The “Good Teacher” From the Perspective of Graduated High School Students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-3.4Keywords:
Professionals of education, good teacher, best teacher, exemplary teachersAbstract
The “good teacher” is a person who has transcendentally marked and influenced the personal and academic students’ life, and his/her image remains in the students’ school memory as a prolonged and highly positive souvenir. Therefore, to know what are their main traits and why they had an impact in such a way on their students is worth to be analyzed in order to be a contribution to the study of teaching in basic education. In this perspective, the main objective of this empirical research is to analyze the characteristics of the “good teacher” from the perception of students graduated from public and private secondary schools in Lima, Peru. The results of this qualitative research, based on semi-structured interviews to eight graduated students, showed some characteristics of the relationship between the “good teacher” and the students: high engagement with the students, positive perception and motivation to them, and affective quality of the teacher-student interaction. In addition, the data revealed other characteristics of the “good teacher” and his/her profession such as passion for teaching, command of knowledge, and organization of the class. The study concludes that the recognition of at least one good teacher by graduated students reveals the heterogeneity in kinds of teachers; this heterogeneity demands to overcome negative generalizations and that the teacher’s image is a collective construction in several graduation years. One implication of this study to the educational policy and research areas is to pay more attention to former students and this in order to improve our understanding on the schooling experience and the relationship between teachers and students.
References
Argüelles, M., Castillo, M. y Saragoni, C. (2014). Sistema de evaluación e instrumentos de medición del Programa AEP. En B. Rodríguez, J. Manzi, C. Peirano, R. González y D. Bravo (Eds.), Reconociendo el mérito docente. Programa de asignación de excelencia pedagógica 2002-2014 (pp. 24-38). Chile: PUC. Centro UC Medición-MIDE. Recuperado de http://www.mideuc.cl/wp-content/uploads/2015/01/LibroAEP-19-01-2015.pdf
Breault, R. (2013). “She was great, but…”: Examining preservice recollections of favorite and most effective teachers [“Ella era excelente, pero…”: Examinando los recuerdos de los profesores favoritos y más efectivos]. Professional Educator, 37 (1), 1-14. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1019125.pdf
Bruns, B y Luque, J. (2014). Profesores excelentes: Cómo mejorar el aprendizaje en América Latina y el Caribe [Resumen]. Washington, DC: Banco Mundial. Recuperado de https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/20488/Spanish-excellent-teachers-report.pdf?sequence=5
Caballero, R. (2013). El “buen docente”: Estudio cualitativo desde las percepciones de egresados de educación secundaria (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú. Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/123456789/5701/CABALLERO_MONTANEZ_ROBERT_BUEN_DOCENTE.pdf?sequence=1
Cádiz, J., Villanueva, O. L., Echenique, M. J. y Astorga, M. L. (2012). ¿Profesores competentes o humanizadores? Educación y Educadores, 15(3), 535-546. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2453/2921
Collins, M. (2011). Historiography from below: How undergraduates remember learning history at school [Historiografía desde abajo: Cómo los estudiantes de pregrado recuerdan el aprendizaje de la historia en la esucela]. Teaching History 142, 34-37. Recuperado de http://www.lboro.ac.uk/media/wwwlboroacuk/content/phir/downloads/Historiography%20from%20Below.pdf
Cortez, K., Fuentes, V., Villablanca, I. y Guzmán, C. (2013). Creencias docentes de profesores ejemplares y su incidencia en las prácticas pedagógicas. Estudios Pedagógicos, 39(2), 97-113. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000200007
Cuenca, R. y Stojnic, L. (2008). La cuestión docente. Perú: Carrera pública magisterial y el discurso del desarrollo profesional. Buenos Aires: FLAPE. Recuperado de http://www.gobiernoydesarrollohumano.org/docs/41e5d099fc07f31278a0e6ede198d4c1.pdf
Cueto, S. (2013). Evaluaciones estandarizadas del rendimiento escolar. Boletín CNE Opina, 36, 1-39. Recuperado de http://www.cne.gob.pe/images/stories/cne-publicaciones/BOLETIN CNE setiembre 2013.pdf
Escolano, A. (Enero-abril, 2011). Más allá del espasmo del presente. La escuela como memoria. Revista História da Educação, 15(33), 10-30. Recuperado de http://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/20099/11672
Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
González, A., Paoloni, V. y Rinaudo, C. (2013). Aburrimiento y disfrute en clase de lengua española en secundaria: Predictores motivacionales y efectos sobre el rendimiento. Anales de Psicología, 29(2), 426-434. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.2.136401
Guzmán, C. (2013). Profesores ejemplares de establecimientos educativos públicos de educación secundaria y creencias pedagógicas. Desafíos y propuestas para la mejora de la docencia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(58), 871-892. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14027703009
Jiménez, M. A. y Navaridas, F. (2012). Cómo son y qué hacen los “maestros excelentes”: La opinión de los estudiantes. Revista Complutense de Educación, 23(2), 463-485. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n2.40038
Kane, T. J., McCaffrey, D. F., Miller, T. y Staiger, D. O. (2013). Have we identified effective teachers? Validating measures of effective teaching using random assignment [¿Identificamos a los mejores profesores? Validando mediciones de la enseñanza efectiva usando la asignación al azar]. Measures of Effective Teaching (MET) Project. Recuperado de http://www.hec.ca/iea/seminaires/140401_staiger_douglas.pdf
Kowal, S. y O’Connell, D. (2014). Transcription as a crucial step of data analysis [La transcripción como etapa crucial del análisis de datos]. En U. Flick (Ed.), The Sage Book of Qualitative Data Analysis [El libro de Sage de análisis de datos cualitativos] (pp. 64-78). London: Sage.
Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE). (2008). Los aprendizajes de los estudiantes de América Latina y el Caribe. Resumen ejecutivo del primer reporte de resultados del segundo estudio regional comparativo y explicativo (SERCE). Santiago, Chile: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001606/160659S.pdf
Leal, A. (2014). El conocimiento didáctico del contenido (CDC): Una herramienta que contribuye en la configuración de la identidad profesional del profesor. Magistro, 8(15), 89-110. Recuperado de http://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/magistro/article/view/1965/2075
López, S. (2003). Construcción sociocultural de la profesionalidad docente: Estudio de casos de profesores comprometidos con un proyecto educativo (Tesis de doctorado). Universidad de Valencia, España. Recuperado de http://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/9647/lopez.pdf?sequence=1
López, S. (2010a). Los buenos profesores. Educadores comprometidos con un proyecto educativo. Chile: Editorial Universidad La Serena
López, S. (2010b). Historias de vida de buenos profesores: Experiencia e impacto en las aulas. Profesorado. Revista de Currículum y formación del profesorado, 14(3), 149-164. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev143ART10.pdf
López, S. (2010c). Las complejidades emergentes en las historias de vida de los “buenos profesores”. Polis. Revista de la Universidad Bolivariana, 9(25), 255-267. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682010000100015
Lyng, S. T. y Blichfeldt, J. F. (2003). Attracting, developing and retaining effective teachers. Country background report for Norway [Atrayendo, desarrollando y reteniendo a los docentes eficaces. Reporte nacional de Noruega]. Oslo: OCDE. Recuperado de http://www.oecd.org/edu/school/2635707.pdf
Maestro que deja huella. (2015). Recuperado de http://www.educacionenred.pe/noticia/?portada=69868
Martínez, M. (2006a). La investigación conceptual. Revista IIPSI, 9(1), 123-146. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2238247
Martínez, M. (2006b). Validez y confiabilidad en la metodología cualitativa. Paradigma, 27(2), 1-18. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S1011-22512006000200002&script=sci_arttext
Mata, A. (2004). El sentido social de la idea de un buen maestro. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(2), 1-38. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v4i2.9091
McKinsey & Company. (2007). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Recuperado de http://www.mckinseyonsociety.com/downloads/reports/Education/Como_hicieron_los_sistemas_educativos.pdf
Miller, K. y Shifflet, R. (2015). How memories of school inform preservice teachers’feared and desired selves as teachers [Cómo las memorias de la escuela de los estudiantes de educación informan sobre sus temores y deseos como profesores]. Teaching and Teacher Education, 53, 20-29. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2015.10.002
Ministerio de Educación. Dirección de Investigación, Supervisión y Documentación Educativa (DISDE). (2011). Catálogo DISDE de documentos virtuales. Estudios e investigaciones educacionales /Perú 19942010. Lima: Ministerio de Educación del Perú. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/63770401/Catalogo-DISDE-de-Documentos-Virtuales
Ministerio de Educación. Unidad de Medición de la Calidad (UMC). (2006a). Evaluación nacional del rendimiento estudiantil 2004. Una primera aproximación a la evaluación de la reflexión ciudadana. Quinto grado de secundaria. Lima: Autor. Recuperado de http://www2.minedu.gob.pe/umc/admin/images/en2004/FC5S.PDF
Ministerio de Educación. Unidad de Medición de la Calidad (UMC). (2006b). Evaluación Nacional del rendimiento estudiantil 2004 ¿Cómo disminuir la inequidad del sistema educativo peruano y mejorar el rendimiento de sus estudiantes? Factores explicativos más relevantes en la evaluación nacional 2004. Lima: Autor. Recuperado de http://www2.minedu.gob.pe/umc/admin/images/documentos/archivo_21.pdf
Ministerio de Educación. Unidad de Medición de la Calidad (UMC). (2006c). Comprendiendo la escuela desde su realidad cotidiana. Estudio cualitativo en 5 escuelas estatales de Lima. Lima: Autor. Recuperado de http://www2.minedu.gob.pe/umc/admin/images/documentos/archivo_22.pdf
Miranda, L. (2008). Factores asociados al rendimiento escolar y sus implicancias para la política educativa del Perú. En M. Benavides (Ed.), Análisis de programas, procesos y resultados educativos en el Perú. Contribuciones empíricas para el debate (pp. 11-39). Lima: Grade. Recuperado de http://www.grade.org.pe/download/pubs/libros/analisis.pdf
Moreno, M. (2012). Prólogo. En Junta de Andalucía-Consejería de Educación. Docentes que dejan huella (p. 5). Málaga: Junta de Andalucía. Recuperado de http://www.andaluciacreativa.com/docentesquedejanhuella/files/2012/10/Docentes-que-dejan-huella-LIBRO.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OECD) (2009). Evaluación y reconocimiento de la calidad de los docentes. Prácticas internacionales. París: Autor. doi: http://dx.doi.org/10.1787/9789264079717-es
Pimentel, G., Palazzo, J. y Oliveira, Z. (2009). Os planos de carreira premiam os melhores professores? [¿Los planos de desarrollo de cargos y salarios premian a los mejores profesores?]. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 17(63), 355-380. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v17n63/v17n63a09.pdf
Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P. y Zounek, J. (2007). Em busca do conceito de cultura escolar: Uma contribuição para as discussões actuais [En busca del concepto de cultura escolar: Una contribución para las actuales discusiones]. Revista Lusófona de Educação, 10, 63-79. Recuperado de http://www.scielo.mec.pt/pdf/rle/n10/n10a06.pdf
Premio ABC Maestros de los que aprendemos. (2015). Recuperado de http://mexicanosprimero.org/index.php/actua-se-parte-del-cambio/por-los-buenos-maestros/premio-abc
Räty, H. (2011). Past in the present: The way parents remember their own school years relates to the way they participate in their child’s schooling and remember his/her school years [El pasado en el presente: El recuerdo de los padres de sus años en la escuela y su relación con su participación en la escolaridad de sus hijos]. Social Psychology Education, 14, 347-360. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s11218-010-9149-4
Rivas, J. I., Hernández, F., Sancho, J. M. y Núñez, C. (2012). Historias de vida en educación: Sujeto, diálogo, experiencia. Barcelona: Red Universitaria de Investigación Innovación Educativa. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/32345
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Barcelona: Ediciones Aljibe.
Román, J. A. (2007). Lo que las metáforas obran furtivamente: Discurso y sujeto. Forum: Qualitative Social Research, 8(2). Recuperado de file:///C:/Users/User/Downloads/246-708-1-PB.pdf
Rosales, C. (2012). Características de maestros y profesores de educación primaria y secundaria a través de relatos realizados por sus exalumnos. Educar, 48(1), 149-171. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=342130838008
Roulston, K. (2014). Analysing interviews [Analizando entrevistas]. En U. Flick (Ed.). The sage book of qualitative data analysis [El libro de Sage de análisis de datos cualitativos] (pp. 297-312). London: Sage.
Ruedas, M. J., Ríos, M. M. y Nieves, F. E. (2009). Epistemología de la investigación cualitativa. EDUCERE, 13(46), 627-635. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/31247/1/articulo7.pdf
Sağlam, M. (2015). Primary school students of 1980s’ Turkey remembering their teachers [Los estudiantes de la escuela primaria en la década de los 80 en Turquia recordando a sus profesores]. Educational Research and Reviews, 10(6), 761-768. doi: http://dx.doi.org/10.5897/ERR2014.1915
Sánchez, E. (2009). Dos caras de la carrera docente: Satisfacción y desmotivación. Pedagogía social. Revista interuniversitaria, 16, 135-148. Doi: http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2009.16.10
Sánchez-Oliva, D., Sánchez-Miguel, P. A., Pulido, J. J., López, J. M. y Cuevas, R. (2014). Motivación y burnout en profesores de educación física: Incidencia de la frustración de las necesidades psicológicas básicas. CPD, 14(3), 75-82. doi: http://dx.doi.org/10.4321/S1578-84232014000300009
Silva, F. (2006). Cultura escolar: Quadro conceitual e possibilidades de pesquisa [Cultura escolar: Marco conceptual y posibilidades de investigación]. Educar em Revista, 28, 201-216 doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602006000200013
Sime, L. (2007). Las relaciones interpersonales en la educación desde el paradigma de la convivencia. Educación, 16 (30), 41-52. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1800/1741
Sime, L. (2012). Catálogo de publicaciones sobre educación en docentes de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Perú: CISE. Recuperado de https://www.academia.edu/9932873/Cat%C3%A1logo_de_publicaciones_sobre_educaci%C3%B3n_en_docentes_de_la_Pontificia_Universidad_Cat%C3%B3lica_del_Per%C3%BA
Spittle, S. y Spittle, M. (2014). The reasons and motivation for pre-service teachers choosing to specialise in primary physical education Teacher Education [Las razones y motivaciones de los futuros profesores que eligen la especialidad de educación física en primaria]. Australian Journal of Teacher Education, 39(5), 1-25. doi: http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2014v39n5.5
Stevens, D. D., Sarigul, S. y Deger, H. (2002). Turkish student teachers’ early experiences in schools: Critical incidents, reflection, and a new teacher education program [Las experiencias tempranas en la escuela de estudiantes de educación en Turquia: Incidentes críticos, reflexión y un nuevo programa de formación inicial en educación] Networks: An on-line action research journal, 5(2), 1-6. Recuperado de http://journals.library.wisc.edu/index.php/networks/article/view/53/56
Trahar, S. (2010). La atracción del relato: El uso de la investigación narrativa para estudios multiculturales en la educación superior. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 14(3), 49-62. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56715702004
Turunen, T. y Dockett, S. (2013). Family members’ memories about starting school: Intergenerational aspects [ Los recuerdos de la familia sobre el inicio en la escuela: Aspectos intergeneracionales]. Australasian Journal of Early Childhood, 38(2), 103-110.
Vaillant, D. (Mayo-agosto, 2006). Atraer y retener buenos profesionales en la profesión docente: Políticas en Latinoamérica. Revista de Educación, 340, 117-140. Recuperado de http://www.oei.es/docentes/articulos/atraer_retener_buenos_profesionales_latinoamerica_vaillant.pdf
Valderrama, J. y Salgado, V. (2010). ¿Qué características definen a un buen profesor? El caso de sexto grado en las escuelas peruanas (Proyecto breve N° 32, informe final). Lima: CIES Recuperado de http://old.cies.org.pe/files/documents/investigaciones/educacion/Que_caracteristicas_definen_a_un_buen_profesor_%20El_caso_del_sexto_grado_en_las_escuelas_peruanas.pdf
Willingham, D. (2015, otoño). Do students remember what they learn in school? [Los estudiantes recuerdan lo que aprendieron en la escuela] American Educator, 33-38. Recuperado de http://www.aft.org/sites/default/files/ae_fall2015willingham.pdf
Yanes, C. y Meda, J. (Septiembre, 2015). Nuevas tendencias en la investigación histórico-educativa: Perspectivas heurísticas y cuestiones metodológicas. Resúmenes del Simposio International, La Memoria Escolar (pp.3-6). Universidad de Sevilla, España.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: