Skills and Strategies Required for Visual Teaching Literacy in Preschool Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-3.2Keywords:
Literacy methods, visual literacy, preschool education, visual skills, teaching strategies.Abstract
This article refers to the results of data collection and the theoretical research conducted as part of a research project to obtain a master’s degree; the research aimed to develop methodologies and materials for stimulation of visual literacy with children in preschool. The following sections theorize the context in which the theme of image reading is developed. The conceptualization of the terms relating to visual literacy to establish parameters for the collection and analysis of data is also set. A quantitative approach with a descriptive methodology was used to collect the data. The data for this research were collected through interviews with teachers selected from a preschool educational level; it was a convenience sampling to which a self-administered questionnaire with several types of dichotomous, multiple-choice, open and closed questions was applied. Among the results obtained, a lack of knowledge on the concept and importance of visual literacy was revealed, as well as how to implement this literacy in their preschool classrooms. The lack of specific teaching strategies for the stimulation of this type of literacy with children is also highlighted.
References
Aparici, R. y García-Matilla, A. (1986). Alfabetización audiovisual y enseñanza. En R. Aparici y A. García-Mantilla (Autores), Lectura de imágenes (3ª ed., pp. 9-14). Madrid: Ediciones de la Torre. Recuperado de http://recursos.udgvirtual.udg.mx/biblioteca/bitstream/20050101/931/1/Alfabetizacion_audiovisual_y_ensenanza.pdf
Barragán, R. y Gómez, W. (2012). El lenguaje de la imagen y el desarrollo de la actitud crítica en el aula: Propuesta didáctica para la lectura de signos visuales. Íkala, Revista Lenguaje y Cultura, 17(1), 79-92. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=255024135006
Bravo, L. (2004). Las destrezas perceptuales y los retos en el aprendizaje de la lectura y la escritura. Una guía para la exploración y comprensión de dificultades específicas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 4(1), 1-24. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9047/17473
Buckingham, D. (Marzo, 2006). La educación para los medios en la era de la tecnología digital. Ponencia presentada en el Congreso del décimo aniversario de Med “La Sapienza di comunicare” (pp. 1-8). Roma. Recuperado de https://es.slideshare.net/blogdevon/la-educacin-para-los-medios-en-la-era-de-la-tecnologa-digital-buckingham
Dussel, I. y Quevedo, L. A. (2010). VI Foro latinoamericano de educación; educación y nuevas tecnologías: Los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Buenos Aires: Santillana. Recuperado de http://www.unsam.edu.ar/escuelas/humanidades/actividades/latapi/docs/Dussel-Quevedo.pdf
Ferradini, S. y Tedesco, R. (1997) Lectura de la imagen. Comunicar, 8, 157-160. Recuperado de http://www.iar.unicamp.br/lab/luz/ld/Linguagem%20Visual/lectura_de_la_imagen.pdf
Ferrer, M. y Guanipa, M. (2007). La alfabetización visual: Forma de representación de ideas y complemento del lenguaje. situArte, 1(2), 76-82. Recuperado de http://produccioncientificaluz.org/index.php/situarte/article/view/15942/15915
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Hernández, S. C. (noviembre, 2007). El constructivismo social como apoyo en el aprendizaje en línea. Apertura, 7(7), 46-62. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68800705
Ibarra, A. M. y De la Llata, D. E. (2010). Niños nativos digitales en la sociedad del conocimiento: Acercamientos conceptuales a sus competencias. Razón y Palabra, 72, 1-24. Recuperado de http://ww.w.razonypalabra.org.mx/N/N72/Varia_72/14_Ibarra_72.pdf
Jiménez, E. (2006). El niño tecnológico. Un perfil educativo. Revista de Investigación, 60, 119-131. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2324934
Kanizsa, G. (1998). Gramática de la visión. Percepción y pensamiento. Madrid: Paidós.
Llorente, E. (2000). Imágenes en la enseñanza. Revista de Psicodidáctica, 9, 119-135. Recuperado de http://www.ehu.es/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/123/119
Mejía, J. (2000). El muestreo en la investigación cualitativa. Investigaciones sociales, 4(5), 165-180. Recuperado de http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/viewFile/6851/6062
Monserrat, J. (1998). Organización perceptual y percepción del objeto. En J. Monserrat (Coord.), La percepción visual. La arquitectura del psiquismo desde el enfoque de la percepción visual (pp. 285-335). Madrid: Biblioteca Nueva.
Martín-Crespo, M. C. y Salamanca, A. B. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Revista Nure Investigación, 4(27), 1-4. Recuperado de http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330
Santos, H. (Noviembre, 2009). Educación infantil: Facilitar el desarrollo de competencias tecnológicas. En Congreso Internacional Fortaleciendo las Competencias: Nuevas estrategias, nuevos aprendizajes en Formación Infantil (pp. 1-12). Madrid, España. Recuperado de http://www.waece.org/AMEIFortaleciendolascompetencias2009/Henrique%20Santos.pdf
Sartori, G. (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Argentina: Taurus.
Soto, A. (2015). Estimulación de habilidades para alfabetización visual: Un módulo didáctico para el nivel de preescolar (Tesis de maestría). Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.
Teubal, E. (2010). La contribución de los textos gráficos no verbales para el desarrollo de la alfabetización a temprana edad. IRICE, 21, 27-36.
Torres, M., Paz, K. y Salazar, F. G. (2008) Métodos de recolección de datos para una investigación. Boletín Electrónico, 03, 1-21. Recuperado de https://e83ba009-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/capacitacionshi/archivador/METODOSDERECOLECCIONDEDATOSok.pdf?attachauth=ANoY7crJDzGrNsJo9_oCD3Ro0HbE5Jla73s2LBZoTcp1d1mSeUjV0xYr3HnNo4Gmo_swWf45CjorzNc6UT5vscHJmfcWf19gp7_aqtGYDLxpmcBkt6_pfC7Erbczgx00BM9WC8l0amP-bSQF5mUZDnEGtIWsu0O7-SyQ86HIPwEtb0X39CIXEP9sw_rAahWZDXH-C-ZYw6YfM9jQNTOG0uOJTVetpbKaG0QCkjxKcaCZoW6LyAZyvamz3sOMPae0lMyZ8tri4kCK&attredirects=2
Villa, N. H. (2008). Fundamentos, estructura e impacto de una propuesta de alfabetización visual apoyada en recursos hipermediales. Revista Educación y Pedagogía, 20(51), 201-207. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/9906/9102
Zamora, D. (Diciembre, 2000). Lectura de imágenes en niños y niñas preescolares. En Congreso Mundial de Lecto-escritura (pp. 1-11). Valencia, España. Recuperado de http://www.waece.org/biblioteca/pdfs/d190.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: