. En Fundación Santillana (Eds.), Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación: Retos y posibilidades (pp. 163-181). Madrid: Santillana.
Correa, J. M. y De Pablos, J. (2009). Nuevas tecnologías e innovación educativa. Revista de Psicodidáctica, 14(1), 133-145. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17512723009
De Pablos, J., Cólas, P. y González, T. (2010). Factores facilitadores de la innovación con TIC en los centros escolares. Un análisis comparativo entre diferentes políticas educativas autonómicas. Revista Educación, 352, 23-51. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_02.pdf
Departamento de Evaluación de los Aprendizajes. (2016). Evaluación de los aprendizajes. Presentado en reunión de la Comisión Interinstitucional de Reforma Integral al Reglamento de Evaluación de los Aprendizajes [Documento inédito en archivo digital PowerPoint]. Misterio de Educación Pública, San José, Costa Rica.
Drucker, P. (1985). Fuentes de cambio educativo. En. M. G. Fullan y S. Stiegelbauer (Eds.), El cambio educativo: Guía de planeación para maestros (pp. 25-35). México: Trillas.
Fallas, I. V. y Trejos I. (2013). Educación en la sociedad de la información y el conocimiento. San José, Costa Rica: Euned.
Fonseca, C. (2000). Aprendizaje y tecnologías digitales ¿novedad o innovación? Red digital: Revista de Tecnologías de la Información y Comunicación Educativas, 1.
Fullan, M. (2002). El significado del cambio educativo: Un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 6(1-2), 1-14. España: Universidad de Granada. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev61ART1.pdf
Fullan, M. y Stiegelbauer, S. (1997). El cambio educativo: Guía de planeación para maestros. México: Trillas.
García, M. (2007). Nosotros, los profesores: Breve ensayo sobre la tarea docente. Madrid: UNED.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6aed.). México: McGraw-Hill.
Mendoza, E., Buitrago, W. y González, L. F. (2014). Construcciones críticas sobre las prácticas pedagógicas: Reflexiones a partir de la psicología cultural y discursiva. Estudios Pedagógicos, 40(1), 359-372. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000100021
Ministerio de Educación Pública. (2010). Propuesta curricular y pedagógica para la incorporación de las TIC en tercer ciclo y educación diversificada (Consultoría Dirección de Recursos Tecnológicos en Educación). San José, Costa Rica. Manuscrito inédito.
Ministerio de Educación Pública y Fundación Quirós Tanzi (FQT). (2011). Proyecto Conectándonos. Versión Adobe PDF. San José, Costa Rica: Departamento de Investigación, Desarrollo e Investigación. Dirección de Recursos Tecnológicos en Educación. Manuscrito inédito.
Mortera, F. (2002). Educación @ distancia y diseño instruccional: Conceptos básicos, historia y relación mutua. México: Taller Abierto.
Oficina de Innovación Educativa con Uso de Nuevas Tecnologías. (2013). Competencias TIC para el desarrollo docente. Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-318264_recurso_tic.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente: Guía de planificación. Montevideo, Uruguay: Ediciones Trilce. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129533s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2006). La integración de las tecnologías de la información y la comunicación en los sistemas educativos: Estado del arte y orientaciones estratégicas para la definición de políticas educativas en el sector. París: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001507/150785s.pdf
Ramírez, N. (2004). Experiencia de una docente líder que impulsa el cambio estructurando una visión compartida y coligando potencialidades. Educere, 8(24), 77-82. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602413
Resnick, M. (2000). It’s not just information. IBM Systems Journal, 39(3.4), 816-817. doi: https://doi.org/10.1147/sj.393.0816
Rivas, M. (2008). Procesos cognitivos y aprendizaje significativo. Madrid: Comunidad de Marid, Consejería de Educción. Recuperado de http://www.deposoft.com.ar/repo/publicaciones/A9R6652.pdf
Salinas, J. (2008). Innovación educativa y usos de las TIC. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía. Recuperado de http://gte.uib.es/pape/gte/sites/gte.uib.es.pape.gte/files/innovac_tic_salinas1.pdf
Salinas, P. y Cárdenas, M. (Eds.). (2008). Métodos de investigación social: Una aproximación desde las estrategias cuantitativas y cualitativas (2ª ed.). Antofagasta, Chile: Universidad Católica del Norte.
Vázquez, S., Bernal, J. L. y Liesa, M. (2014). La conceptualización del liderazgo: Una aproximación desde la práctica educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(5), 79-97. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55132460004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: