Curriculum and Tourism Development in Guanacaste, Costa Rica: An Analysis of the Technical and Higher Educatio

Authors

  • Esteban Barboza-Núñez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-1.20

Keywords:

Tourism studies, education curriculum, tourism development, Guanacaste.

Abstract

This paper studies the curricular orientation of technical and higher education focused on tourism in technical and public universities in the province of Guanacaste, Costa Rica. It also contrasts this orientation with the types of tourism development existing in that province. In addition, the article analyzes the existing relationship between the training, the teaching of tourism, the curricular contents at a technical and higher level, and the job possibilities of young people aged 16-25 in the labor market. Moreover, the paper contrasts the contents of tourism programs at a technical and higher level with the social needs of the region. This paper is based on the critical approaches to tourism development in Latin America and the sociocultural consequences on local people. Finally, it suggests some changes in the teaching of tourism in Guanacaste so that more critical and encompassing approaches to the study of the field can become possible.

Author Biography

Esteban Barboza-Núñez, Universidad Nacional

ostarricense, profesor asociado de la Universidad Nacional, Mágister Litterarum por la Universidad de Costa Rica, actualmente cursa el Doctorado en Estudios de la Sociedad y la Cultura, en la misma institución. Se desempeña como docente e investigador en la Universidad Nacional desde el año 2002. Miembro fundador y proponente de la Red de Investigación en Turismo, Sociedad y Ambiente, de la Universidad Nacional; coordinador de la Cátedra Antonio Maceo, de la misma institución. Ha llevado a cabo investigaciones y ha publicado trabajos en países como Costa Rica, Estados Unidos, Cuba, México y Ecuador acerca del turismo desde una perspectiva teórica y epistemológica, los estudios postcoloniales, los estudios culturales, la literatura costarricense, y la historia local. En este último ramo, ha publicado en coautoría el libro Costa Rica en Antonio Maceo: Un legado recíproco.


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Published

2018-01-01

How to Cite

Curriculum and Tourism Development in Guanacaste, Costa Rica: An Analysis of the Technical and Higher Educatio (E. Barboza-Núñez , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.20

How to Cite

Curriculum and Tourism Development in Guanacaste, Costa Rica: An Analysis of the Technical and Higher Educatio (E. Barboza-Núñez , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.20

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