Citizenship Notion Held by Students of Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-2.4

Keywords:

Citizenship, methods of citizenship education, initial teacher training.

Abstract

This research aims to recognize the notion of citizenship owned by university students enrolled in the career of History and Geography Teaching at Bío-Bío University (Chile), in 2015. It is based on the methods of education for political, social, and active citizenship from a critical position. It is a descriptive, quantitative approach, with a single study case. A survey aimed at the entire population (census) was used. Thus, it is concluded that the future teaching staff seems to adhere to training methods for social citizenship, corresponding with Marshallian notions of citizenship. However, this notion is not entirely pure, because as reflected in the results, it is importantly present in training for active and critical citizenship. 

Author Biographies

Juan Pablo Fernández-Vega, Universidad del Bío-Bío

Profesor de Educación Media en Historia y Geografía y Licenciado en Educación por la Universidad del Bío-Bío, Chile. Diplomado de Educación en Derechos Humanos y Universidad, Universidad del Bío-Bío - Instituto Nacional de Derechos Humanos, Chile.  

Héctor Gonzalo Cárcamo-Vásquez, Universidad del Bío-Bío

Doctor en Antropología Social por la Universidad Complutense de Madrid, España. Sociólogo y Magíster en Investigación Social y Desarrollo por la Universidad de Concepción, Chile. Integrante del Grupo de Investigación en Desarrollo Local Sostenible (GI 132124 GI/VC) de la Universidad del Bío-Bío. Actualmente está adscrito al Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad del Bío-Bío donde desempeña labores de docencia e investigación en temáticas como la formación ciudadana y la relación familia-escuela.  

 

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Published

2017-04-14

How to Cite

Citizenship Notion Held by Students of Pedagogy (J. P. Fernández-Vega & H. G. Cárcamo-Vásquez , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-28. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.4

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Citizenship Notion Held by Students of Pedagogy (J. P. Fernández-Vega & H. G. Cárcamo-Vásquez , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-28. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.4

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